Το 2021, αποτελεί έτος εθνικού εορτασμού για τον Ελληνισμό αφού συμπληρώνονται 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.
Η πολιτική πορεία της χώρας, τα 200 αυτά χρόνια, οι πρωθυπουργοί που έδωσαν τον δικό τους αγώνα για τη δημοκρατία αλλά και όσοι πέρασαν από τη θέση του Προέδρου της Δημοκρατίας αποτέλεσαν έμπνευση για τον ζωγράφο Αντώνη Κουζμίτσεβ.
Το τρίπτυχο το οποίο δημιούργησε και περιλαμβάνει 196 προσωπογραφίες αποτυπώνει την πολιτική ιστορία της χώρας από το 1821 μέχρι και σήμερα και θα μπορούσε κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί ως «εργαλείο» στα χέρια καθηγητών ιστορίας αφού αναγράφονται αναλυτικά και οι ημερομηνίες διακυβέρνησης των προσώπων που πρωταγωνιστούν τους πίνακες.
Το πρωί της Πέμπτης, ο Δήμος Λαυρεωτικής παρουσίασε την πρόταση «Μεταλλείο Πολιτισμού: Εκθεσιακός Χώρος ιστορικής Ενημέρωσης Δήμου Λαυρεωτικής» παρουσία της Προέδρου της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» κας Γιάννας Αγγελοπούλου – Δασκαλάκη, στο Μηχανουργείο Τεχνολογικού Πολιτιστικού Πάρκου Λαυρίου σε μια λιτή εκδήλωση.
Τα έργα του Αντώνη Κουζμίτσεβ κόσμησαν το χώρο και το Newsbeast μίλησε με τον καλλιτέχνη ο οποίος εξήγησε από πού αντλεί την έμπνευσή του και εξήγησε γιατί η Ιστορία μας αφορά όλους.
«Ο κεντρικός πίνακας περιλαμβάνει πολλές προσωπογραφίες σε ένα, μεγάλων διαστάσεων έργο. Είναι σαν ένας χρονολογικός πίνακας με όλους τους πρωθυπουργούς της Ελλάδας, τα τελευταία 200 χρόνια, από τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο μέχρι τον κ. Μητσοτάκη, ο οποίος δημιουργήθηκε με αφορμή τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση» εξήγησε αρχικά ο κ. Αντώνης Κουζμίτσεβ και διευκρίνισε πως στον πίνακα του περιλαμβάνονται όχι μόνο τα πρόσωπα των πρωθυπουργός αλλά και οι διακυβερνήσεις τους.
«Πολλοί κυβέρνησαν και δέκα φορές ως πρωθυπουργοί. Συνολικά είναι 196 προσωπογραφίες σε ένα πίνακα με ακριβείς χρονολογίες. Αποτελεί μια διαδρομή στην πολιτική ιστορία της Ελλάδας και είναι ωραίο και για εκμάθηση. Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και ως εργαλείο ενός καθηγητή Ιστορίας» τόνισε ο καλλιτέχνης στο Newsbeast.
Τον κεντρικό πίνακα με τις 196 προσωπογραφίες πλαισίωναν και ακόμα δυο έργα του ζωγράφου. «Σε αυτούς είναι όλοι οι βασιλείς, από τον Όθωνα μέχρι τον Κωνσταντίνο, και όλοι Πρόεδροι της Δημοκρατίας μέχρι σήμερα. Επίσης, υπάρχουν και δυο μικρές προσωπογραφίες με συμβολικό χαρακτήρα. Ο πρώτος πρωθυπουργός της χώρας και ο τελευταίος πρωθυπουργός. Ουσιαστικά είναι η ιστορική διαδρομή 200 χρόνων» ανέφερε ο κ. Αντώνης Κουζμίτσεβ.
Πώς όμως εμπνεύστηκε ο ζωγράφος να δημιουργήσει το συγκεκριμένο τρίπτυχο; «Όταν σπούδαζα στην Σχολή Καλών Τεχνών, μου έλεγαν ότι οι ιδέες μου είναι βασισμένες στα πραγματικά γεγονότα. Με επηρεάζουν και από εκεί “γεννιούνται” τα έργα μου. Το συγκεκριμένο έργο ήταν ιδέα που μου την έδωσε ο κ. Εμμανουήλ Κοπελούζος ο οποίος συλλέγει έργα τέχνης. Με ρώτησε γιατί δεν κάνω όλους τους πρωθυπουργούς σε έναν πίνακα. Δεν υπήρχε κάτι παρόμοιο» θυμήθηκε ο κ. Κουζμίτσεβ.
Από την ιδέα όμως μέχρι την υλοποίηση ενός πίνακα η διαδρομή είναι μακρά και απαιτεί πολλές μέρες εργασίες που σε κάποιες περιπτώσεις, όπως αυτή του συγκεκριμένου έργου, μπορεί να «αγγίξει» και τον 1,5 χρόνο.
«Παρακολουθούσα συνέχεια ντοκιμαντέρ, ομιλίες καθηγητών και ζωγράφιζα. Ήθελα να ακούσω όσο το δυνατόν περισσότερα για την κάθε μια κυβέρνηση και για τον κάθε πρωθυπουργό ξεχωριστά. Έτσι μαθαίνεις ιστορία αλλά και την ενδιαφέρουσα διαδρομή του κάθε ενός ξεχωριστά και κυρίως μαθαίνεις τη δική σου ιστορία. Έκανα σχεδόν 1,5 χρόνο να δημιουργήσω τον κεντρικό πίνακα της έκθεσης. Μάζεψα τις πληροφορίες, έψαξα πολύ σε αρχεία, σκέφτηκε το κάθε πρόσωπο ξεχωριστά και στην συνέχεια τα έβαλα όλα σε μια σειρά» εξήγησε ο κ. Αντώνης Κουζμίτσεβ και πρόσθεσε: «Κάτι που ξεκινά ως μια πολύ απλή ιδέα, μπορεί να γίνει πολύπλοκο. Ξεκινώντας βλέπεις πόσο δύσκολο είναι. Πόσες πλευρές έχει. Ακόμα και αυτήν την ιδέα, την φοβήθηκα στην αρχή. Είχε άπειρη δουλειά και σε ότι αφορούσε τις πληροφορίες που έπρεπε να συλλεχθούν. Δεν είμαι ιστορικός, άρα δεν είμαι ένας άνθρωπος που θα μπορούσε εύκολα να βάλει σε μια σειρά τα ιστορικά γεγονότα αλλά τελικά η έμπνευση έρχεται και στην πορεία. Το θέμα είναι να ξεκινήσεις».
Ποια είναι η σχέση ενός ζωγράφου με το πινέλο του; Ποιος καθοδηγεί ποιον; «Κάθε φορά που πιάνω το πινέλο είναι σα να ζωγραφίζει μόνο του, αυτό με οδηγεί» τόνισε ο ζωγράφος στο Newsbeast.
Πώς όμως θα χαρακτήρισε ο ίδιος ο δημιουργός τους πίνακες του οι οποίοι βγήκαν για πρώτη φορά από το εργαστήριο και κόσμησαν την συγκεκριμένη εκδήλωση; «Ιστορικά γεγονότα. Μια ιστορική σκέψη. Ήθελα να περάσει αυτό το μήνυμα. Να μην ξεχάσουμε. Να ασχοληθούμε με την ιστορία. γιατί μας ενδιαφέρει όλους. Εγώ για παράδειγμα, που είμαι Ρώσος με ελληνική υπηκοότητα δεν ήξερα ότι με αφορά. Είμαι από την Μαριούπολη, μια πόλη της Αζοφικής, πάνω από τη Μαύρη Θάλασσα. Κατά τη διάρκεια της έρευνας κατάλαβα ότι αυτό το σημείο είναι πρώην Οθωμανική Αυτοκρατορία και ελληνική πόλη χιλιάδες χρόνια πριν. Οι ανασκαφές που έχουν γίνει στην περιοχή έχουν αποδείξει πως υπήρχαν Έλληνες εκεί. Μας συνδέει όλο αυτό σε μια ιστορική περιπέτεια» ανέφερε ο κ. Αντώνης Κουζμίτσεβ.
Ο ζωγράφος τόνισε πως είναι σημαντικό: «Να μη ξεχνάμε την ιστορία και να μαθαίνουμε για να ξέρουμε τι κάναμε και τι θα κάνουμε στο μέλλον. Ζωγραφίζοντας, κατάλαβα πόσο δύσκολος ήταν ο δρόμος προς τη δημοκρατία. Τότε ήταν πιο πολύπλοκο και δύσκολο αφού κάποιοι κυβερνούσαν για λίγες μέρες. Κατανοείς μέσα από την έρευνα πόσο δύσκολα ήταν αυτά τα 200 χρόνια προς τη δημοκρατία. Η κατανόηση της ίδιας της δημοκρατίας. Δεν είναι μόνο η απελευθέρωση από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Είναι και η αλλαγή της αντίληψης του κόσμου οι οποίοι προσπαθώντας να καταλάβουν τι ακριβώς είναι η δημοκρατία πάλευαν για να γίνει δημοκρατική η κυβέρνηση».