«Για να μεγαλώσουν τα παιδιά χρειάζονται εκτός από αγάπη, ηρεμία» είναι μια φράση που ακούμε συχνά και ξέρουμε πως ισχύει. Αυτό σκέφτηκαν οι δάσκαλοι του 12ου Δημοτικού Σχολείου Περιστερίου οι οποίοι δημιούργησαν τον Μάρτιο του 2019 την αίθουσα του μέλλοντος. Εστιάζοντας στην ευαισθησία της παιδικής ψυχής έφτιαξαν έναν πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα χώρο ηρεμίας – ησυχίας. Εκεί, μαθητές όλων των τάξεων, χωρισμένοι κάθε φορά σε μικρές ομάδες των τεσσάρων ή των πέντε, μπορούν να περνούν μια διαφορετική ώρα χαλάρωσης εμπλουτισμένη με δραστηριότητες κατάλληλες για την ηλικία τους.
Η συγκεκριμένη σχολική αίθουσα αποσκοπεί στην προαγωγή της ψυχικής υγείας, στη βελτίωση της επίδοσης στα μαθήματα, στην ομαλή ένταξη και προσαρμογή των παιδιών στη σχολική κοινότητα, στην εκτόνωση και στη συγκέντρωση της προσοχής.
Ο δάσκαλος ειδικής αγωγής, υπεύθυνος του τμήματος Ένταξης στο 12ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου, Αναστάσιος Ντρίκος, μιλώντας στο newsbeast.gr εξήγησε πως η «Αίθουσα ηρεμίας – ησυχίας» δημιουργήθηκε έχοντας ως βάση ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα το οποίο εντάσσεται στο Κοινοτικό Πακέτο Στήριξης για τη Δημόσια Εκπαίδευση και Μόρφωση, Erasmus +.
«Στην αρχή υπήρχε ο φόβος του καινούργιου και σκεφτήκαμε πως μπορεί να υπάρξουν αντιδράσεις. Έτσι αποφασίσαμε να κάνουμε την ημερίδα ενημέρωσης και το εγχείρημά μας αγκαλιάστηκε από τους γονείς» εξήγησε.
«Αρχικά ενημερώθηκε η σχολική κοινότητα για το εγχείρημά μας. Καλέσαμε τους γονείς, τον σύμβουλο εκπαίδευσης και τους παρουσιάσαμε το πρόγραμμα ώστε να μην υπάρχουν απορίες και στη συνέχεια ενστάσεις. Πήραμε τη συγκατάθεσή τους και αποφασίσαμε να το υλοποιούμε. Αφορμή ήταν η συμμετοχή μας σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus στο οποίο συμμετείχαν και άλλες χώρες. Σε μία λοιπόν από τις επισκέψεις μας στο Μαγδεμβούργο της Γερμανίας είδαμε κάτι παρόμοιο. Μια αίθουσα ηρεμίας. Πήραμε από εκεί κάποιες ιδέες και οραματιστήκαμε πώς θα ήταν να υπάρχει ένας ανάλογος χώρος στο δικό μας σχολείο. Στο Μαγδεμβούργο ήταν περισσότερο αίθουσα χαλάρωσης. Έμπαιναν μέσα τα παιδιά και με τη βοήθεια κάποιων τεχνικών ηρεμούσαν» σημείωσε ο Αν. Ντρίκος και συμπλήρωσε: «Εμείς πιστεύουμε πως για να επέλθει χαλάρωση πρέπει να προϋπάρξει η εκτόνωση και η αποφόρτιση των παιδιών γιατί πολλές φορές είναι αναστατωμένα. Έχουμε βάλει λοιπόν σάκους του μποξ και έχουμε διαλέξει κάποιες ασκήσεις κινητικότητας, συντονισμού, ισορροπίας, που δεν υπήρχαν στην ανάλογη αίθουσα της Γερμανίας. Αφού το παιδί αποφορτιστεί, κατακτήσει κάποιες δεξιότητες τέτοιας φύσεως και μάθει να συγκεντρώνεται προχωράμε στη χαλάρωσή του».
Το πιο ιδιαίτερο κομμάτι του μαθήματος είναι το τελευταίο στάδιο. Τα παιδιά ξαπλώνουν στα ειδικά στρώματα και γίνονται κάποιες ασκήσεις μασάζ με ειδικά εργαλεία για να μην υπάρχει επαφή μεταξύ τους. Ο ιδιαίτερος φωτισμός σε συνδυασμό με χαλαρωτική μουσική που μπορεί να βασίζεται σε ήχο βροχής ή θάλασσας βοηθά τους μαθητές να ταξιδέψουν. Τα παιδιά ξαπλώνουν, ο δάσκαλος κάθεται σε μια γωνία της αίθουσας και τους διαβάζει ένα παραμύθι. Τότε μπορούν να σκεφτούν όμορφες στιγμές και να ηρεμήσουν.
Το ενδιαφέρον που δείχνουν οι μαθητές και η ανταπόκριση που έχει από τους γονείς αποτέλεσαν για τον υπεύθυνο της αίθουσας ένα επιπλέον κίνητρο έτσι ώστε να ψάξει και να βρει στο εξωτερικό παιχνίδια και ξύλινες κατασκευές που βοηθούν τους μικρούς του φίλους, όχι μόνο να ψυχαγωγηθούν αλλά και να αρχίσουν να αναπτύσσουν πνεύμα συνεργασίας με τους συμμαθητές τους. Με τη συμβολή μάλιστα παιδιών από το σχολείο του αλλά και μαθητών σχολείων άλλων χωρών οι τοίχοι της αίθουσας γέμισαν ζωγραφιές με θέμα την ενσυναίσθηση.
«Τα παιδιά ζητούν συνέχεια να μπουν στην αίθουσα ηρεμίας. Δεν μπορούμε σε καμία των περιπτώσεων να αντικαταστήσουμε τους φορείς υγείας ή τους ψυχολόγους, ούτε σαφώς τη θαλπωρή της οικογένειας. Έχουμε, όμως πλέον το δικό μας εργαλείο ώστε να τα αποφορτίζουμε, να τα βοηθάμε μαθησιακά αλλά ακόμη και στη διάσπαση προσοχής που μπορεί πολλά εξ αυτών να έχουν» επεσήμανε ο υπεύθυνος της αίθουσας ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του πως τα επόμενα χρόνια κάθε σχολείο θα έχει τον δικό του χώρο χαλάρωσης και ησυχίας.