Ο Νίκος Μπορομπόκας, προϊστάμενος του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και πρώην σταθμάρχης, ήταν καλεσμένος στην εκπομπή «Mega Stories» του τηλεοπτικού σταθμού Mega που προβλήθηκε τα ξημερώματα της Τρίτης (25/4) και εξήγησε το πώς θα μπορούσε να αποφευχθεί το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι.
Τόνισε ότι το αυτοματοποιημένο σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργεί από την Τιθορέα μέχρι και τον Δομοκό, ωστόσο σε όλες τις υπόλοιπες περιοχές είναι «τυφλό». Έχοντας ζωντανά τον πίνακα με τις αμαξοστοιχίες των τρένων αλλά και του μετρό, εξήγησε στη δημοσιογράφο Δώρα Αναγνωστοπούλου τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος, αλλά και το πώς ακριβώς λειτουργεί και το κλειδί που δεν είχε γυρίσει ο σταθμάρχης τη μοιραία νύχτα.
«Όταν γινόταν η χάραξη από τον σταθμάρχη το φωτόσημο θα ήταν αυτόματα κόκκινο. Το τρένο που ερχόταν θα έπρεπε να σταματήσει εδώ ή εκεί. Δεν μπορούσε τα δύο τρένα να φτάσουν ποτέ μα ποτέ στη σύγκρουση», ανέφερε.
Σε ερώτηση για το αν πρόκειται μελλοντικά να μην εμπλέκεται ο ανθρώπινος παράγοντας στον έλεγχο της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, ο κ. Μπορομπόκας υποστήριξε πώς «πάντα θα υπάρχει ο ανθρώπινος παράγοντας».
«Με την καινούρια τεχνολογία δεν θα μπορούμε να έχουμε την τραγωδία στα Τέμπη»
«Με την καινούργια τεχνολογία δεν θα μπορούμε να έχουμε την τραγωδία στα Τέμπη. Εκεί παντρεύτηκαν πολλά λάθη μαζί και για αυτό έγινε αυτό που έγινε», δήλωσε και συνέχισε: «Ο φόβος πάντα υπάρχει αλλά όχι σε τέτοιο μέγεθος. Το τρίπτυχο της ασφάλειας είναι η υπευθυνότητα, η ενημέρωση τεχνολογίας και η εκπαίδευση».
Μιλώντας για την εκπαίδευση που λαμβάνει ένας σταθμάρχης, είπε: «Η εκπαίδευση ενός σταθμάρχη είναι επαρκής, είναι 8 μήνες. Εάν νιώθω ότι δεν είμαι ικανός να πάρω αυτό το βάρος, θα ζητήσω από τον συνάδελφό μου έναν μήνα ακόμα. Ο έμπειρος σταθμάρχης θα ενημερώσει ότι ο υπάλληλος χρειάζεται παραπάνω χρόνο».
Εξελιγμένο σύστημα της τηλεδιοίκησης στην Ιταλία επιβεβαιώνει τα λάθη που έγιναν το μοιραίο βράδυ του δυστυχήματος
Στο πλαίσιο της ίδιας εκπομπής, η Δώρα Αναγνωστοπούλου ταξίδεψε στην Ιταλία όπου και συνάντησε τον διευθυντή του κέντρου ελέγχου και τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, Ντάνιελ Μορέττι.
Όπως αποκάλυψε, πλέον όλα γίνονται μέσω υπολογιστών και 15 άτομα προσωπικό καταφέρνουν να βγάλουν εις πέρας τουλάχιστον 1000 διαδρομές.
Μπαίνοντας στην τηλεδιοίκηση, η δημοσιογράφος συνάντησε αυτό που περίμενε να υπάρχει και στην Ελλάδα, δηλαδή ένα πλήρως εξοπλισμένο σύστημα όπου ανά πάσα ώρα και στιγμή υπάρχει εικόνα για το πού βρίσκεται το εκάστοτε τρένο προκειμένου να γίνουν και οι απαραίτητες αλλαγές στις γραμμές.
Πέραν αυτού, όσοι εργάζονται έχουν περάσει ήδη από μια 6μηνη εκπαίδευση και στη συνέχεια μπαίνουν στο πρακτικό κομμάτι έχοντας δίπλα τους έναν πλήρως εκπαιδευμένο σταθμάρχη.