Τη νέα διοίκηση του Εθνικού Θεάτρου, που ανέλαβε πρόσφατα τα καθήκοντα της καλωσόρισε σήμερα ο υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης. «Είναι η πρώτη φορά που μιλάω από τη σκηνή του Εθνικού θεάτρου, ελπίζω να είναι και η τελευταία. Η λειτουργία και ο σκοπός μιας κρατικής σκηνής είναι να μην μιλούν οι πολιτικοί από σκηνής αλλά οι καλλιτέχνες», ανέφερε σε δηλώσεις του.
Πλαισιωμένος από τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή Στάθη Λιβαθινό, τον αναπληρωτή διευθυντή Θοδωρή Αμπαζή, τον πρόεδρο Θανάση Παπαγεωργίου και τα μέλη του ΔΣ Κυριάκο Κατζουράκη, Αμαλία Μουτούση, Ιωσήφ Βιβιλάκη, Μέλπω Ζαρόκωστα, Ρήγα Αξελό και Ταξιάρχη Χάνο, ο κ. Ξυδάκης δήλωσε «ευτυχής» και «συγκινημένος» για την εγκατάσταση της νέας διοίκησης, για την οποία -όπως είπε- αισθάνεται υπερήφανος.
«Δεν χρειάζεται να συστήσω τους ανθρώπους του νέου ΔΣ. Γνωρίζουμε την πορεία τους, τα πιστεύω και τα ιδανικά τους. Πιστεύω ότι όλοι είναι στις κορυφές της καριέρας τους και των δυνάμεων τους και θα προσφέρουν την πείρα τους» δήλωσε ο υπουργός, τονίζοντας πως «στο εξής θα μιλούν τα έργα».
Όπως ανακοίνωσε ο κ. Ξυδάκης φιλοδοξεί να δώσει «προίκα» στο Εθνικό θέατρο, (με τη σύμφωνη γνώμη της νέας διοίκησης) μία νομοθετική αναμόρφωση με στόχο τον εκσυγχρονισμό του, που θα καταστήσει το Θέατρο «πιο λειτουργικό, πιο ευέλικτο, πιο στέρεα θεμελιωμένο και πιο αποτελεσματικό κατά την εμφανή και διαυγή χρήση του δημοσίου χρήματος». Η κίνηση αυτή –είπε ο αναπληρωτής υπουργός- θα στοχεύει στη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και στη διαρκή και σε βάθος παιδεία του ελληνικού λαού.
Με τη σειρά του, ο Στάθης Λιβαθινός, δήλωσε πως η στιγμή που αναλαμβάνει καθήκοντα είναι ιδιαίτερη και οι προκλήσεις, ψυχικά και πνευματικά, τεράστιες για όλους. «Το Εθνικό Θέατρο, είναι μία θάλασσα βαθιά. Ένα ωραίο και δύσκολο ταξίδι, μόλις ξεκίνησε» ανέφερε. «Η τέχνη δεν είναι καμωμένη για να γίνεται αρεστή στην εξουσία, αλλά για να βρίσκεται στην απέναντι πλευρά και να ευαισθητοποιεί την κοινωνία σε όλα τα θέματα της ανθρώπινης ζωής, ακόμα και αν καμιά φορά χρειάζεται να γίνεται δυσάρεστη. Σκοπός μας είναι να φέρουμε κάτι φωτεινό στην κοινωνία, ειδικά σε στιγμές που αυτή δοκιμάζεται ιδιαίτερα», προσέθεσε.
Στους άμεσους στόχους του είναι η αναβάθμιση της θεατρικής παιδείας, με τη συνδρομή και του υπουργείου Πολιτισμού. «Ήρθε η ώρα να επενδύσουμε, όχι στο αύριο αλλά στο μεθαύριο της θεατρικής πραγματικότητας» τόνισε ο κ. Λιβαθινός. Επίσης, ανέφερε πως επεξεργάζονται αλλαγές ακόμα και στον τρόπο λειτουργίας του Θεάτρου, θεσμοθετώντας, για παράδειγμα, τη θέση ενός οικονομικού διοικητικού διευθυντή, ο οποίος θα παρακολουθεί την οικονομική βιωσιμότητα του οργανισμού ώστε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια και λογοδοσία προς τους εργαζομένους και προς το κοινό. Μέσα στις αλλαγές που προτείνει η νέα διοίκηση περιλαμβάνεται και ο τρόπος επιλογής των καλλιτεχνικών διευθυντών, ώστε να γίνεται πλέον με κατάθεση φακέλων που θα αξιολογούνται από επιτροπή. «Προκειμένου και σε αυτό τον τομέα να μοιάζουμε λίγο με τα μεγάλα θέατρα της Ευρώπης» σημείωσε.
Σχετικά με το ρεπερτόριο που είχε ανακοινώσει ο Σωτήρης Χατζάκης λίγο πριν την απομάκρυνση του, ο Στ. Λιβαθινός, επισήμανε πως θα σεβαστεί τους καλλιτέχνες που είχαν συμφωνήσει με την προηγούμενη διοίκηση. «Το ρεπερτόριο είναι το πρόσωπο ενός θεάτρου προς τα έξω. Όμως, στην περίπτωσή μας μοιάζει σαν να έχουμε έτοιμο φαγητό. Θα δείξουμε σεβασμό σε αυτό το ρεπερτόριο και όπου χρειαστεί θα βάλουμε και κάτι από τη δική μας “μαγειρική”. Δεν θα καταστρέψουμε τα πάντα επειδή δεν είναι δικός μας ο προγραμματισμός», είπε και διευκρίνισε ότι θα παραχωρήσει σύντομα συνέντευξη Τύπου με θέμα το οριστικό ρεπερτόριο του Εθνικού, το οποίο θα απλώνεται σε πολλούς καλλιτέχνες, παλιούς και νέους, αναζητώντας την έννοια της συνέχειας. «Δεν είμαστε εδώ για να μοιράσουμε την τράπουλα μεταξύ μας», υποσχέθηκε και υπογράμμισε την ανάγκη του Εθνικού Θεάτρου να μοιραστεί το έργο του και εκτός Αθήνας, στην επαρχία και στο εξωτερικό, «χωρίς εκπτώσεις και συμβιβασμούς».
Ο πρόεδρος του ΔΣ Θανάσης Παπαγεωργίου τόνισε «πως στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα σπουδαίο ελληνικό Εθνικό Θέατρο… Ένα εθνικό θέατρο όπως το ονειρευόμαστε όλοι μας, όπως το ονειρεύεται το κοινό, όπως η πατρίδα το έχει ανάγκη».
Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής Θοδωρής Αμπαζής περιέγραψε το Εθνικό σαν «ένα λεωφορείο που τρέχει με τεράστια ταχύτητα» και δεν πρέπει να γίνει κάποια απροσεξία για να μην τιναχθεί στον αέρα. «Αυτό που μας ενδιαφέρει, είναι ένα θέατρο ανοιχτό στην κοινωνία», κατέληξε.