Πιέσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να λάβει άμεσα αποφάσεις για ένα συνολικό ευρωπαϊκό πλαίσιο για την επανέναρξη των αεροπορικών ταξιδιών μέσα στο Μάιο, ώστε να μειωθούν οι συνέπειες του κορονοϊού στον ελληνικό τουρισμό.
Το αίτημα αυτό θα θέσει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στη συνεδρίαση των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ που ξεκινά αυτή την ώρα με τηλεδιάσκεψη.
Καθώς όμως η Ευρώπη για άλλη μία φορά… αργεί χαρακτηριστικά και σε αυτό το θέμα, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών χωρίς να σταματούν την πίεση για μία ευρωπαϊκή συνολική λύση, ετοιμάζονται για να διασφαλίσουν τις πτήσεις στα ελληνικά αεροδρόμια και μέσω διακρατικών συμφωνιών. Ήδη σύμφωνα με πληροφορίες του Newsbeast είναι στα σκαριά διακρατική συμφωνία με το Ισραήλ και ετοιμάζονται και άλλες, ως δίχτυ ασφαλείας σε περίπτωση που η ΕΕ καθυστερήσει να κινηθεί.
Στόχος της Ελλάδας είναι να υπάρχει ένα πανευρωπαϊκό πρωτόκολλο επιβίβασης επιβατών υγειονομικού χαρακτήρα, όχι όμως απαγόρευση εισόδου σε άτομα από χώρες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Είναι σημαντικό για τον ελληνικό τουρισμό να υπάρξει συντονισμός στο άνοιγμα των συνόρων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και να μην κινηθούν τα κράτη μεμονωμένα κλείνοντας σύνορα κατά το δοκούν.
Εξάλλου και οι ίδιες οι αεροπορικές εταιρείες έχουν σχεδιάσει τη λήψη μίας σειράς μέτρων τήρησης αποστάσεων και υγιεινής, όπως μειωμένο αριθμό επιβατών, υποχρεωτική χρήση μάσκας, απολυμάνσεις, θερμομέτρηση κλπ.
Προκειμένου λοιπόν αφενός οι Ευρωπαίοι πολίτες να νιώθουν ασφαλείς για να μετακινηθούν με αεροπλάνο προς την Ελλάδα και αφετέρου να μειωθεί η πιθανότητα να φέρουν τον κορονοϊό στα ελληνικά νησιά και την επαρχία, ο κ.Καραμανλής υποστηρίζει εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης την έκδοση ενός ευρωπαϊκού πιστοποιητικού της ΕΕ.
Τα voucher για τους κατόχους αεροπορικών εισιτηρίων
Όσον αφορά στο θέμα των voucher για τους κατόχους αεροπορικών εισιτηρίων, η ελληνική θέση είναι πως πρέπει να υπάρχει η προσωρινή αυτή δυνατότητα, με την προϋπόθεση ότι θα διασφαλίζεται ο επιβάτης σε περίπτωση χρεοκοπίας της αεροπορικής εταιρείας που το έχει εκδώσει.
Υπενθυμίζεται ότι συζητείται η επέκταση του voucher 18μηνης διάρκειας σε όλη την ΕΕ, με τη Γερμανία να υποστηρίζει θερμά αυτή την ιδέα, καθώς άλλωστε ο κολοσσός της Lufthansa βρίσκεται αντιμέτωπος με το φάσμα της χρεοκοπίας.
Χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, το Βέλγιο η Ρουμανία και η Πολωνία έχουν δηλώσει ότι θα υιοθετήσουν μέτρα έκδοσης κουπονιών για τους τουρίστες που ακυρώνουν τις διακοπές τους, για να προστατεύσουν τον τουριστικό κλάδο, Υπάρχουν όμως και διαφωνίες από χώρες όπως η Φινλανδία.
Η επίτροπος Μεταφορών Αλντίνα Βαλεάν δήλωσε ότι τα voucher και των αεροπορικών εταιρειών θα πρέπει να είναι ασφαλισμένα έναντι αφερεγγυότητας, ενώ ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς Τιερί Μπρετόν είχε προβεί σε αντίστοιχες δηλώσεις την περασμένη εβδομάδα.
Το στοίχημα είναι μεγάλο για όλη την Ευρώπη και βεβαίως την Ελλάδα. Η τουριστική βιομηχανία και οι αεροπορικές μεταφορές είναι οι τομείς που έχουν πληγεί περισσότερο διεθνώς από την πανδημία. Η Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 50% της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς και ο τουριστικός κλάδος αποτελεί περίπου το 11% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απασχολεί σχεδόν το 12% του εργατικού δυναμικού της ηπείρου, καθώς παρέχει 27 εκατομμύρια άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, και αποτελείται από σχεδόν τρία εκατομμύρια επιχειρήσεις.
Στην Ελλάδα ο ευρύτερος τουριστικός τομέας αντιπροσωπεύει σχεδόν το 25% του ΑΕΠ και το 36% της απασχόλησης. Καθίσταται λοιπόν σαφές ότι η κυβέρνηση θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να στηρίξει τον τουρισμό, στον οποίο ένα από τα κλειδιά είναι και οι αερομεταφορές, προκειμένου η αναμενόμενη ύφεση να περιοριστεί όσο είναι δυνατόν.