Οριστικό τέλος στη γραφειοκρατία που ταλανίζει τη χώρα μας επί δεκαετίες βάζει βήμα βήμα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ψηφιακής διακυβέρνησης μεταφέροντας τις υπηρεσίες με ένα κλικ… στα smartphone, ενώ με τα 4,6 δισ. που θα «τρέξουν» από το Ταμείο Ανάκαμψης θα δοθεί περαιτέρω ώθηση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, έτσι έχοντας ήδη στα χέρια το δικό του εγχειρίδιο, που δεν είναι άλλο από τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, οδηγεί την Ελλάδα στο ψηφιακό μέλλον.
της Γεωργίας Αθ. Σκιτζή
Το σχέδιο περιλαμβάνει 455 έργα με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα προσεχή 5 χρόνια, εκ των οποίων τα 105 βρίσκονται ήδη σε τροχιά υλοποίησης. Στοίχημα του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη είναι η ψηφιοποίηση του ελληνικού κράτους – μέσω του gov.gr– αλλά και το πλήρες ψηφιακό αποτύπωμα των υπηρεσιών που θα ανακουφίσουν τους πολίτες, καθώς οι πολύωρες και κουραστικές συναλλαγές με τις δημόσιες υπηρεσίες θα αποτελέσουν παρελθόν, αφαιρώντας από την καθημερινότητά τους ένα σημαντικό βραχνά.
Για να γίνει αυτό πραγματικότητα, πρέπει οι φάκελοι των υπουργείων να γίνουν ψηφιακοί και με ένα κλικ να μπορεί κάθε πολίτης να έχει στα χέρια του τα έγγραφα που αναζητεί.
Ψηφιακός ιατρικός φάκελος
Στα τέλη του 2021 αναμένεται να προκηρυχθεί το έργο της δημιουργίας ψηφιακού ιατρικού φακέλου για όλους τους πολίτες, συνολικού προϋπολογισμού 56 εκατ. ευρώ, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αυτό σημαίνει ότι οι πολίτες και οι θεράποντες γιατροί θα έχουν πρόσβαση στο πλήρες ιατρικό ιστορικό του ασθενούς αλλά αποκλειστικά για προσωπική τους χρήση.
Στόχος του εγχειρήματος αποτελεί ο περιορισμός της ταλαιπωρίας του πολίτη και η εκτέλεση ιατρικών διαδικασιών με τη λιγότερη δυνατή φυσική του παρουσία, η μεγαλύτερη ταχύτητα και η διαφάνεια.
Έρχονται οι τηλεδίκες
Στο Ταμείο Ανάκαμψης έχει ενταχθεί ένα πρόγραμμα 70 εκατ. ευρώ, με το οποίο προβλέπεται ότι τα πάντα στη Δικαιοσύνη θα γίνονται ηλεκτρονικά.
Παράλληλα μέσω του ΕΣΠΑ έχει σχεδιαστεί ένα πρόγραμμα για «τηλε-δίκες», το οποίο εκτιμάται ότι θα μπορεί να εφαρμοστεί στα ελληνικά δικαστήρια, στα μέσα του 2022 (ίσως και λίγο αργότερα), τομή που αποτελεί μια από τις 27 ψηφιακές δράσεις για την επόμενη μέρα της ελληνικής Δικαιοσύνης.
Οι τηλεδίκες, δηλαδή οι δίκες εξ αποστάσεως είναι η προμετωπίδα του σχεδίου, καθώς θα δίνει τη δυνατότητα προόδου δικαστικών διαδικασιών χωρίς την φυσική παρουσία κατηγορουμένων ή μαρτύρων.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης
Στους σχεδιασμούς του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με στήριγμα τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης εντάσσεται και ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης. Μεταξύ άλλων προβλέπεται η ηλεκτρονική ενημέρωση των γονιών των μαθητών όλων των βαθμίδων για όλες τις εξετάσεις, αλλά και η αξιολόγηση των μαθητών.
Στους τρεις άξονες προτεραιότητας, προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ περιλαμβάνεται η ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης, η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και η κατάρτιση και «στρατηγική για την αριστεία, την καινοτομία και τον εκσυγχρονισμό των πανεπιστημίων».
Για τα ακαδημαϊκά ιδρύματα το έργο αφορά τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών διοικητικής υποστήριξης για όλα τα ανώτατα ιδρύματα της χώρας σε όλα τα επίπεδα (προπτυχιακό, μεταπτυχιακό και διδακτορικό). Μάλιστα θα έχει στον πυρήνα του όλα τα πληροφοριακά συστήματα για εγγραφή, υποστήριξη και πρακτική άσκηση των φοιτητών.
Στρατιωτική θητεία με πιστοποιητικό ψηφιακών δεξιοτήτων
Ψηφιακές δεξιότητες θα μπορούν να αποκτούν οι Έλληνες που θα υπηρετούν τη στρατιωτική θητεία τους στο πλαίσιο των προσπαθειών της κυβέρνησης για προώθηση των ψηφιακών δεξιοτήτων. Το εν λόγω σχέδιο προϋποθέτει αρχικά συνέντευξη του στρατεύσιμου, αλλά και τη δημιουργία ενός πληροφοριακού συστήματος ανάλυσης προσόντων.
Παράλληλα, δίνεται τη δυνατότητα σε όλους τους στρατεύσιμους να αναπτύξουν τις ψηφιακές δεξιότητες που απαιτούνται για την αποτελεσματική χρήση της τεχνολογίας που ενσωματώνεται στις Ένοπλες Δυνάμεις και να ενισχύσουν τις ψηφιακές τους δυνατότητες, ώστε να εισέλθουν έτοιμοι στην αγορά εργασίας μετά το τέλος της στρατιωτικής τους θητείας.
«Ανάσα» στις επιχειρήσεις από την ψηφιοποίηση των δημοσίων υπηρεσιών
Το σύνολο των υποχρεώσεων των επιχειρήσεων απέναντι στη διοίκηση, τα επιμελητήρια, τα ασφαλιστικά ταμεία και γενικά το Δημόσιο, θα πρέπει να πραγματοποιείται ψηφιακά με το ελάχιστο δυνατό φόρτο για τις επιχειρήσεις. Για το λόγο το Δημόσιο θα ψηφιοποιήσει το σύνολο των υπηρεσιών που αφορούν τη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Η ψηφιακή παροχή των υπηρεσιών αυτών θα πρέπει να παρέχεται πρωτίστως μέσω ασφαλών προγραμματιστικών διεπαφών προς τις επιχειρήσεις, ώστε να επιτυγχάνεται η ολοκλήρωσή τους με τα συστήματα πληροφοριακής υποστήριξης που διαθέτουν.
Μεταβιβάσεις οχημάτων και αντίγραφο άδειας κυκλοφορίας
Τους επόμενους 3-4 μήνες θα λειτουργήσουν παραγωγικά και οι εφαρμογές για τις διαδικασίες που αφορούν στα οχήματα, οι οποίες πλέον θα διεκπεραιώνονται γρήγορα και αποτελεσματικά, χωρίς «πηγαινέλα» στις Διευθύνσεις Μεταφορών των περιφερειών.
Πρόκειται για τη χορήγηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας οχήματος, λόγω απώλειας, κλοπής ή φθοράς, καθώς και για τη μεταβίβαση οχήματος, διαδικασίες που σήμερα γίνονται χειρογράφως και με αυτοπρόσωπη παρουσία.
Με τις νέες εφαρμογές ο πολίτης θα εισέρχεται στην πλατφόρμα και θα έχει πρόσβαση σε όλα τα οχήματα που έχει στην κατοχή του. Με την ανάπτυξη των απαραίτητων διαλειτουργικοτήτων θα μπορεί να δει λεπτομέρειες για τα οχήματά του: Αν έχουν πληρωθεί τα τέλη κυκλοφορίας, πότε πρέπει να περάσει τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ) και αν το όχημα είναι ασφαλισμένο.
Η διαδικασία για τη χορήγηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας θα είναι εξαιρετικά απλή. Ο πολίτης θα επιλέγει το όχημα για το οποίο αιτείται το αντίγραφο, την υπηρεσία στην οποία θέλει να εξυπηρετηθεί και στη συνέχεια θα ειδοποιείται με e-mail και SMS όταν είναι έτοιμο για να πάει να το παραλάβει.
Τα e– ΚΕΠ
Σημαντικό εργαλείο στον ψηφιακό μετασχηματισμό αποτελεί και η ψηφιοποίηση των ΚΕΠ, με τα myKEPlive, όπου οι υπάλληλοι των ΚΕΠ πραγματοποιούν μέσω τηλεδιάσκεψης ραντεβού με τους πολίτες προκειμένου να διεκπεραιώσουν οποιαδήποτε υπόθεση απαιτούσε μέχρι πρότινος φυσική παρουσία.
Στο ίδιο πλαίσιο, λειτουργεί και η πλατφόρμα myConsulLive, η οποία δίνει τη δυνατότητα σε Έλληνες πολίτες, καθώς και στους ομογενείς που ζουν στο εξωτερικό, να εξυπηρετούνται από τις πρεσβείες και τα προξενεία για μια σειρά από υπηρεσίες χωρίς φυσική παρουσία, μέσω βιντεοκλήσης.
Παράλληλα, στα σχέδια για τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, προβλέπεται αλλαγή κτιρίου, ενεργειακή αυτονομία, αναβάθμιση του ηλεκτρονικού εξοπλισμού – ακόμα και αλλαγή των καθισμάτων που έχουν διατεθεί για τους πολίτες που περιμένουν στην ουρά για να κάνουν τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο.
Έξυπνα συστήματα στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους
Ευρυζωνικά δίκτυα, έξυπνοι αισθητήρες και συστήματα μέτρησης, καθώς και ηλεκτρονικές υπηρεσίες θα αναβαθμίσουν ως το 2025 το δίκτυο των ελληνικών αυτοκινητόδρομων.
Με συνολική χρηματοδότηση άνω των 700 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης, το οδικό δίκτυο της χώρας διασυνδέεται ψηφιακά με τα διευρωπαϊκά δίκτυα και εκσυγχρονίζεται ώστε να ανταποκρίνεται στις ευρωπαϊκές απαιτήσεις ασφάλειας και διαλειτουργικότητας.
Το εθνικό σχέδιο ανάκαμψης βάζει σε μεγάλο βαθμό τη χώρα στην εποχή των Gigabit, με τα συνολικά 2.011 χλμ. των αυτοκινητόδρομων να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή. Το πρότζεκτ «5G Corridors», το οποίο προβλέπει την ανάπτυξη δικτύων 5ης γενιάς στους 6 ελληνικούς αυτοκινητόδρομους, θα υποστηρίξει, μεταξύ άλλων, και τον διασυνοριακό διάδρομο Θεσσαλονίκη-Σόφια-Βελιγράδι.
Στόχοι του έργου είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας στη χώρα, καθώς και η κινητοποίηση και προσέλκυση νέων επενδύσεων στη συνδεδεμένη και αυτόνομη κινητικότητα.
«Έξυπνες» γέφυρες
Με μια επένδυση, συνολικού ύψους 81 εκατ. ευρώ, οι γέφυρες της χώρας θα εξοπλιστούν με καινοτόμα συστήματα μέτρησης φορτίου και αισθητήρες ή οπτικές ίνες που μετρούν τη μετατόπιση των γεφυρών σε πραγματικό χρόνο.
Αυτές οι πληροφορίες θα καταγράφονται και θα υποβάλλονται σε επεξεργασία με ειδικούς αλγόριθμους για την αξιολόγηση της δομικής ευπάθειας των γεφυρών και την προληπτική συντήρησή τους.
Στόχος αυτού του έργου, που αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2025, είναι η βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των γεφυρών και η αποτροπή ατυχημάτων, είτε από τη διέλευση βαρέων οχημάτων, είτε από κινδύνους της κλιματικής αλλαγής.