Την ελληνική πρωτοβουλία πολιτών «Επενδύστε στην εκπαίδευση – Η εκπαίδευση αξίζει. Μην την υπολογίζεις στο έλλειμμα», η οποία επιδιώκει την εξαίρεση των δαπανών για την εκπαίδευση οι οποίες δεν ξεπερνούν το 5% του μέσου όρου της ευρωζώνης από τον υπολογισμό των δημοσίων ελλειμμάτων, παρουσίασε στο Βερολίνο η πρόεδρος του Δικτύου για την Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και στην Ευρώπη Άννα Διαμαντοπούλου, μιλώντας στο ετήσιο συνέδριο του Ινστιτούτου Πολιτιστικής Διπλωματίας (ICD).
Η κ. Διαμαντοπούλου αναφέρθηκε εκτενώς στις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες πολιτών και στο πώς αυτές μπορούν να επηρεάσουν τόσο τις αποφάσεις των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και την Ευρώπη γενικότερα και τόνισε πόση σημασία έχει για το μέλλον της Ευρώπης των πολιτών η ενεργός συμμετοχή τους στο ευρωπαϊκό «γίγνεσθαι». Αυτές οι πρωτοβουλίες, σημείωσε η πρώην υπουργός, «είναι διαδικασίες μέσω των οποίων οι πολίτες της ΕΕ μπορούν να προτείνουν νομοθετική δράση –είναι ουσιαστικά ένα εργαλείο που παρέχει στους πολίτες τη δυνατότητα να αναλάβουν ενεργό ρόλο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων της ΕΕ».
Αναδεικνύοντας τη σημασία της αμοιβαίας κατανόησης των πολιτισμών στη σημερινή Ευρώπη, η κ. Διαμαντοπούλου έκανε λόγο για την «σοβαρότερη κρίση στην Ευρώπη μετά τον Β’ Παγκόμσιο Πόλεμο, για διχασμό μεταξύ Βορρά και Νότου, για αναβίωση παλαιών στερεοτύπων, για χαμένο προσανατολισμό της ευρωπαϊκής δημοκρατίας, αλλά και για παρακμή του κράτους πρόνοιας και για άνοδο του λαϊκισμού, ο οποίος, όπως τόνισε, «βασίζεται σε έναν αντιευρωπαϊσμό χωρίς προτάσεις». Σε αυτό το πλαίσιο, δήλωσε, «η ενθάρρυνση της συμμετοχής των πολιτών της Ευρώπης στο μέλλον της Ευρώπης, είναι μια πράξη που είναι ουσιαστικά διπλωματική, καθώς, εάν επιθυμούμε να πετύχουμε αμοιβαία κατανόηση, θα πρέπει προηγουμένως να δώσουμε στους πολίτες κάτι στο οποίο θα μπορούν να πιστέψουν συλλογικά».
Η Πρωτοβουλία Ευρωπαίων Πολιτών (ECI), εξήγησε η κ. Διαμαντοπούλου, επιτρέπει σε ένα εκατομμύριο πολίτες της ΕΕ να συμμετάσχουν άμεσα στην ανάπτυξη των ευρωπαϊκών πολιτικών, καλώντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει στην υποβολή νομοθετικής πρότασης. Η πρωτοβουλία πρέπει ωστόσο να στηριχτεί από τουλάχιστον ένα εκατομμύριο πολίτες, οι οποίοι θα προέρχονται από τουλάχιστον επτά από τα 28 κράτη-μέλη.
«Σκοπός της Πρωτοβουλίας είναι να ενισχύσει την άμεση δημοκρατία στην ΕΕ. Με αυτόν τον τρόπο οι πολίτες τίθενται στο ίδιο επίπεδο με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο», ανέφερε.
Αναφερόμενη στο περιεχόμενο της Πρωτοβουλίας, η κ. Διαμαντοπούλου επισήμανε ότι, εάν έχει θετικό αποτέλεσμα, θα βοηθήσει σημαντικά να αντιμετωπιστεί η ανισότητα στην εκπαίδευση, θα διασφαλίσει επαρκείς και κατάλληλες υποδομές και εργαλεία για εκπαίδευση υψηλής ποιότητας σε εποχές κρίσης, θα ενισχύσει και θα διαφυλάξει την ανάπτυξη και την εξέλιξη των δημοκρατικών θεσμών εξασφαλίζοντας απασχόληση για τους νέους, ενώ θα στηρίξει και την ευρωπαϊκή πολιτική «Horizon 2020».
Εξηγώντας δε γιατί επελέγη η παιδεία, επισήμανε ότι «σε μια εποχή ύφεσης, οι πολιτικές για την ανεργία και τις προοπτικές των πολιτών είναι πολύ αδύναμες» και τόνισε ότι η ύφεση έχει σοβαρότερο αντίκτυπο στους νέους και ιδιαίτερα σε εκείνους με την πιο περιορισμένη κατάρτιση, για να καταλήξει λέγοντας ότι «η έξοδος από την κρίση απαιτεί επένδυση στο μέλλον και αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσω της επένδυσης στην εκπαίδευση». Τα κεφάλαια για αυτή την επένδυση, μπορούν, σύμφωνα με την πρόεδρο του «Δικτύου» να προέλθουν από την αναδιανομή των ευρωπαϊκών πλαισίων στήριξης, την ΕΚΤ ή από ειδικά σχεδιασμένα δάνεια και να συνδέονται με την ολοκλήρωση συγκεκριμένων στόχων.
Μεταξύ των υποστηρικτών της Πρωτοβουλίας αναφέρονται ο Κύπριος Νομπελίστας Χριστόφορος Πισσαρίδης, ο προπονητής της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου της Γερμανίας Γιοάχιμ Λεβ, η πανεπιστημιακός Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, η συγγραφέας Βικτόρια Χίσλοπ, η Ευρωπαϊκή Ένωση Πανεπιστημίων (EUA), η Ένωση Ευρωπαίων Φοιτητών (ESU) κ.ά.