Η χώρα θρηνεί τον θάνατο των δύο πιλότων, του 29χρονου Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα και του 31χρονου Ευστάθιου Τσιτλακίδη, στα ανοιχτά της Ανδραβίδας, όπου κατέπεσε το μαχητικό Phantom F-4. Σήμερα, στις 10:30 π.μ., θα τελεστεί η εξόδιος ακουλουθία του Υποσμηναγού (Ι) στον Ιερό Ναό Προφήτη Ηλία Τριπόλεως, ενώ η ταφή του θα πραγματοποιηθεί στο κοιμητήριο Αγίου Ιωάννη Πικερνίου.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου και ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας θα μεταβούν στην Τρίπολη για να παραστούν στην κηδεία.
Η κηδεία του Σμηναγού, Ευστάθιου Τσιτλακίδη, θα τελεστεί στο Νευροκόπι, ενώ την κυβέρνηση θα εκπροσωπήσει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος.
«Ο Μάριος ήταν ταγμένος να υπηρετήσει την πατρίδα του. Είμαι σίγουρος ότι δεν θα του άρεσε η λέξη ήρωας, εμένα μου έλεγε “πατέρα είμαι πολεμιστής”. Ήταν τόσο ταπεινός που δεν έλεγε το επάγγελμά του» συγκλονίζει ο πατέρας του πιλότου.
«Το παιδί μου δεν ήταν ήρωας. Αυτοί έκαναν μια άσκηση σε συνθήκες πολέμου, που την είχαν κάνει πολλές φορές, σε αυτήν την άσκηση δεν σκοτώθηκε επειδή είχε αντίπαλο. Σκοτώθηκε επειδή είχε ένα συμβάν. Γι’ αυτό πληρωνόταν. Δεν τον ενδιάφερε να πεθάνει για την πατρίδα του, ήταν η δουλειά του» δήλωσε ο πατέρας στον ΑΝΤ1. Περιγράφοντας την αγάπη που είχε ο 29χρονος για τη δουλειά του, λέει: «δεν είναι δυνατόν να υποστείς αυτό το μαρτύριο που υφίστανται στην εκπαίδευση» αν δεν την αγαπάς τόσο. Σημείωσε δε πως, όταν ήταν στη Σχολή του και πήγαινε στο σπίτι του «ήταν στεναχωρημένος, κουρασμένος, αλλά δεν μετέφερε τίποτα στο σπίτι» και προκειμένου να περιγράψει το μέγεθος της σωματικής και πνευματικής κούρασής του λέει: «να φανταστείτε ότι στην ορκωμοσία δεν τον αναγνωρίσαμε».
Ο κ. Τουρίτσικας λέει ακόμα πως αρκετές φορές είχε πετάξει πάνω από το χωριό του και ξεκαθάρισε πως «δεν υπήρχε η παραμικρή φοβία, ακόμα και όταν τον ρώταγε η μάνα του, της έλεγε πως είναι ασφαλή τα αεροσκάφη».
«Πήγαινε γελαστός στη δουλειά, σαν να πήγαινε να κάνει κάποιο χόμπι. Το καλοκαίρι που δεν πετούσε, ήταν όλο νεύρα. Και οι συνάδελφοι, του άρεσε, μου το έλεγε» είπε ο Κωνσταντίνος Τουρίτσικας, καταλήγοντας και με δάκρυα στα μάτια πως η μεγάλη ευχαρίστηση του παιδιού του θα ήταν η σημαία στο φέρετρο.
Τα σενάρια της πτώσης
Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει κάποια επίσημη τοποθέτηση για τα αίτια που οδήγησαν στην τραγωδία. Ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων Παντελής Φραγκούλης μίλησε στην ΕΡΤ και ανέφερε ότι «τα αεροσκάφη αυτά μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα. Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό,τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά μα πάρα πολλά βασικά εξαρτήματά του. Από’ κει και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος».
Επίσης, τόνισε ότι η συγκεκριμένη πτήση δεν είναι ρουτίνας, διότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους. Δηλαδή το αεροπλάνο πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μη γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα. Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, την οποία την κάνουν σχεδόν συχνά όλοι οι χειριστές αυτών των αεροσκαφών».
Στη συνέχεια, για το συγκεκριμένο ζήτημα στην κρατική τηλεόραση μίλησε και ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης σημειώνοντας πως «όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά» και υπογραμμίζοντας ότι «εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους».
«Έμπειροι χειριστές κάνουν λάθος. Δυστυχώς, συμβαίνει ή ξεκινάει μια αλυσίδα. Ποτέ μια συντριβή, μια πτώση αεροσκάφους δεν είναι αποτέλεσμα μιας και μοναδικής αιτίας, είναι συνήθως συνδυασμός. Ξεκινάμε από κάπου και για να συντριβεί τελικά το αεροσκάφος εξελίσσεται με τέτοιο τρόπο που δεν είναι αντιμετωπίσιμη κατάσταση», πρόσθεσε στη συνέχεια για τα πιθανά σενάρια που οδήγησαν στην πτώση του μαχητικού.