Οι περιπτώσεις που αφορούν διακρίσεις σε βάρος πολιτών τρίτων χωρών, ανέρχονται στις 500 και απασχόλησαν από τις 27 Μαΐου έως σήμερα τα «Γραφεία παροχής υποστήριξης κατά των διακρίσεων σε πολίτες τρίτων χωρών» που λειτουργούν με τη συνεργασία πέντε οργανώσεων, οι τέσσερις από τις οποίες μη κυβερνητικές, σε επτά πόλεις της Ελλάδας.
Πρόκειται για τις ΜΚΟ PRAKSIS, ΑΝΘΡΩΠΟΜΑΝΙΑ, ΚΕΑΝ, CIVIL PLUS και το Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας, που στο πλαίσιο του έργου με τίτλο «Γραφεία παροχής υποστήριξης κατά των διακρίσεων σε πολίτες τρίτων χωρών», που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ένταξης υπηκόων τρίτων χωρών, ξεκίνησαν τη λειτουργία ειδικών γραφείων σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Γιάννενα, Πάτρα, Ηράκλειο και Λάρισα, που αποτελούν τις έδρες των Ενιαίων Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.
Ανάμεσα στις περιπτώσεις που έφτασαν στα ειδικά γραφεία, σύμφωνα με τη Μαρία Μουδάτσου, δικαστική ψυχολόγο από την PRAKSIS, ήταν περιστατικό στο αστυνομικό τμήμα Ομονοίας όπου πολίτης από τρίτη χώρα δέχθηκε τη βίαιη συμπεριφορά αστυνομικού και με την προτροπή συναδέλφου του αστυνομικού απευθύνθηκε για βοήθεια στην PRAKSIS, όπου ενημερώθηκε για τα δικαιώματά του και αποφάσισε να κινηθεί νομικά.
Άλλες περιπτώσεις αφορούσαν πολίτη από τρίτη χώρα που σε πόλη της περιφέρειας «δεν του έδιναν γλυκό στο συσσίτιο με τη δικαιολογία ότι ήταν μετανάστης και τα γλυκά ήταν για τους Έλληνες» ενώ υπάρχουν περιστατικά βίας στην εργασία, όπου τα θύματα δεν αντιδρούν για να μη χάσουν τη δουλειά τους και συνεπώς την άδεια εργασίας και παραμονής τους.
Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται στα τέλη Ιουνίου αλλά, όπως τόνισε σήμερα σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος της PRAKSIS, Τζανέτος Αντύπας, οι πέντε οργανώσεις είναι «αποφασισμένες να συνεχίσουν τη λειτουργία των γραφείων ακόμη και μετά τη λήξη του προγράμματος στηριζόμενες στις δικές τους δυνάμεις».
Στα γραφεία αυτά προσφέρεται εξατομικευμένη διοικητική υποστήριξη- πληροφόρηση, συμβουλευτική και καθοδήγηση των πολιτών τρίτων χωρών για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, καθώς και για τις δυνατότητες αντιμετώπισης φαινομένων διακρίσεων σε βάρος τους τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
Εξάλλου, πραγματοποιούνται από τις πέντε οργανώσεις και ομαδικές ενημερώσεις σε μεταναστευτικούς συλλόγους και σε φορείς, ενώ διεξάγεται ενημερωτική εκστρατεία και σε πόλεις πέρα από αυτές που λειτουργούν τα γραφεία. Επίσης, σεμινάρια με συγκεκριμένες θεματικές σχετικά με ζητήματα διακρίσεων θα υλοποιηθούν σε πόλεις με μεγάλη συγκέντρωση μεταναστών.
Παράλληλα, αυτόματα ηλεκτρονικά ενημερωτικά περίπτερα θα υπάρχουν στην είσοδο κάθε γραφείου, ενώ σε λίγες ημέρες θα είναι έτοιμος «Οδηγός για ζητήματα διακρίσεων» για τους πολίτες τρίτων χωρών που θα διανέμεται στα αστικά κέντρα της Ελλάδας.
Ο Οδηγός θα έχει 36 σελίδες, τα περιεχόμενό του θα είναι γραμμένο στα ελληνικά, τα γαλλικά, τα αλβανικά, τα αραβικά και τα ρωσικά και θα κυκλοφορήσει σε 15.000 αντίτυπα. Με κεντρικά μηνύματα «Ισότητα, Δικαίωμα, Ενημέρωση, Αποδοχή», έχει δημιουργηθεί και σχετικό τηλεοπτικό σποτ.
Όπως περιέγραψε ο κ. Αντύπας στόχος της λειτουργίας των γραφείων δεν είναι μόνο να βοηθηθούν οι πολίτες τρίτων χωρών που αντιμετωπίζουν διακρίσεις αλλά να συγκεντρωθούν στοιχεία και μαρτυρίες, να γίνουν προτάσεις στους αρμόδιους φορείς και να δοθούν λύσεις.