Να την φορά κανείς ή να μην την φορά; Η παράφραση του διάσημου διλήμματος του Σαίξπηρ αντικατοπτρίζει τον προβληματισμό και τις απορίες που έχει προκαλέσει η απόφαση της κυβέρνησης αναφορικά με τη χρήση μάσκας στις σχολικές αίθουσες.
Γράφει η Σταυρούλα Πεταλιού
Το σχολικό κουδούνι θα χτυπήσει φέτος στις 7 Σεπτεμβρίου και οι μαθητές θα κληθούν να εφαρμόσουν τα πρωτοφανή μέτρα που συνιστούν οι ειδικοί και αποφάσισε να υιοθετήσει η κυβέρνηση. Πόσο δύσκολο όμως είναι αυτό; Μπορούν να τηρούνται οι αποστάσεις; Είναι εύκολο τα παιδιά να περνούν αρκετές ώρες καθημερινά έχοντας καλυμμένο το στόμα και τη μύτη τους με μάσκα; Η χρήση μάσκας στις μικρές ηλικίες μπορεί να προκαλέσει προβλήματα; Αυτές είναι απορίες που σαφώς απασχολούν τους γονείς αλλά και την εκπαιδευτική κοινότητα που βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με την κυβέρνηση και τους ειδικούς.
«Υπάρχουν πολλές ερωτήσεις από τους γονείς και φυσικά μία έντονη παραπληροφόρηση αναφορικά με την επικινδυνότητα της χρήσης μάσκας από μικρά παιδιά» εξηγεί μιλώντας στο newsbeast.gr η καθηγήτρια Παιδιατρικής και Νεογνολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, Αναστασία Βαρβαρήγου και σημειώνει: «Η μάσκα στα παιδιά άνω των 2 ετών και από παιδιά που μπορούν να την φορέσουν μόνα τους, εάν είναι άνετη και σωστά κατασκευασμένη, δεν είναι καθόλου επικίνδυνη. Αυτό το επιβεβαιώνει και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας».
«Πρέπει να καταλάβουμε πως διανύουμε μία περίοδο αυξημένου ιικού φορτίου λόγω κορονοϊού και ανεξάρτητα από τις οδηγίες που θα δοθούν θα ήταν σωστό οι γονείς από τώρα να κάνουν προετοιμασία στο σπίτι για τη χρήση της μάσκας. Και να μην χρησιμοποιηθεί σε όλες τις τάξεις των σχολείων θα πρέπει να χρησιμοποιείται στους δημόσιους χώρους για παράδειγμα στις παιδικές χαρές, σε σούπερ μάρκετ και στα καταστήματα και από τα παιδιά» αναφέρει.
Πώς οι γονείς θα πείσουν τα παιδιά τους να φορέσουν μάσκα
Ο τρόπος προσέγγισης ώστε οι γονείς να πείσουν τα παιδιά τους για κάτι διαφέρει σε κάθε ηλικία. Αυτό συμβαίνει και με τη χρήση μάσκας. «Η προετοιμασία ώστε τα παιδιά να μάθουν να φορούν σωστά τη μάσκα τους είναι διαφορετική και σχετίζεται άμεσα με την ηλικία των παιδιών» επισημαίνει η Αναστασία Βαρβαρήγου εξηγώντας:
«Τα παιδιά 2 – 3 ετών πρέπει να τη διδαχθούν σαν οικογενειακή συνήθεια. Για να το πετύχουν αυτό οι γονείς τους θα πρέπει αρχικά να τους δείξουν πως να τη φορούν στο αρκουδάκι τους. Στη συνέχεια μαζί τους να την φορέσουν μπροστά στον καθρέπτη και να τους ζωγραφίσουν πάνω της ακόμη και τον αγαπημένο τους σούπερ ήρωα. Να δουν φωτογραφίες άλλων παιδιών με μάσκα για να μην τους φοβίσει η εικόνα. Πάνω από 3 ετών τα παιδιά χρειάζονται μια λογική εξήγηση. Οι γονείς πρέπει να τους μιλήσουν για τα καλά και για τα κακά μικρόβια, για το πώς η μάσκα θα τα προστατέψει από τα κακά ώστε να μην αρρωστήσουν. Από την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής αλλά και άλλες ευρωπαϊκές αναφέρεται πως σε αυτές τις ηλικίας η χρήση μάσκας θα πρέπει να πάρει τη μορφή παιχνιδιού. Στους εφήβους η προσέγγιση είναι τελείως διαφορετική γιατί είναι επαναστάτες. Αντιδρούν σε ό,τι τους ζητηθεί και δεν πείθονται εύκολα. Θα πρέπει λοιπόν να πειστούν για τους κινδύνους και να μην τους αγνοήσουν».
Υφασμάτινη ή χειρουργική μάσκα
«Για την καθημερινή χρήση η υφασμάτινη μάσκα είναι ασφαλής» δηλώνει η καθηγήτρια Παιδιατρικής και Νεογνολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών επισημαίνοντας όμως πως δεν είναι όσες κυκλοφορούν στο εμπόριο προστατευτικές. «Θα πρέπει να έχει αρκετές στρώσεις υφάσματος ή αρκετά μικρούς πόρους. Να είναι σωστά κατασκευασμένη, κατάλληλη για το πρόσωπο στο οποίο χρησιμοποιείται αλλά και άνετη. Η χειρουργική είναι για τα παιδιά που ανήκουν σε ομάδα υψηλού κινδύνου ενώ οι μάσκες Ν-95 είναι ειδικές και πρέπει να τις φορούν τα ανοσοκατασταλμένα παιδιά».
Πόσες μάσκες πρέπει να αλλάζουν στο σχολείο τα παιδιά και πώς θα το κάνουν σωστά
«Δεν είναι μόνο το εάν τα παιδιά θα φορούν μάσκα ή όχι. Πρέπει να εκπαιδευτούν ώστε να το κάνουν σωστά. Δεν πρέπει να αγγίζουν τη μάσκα αλλά και γενικότερα το πρόσωπο τους. Πρέπει να την φορούν και να την βγάζουν κρατώντας την από τα λαστιχάκια. Να έχουν μαζί τους στο σχολείο όχι μία αλλά τουλάχιστον τρεις μάσκες ώστε να την βγάζουν και να φορούν καθαρή ανά κάποιες ώρες. Η μάσκα μόλις αφαιρείται πρέπει να μπαίνει σε μία θήκη και να κλείνεται εκεί, ενώ τα χέρια να πλένονται σχολαστικά. Μόλις τα παιδιά επιστρέψουν στο σπίτι να πλένετε με καυτό νερό και στη συνέχεια να σιδερώνεται».
«Εκτός από τη μάσκα είναι βασικό να τηρούνται οι αποστάσεις και οι κανόνες υγιεινής»
Η Αναστασία Βαρβαρήγου μιλώντας στο newsbeast.gr τονίζει πως εκτός από τη χρήση μάσκας είναι εξίσου σημαντική η τήρηση των κανόνων υγιεινής αλλά και των αποστάσεων.
«Οι γονείς πρέπει να μάθουν στα παιδιά τους να κρατούν αποστάσεις από τα υπόλοιπα αλλά και γενικότερα από όλους τους ανθρώπους. Δεν τρέχουμε να αγκαλιάσουμε κανέναν. Πρέπει να τηρείται πλέον η κοινωνική απόσταση καθώς πρόκειται για έναν ιό που ήρθε για να μείνει. Επίσης το πλύσιμο των χεριών πρέπει να γίνεται συχνά και να είναι σχολαστικό» δηλώνει και τονίζει πως πρέπει οι γονείς να δουν τι συμβαίνει σε άλλες χώρες. «Για παράδειγμα στην Ταϊλάνδη τα παιδιά φορούν και μάσκα και ασπίδα. Τα θρανία βρίσκονται σε αποστάσεις. Μαθαίνουν τα παιδιά να παίζουν μόνα τους, να στέκονται σε απόσταση το ένα από το άλλο και να πλένουν τα χέρια τους μόλις πιάσουν κάποιο αντικείμενο».
«Τα παιδιά πειθαρχούν αρκεί οι γονείς να τα εκπαιδεύσουν»
Το δύσκολο κομμάτι είναι να πειστούν οι γονείς σύμφωνα με την καθηγήτρια Παιδιατρικής και Νεογνολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών. «Τα παιδιά πειθαρχούν αρκεί να τα εκπαιδεύσουν οι γονείς τους. Εάν αυτοί πειστούν για τους κινδύνους τότε θα είναι εύκολο να πείσουν και να εκπαιδεύσουν τα παιδιά τους στους κανόνες που θα τα βοηθήσουν ώστε να θωρακίσουν την υγεία τους».