Προσαρμοσμένα στο πνεύμα της εποχής, που για τη μεγαλύτερη κατηγορία των πολιτών σημαίνει περικοπές στην κατανάλωση, είναι τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία «Sentiment analysis» για λογαριασμό του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Χανίων.
Η έρευνα αποτυπώνει τις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών για το κρέας και έγινε σε δείγμα 300 νοικοκυριών με τηλεφωνικές συνεντεύξεις, από τις 27 Απριλίου μέχρι τις 2 Μαΐου.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας αν και η αγοραστική δύναμη των πολιτών φαίνεται να έχει μειωθεί κατά 60%, το 90% καταναλώνει πάνω από 1-2 φορές την εβδομάδα κρέας, με προτίμηση σε κοτόπουλο και χοιρινό και μάλιστα με βασικό κριτήριο επιλογής την ελληνικότητα των κρεάτων.
Ουσιαστικά οι 6 στους 10 άλλαξαν τον τρόπο ζωής τους, μιας και έχουν μειώσει δραστικά την κατανάλωση ειδών πρώτης ανάγκης ενώ 9 στους 10 καταναλώνουν πάνω από 1-2 φορές την εβδομάδα κρέας, κάτι που καταδεικνύει με σαφήνεια τις διατροφικές συνήθειες των πολιτών.
Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, πρώτα στην επιλογή των κατοίκων έρχονται το κοτόπουλο και το χοιρινό, ενδεχομένως λόγω της χαμηλής τιμής τους και ακολουθούν το μοσχάρι και το κουνέλι.
Χαμηλά βρίσκονται το κατσίκι και το αρνί. Αναφορικά με τα αλλαντικά οι 7 στους 10 τα καταναλώνουν, με το 6,5% να τα προτιμά καθημερινά. Το ποσοστό δαπάνης για αγορά αλλαντικών κάθε πολίτη δεν κινείται πάνω από 50 ευρώ μηνιαίως.
Παράλληλα, χαμηλή προτίμηση υπάρχει για τα κρεατοσκευάσματα, η οποία δεν υπερβαίνει το 25% στο σύνολο του πληθυσμού. Ελληνική καταναλωτική συνείδηση φαίνεται να έχει αναπτυχθεί, μεταξύ των καταναλωτών, μιας και όχι μόνο επιλέγουν ελληνικά κρέατα, σε ποσοστά άνω του 80%, άλλα βασικό κριτήριο επιλογής είναι, κατά περίπου 50%, η ελληνικότητα του προϊόντος.
Στην ίδια έρευνα οι πολίτες αποφάνθηκαν θετικά τόσο ως προς την υγιεινή των καταστημάτων διάθεσης κρέατος, όσο και για την ποικιλία των προϊόντων που διαθέτουν. Πολύ καλό βαθμό παίρνει και η ποιότητα των κρεάτων που προσφέρει η χανιώτικη αγορά με ποσοστό που αγγίζει το 85%.
Απόρροια της οικονομικής κρίσης και της δραματικής μείωσης της καταναλωτικής δυναμικής των ερωτώμενων, είναι η απάντηση για τις τιμές των κρεάτων, οι οποίες κατά περίπου 50% θεωρούνται λίγο έως καθόλου ικανοποιητικές. Στην έρευνα καταγράφεται και η δυσπιστία του κόσμου αναφορικά με τους ελέγχους που γίνονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες, σε ποσοστό περίπου 70% αλλά και η αλλαγή του τρόπου διατροφής σε ποσοστό 20% εξαιτίας του σκανδάλου με την πώληση κρέατος αλόγου.
Αναφορικά με τον τόπο επιλογής του κρέατος, τα συνοικιακά κρεοπωλεία βρίσκονται πρώτα στις επιλογές των πολιτών, με ποσοστά άνω του 80%, ενώ αρκετά ψηλά βρίσκονται και τα Super Markets, από τα οποία οι 7 στους 10 καταναλωτές ψωνίζουν το κρέας τους.
Αρκετά υψηλό ποσοστό λαμβάνουν οι επιλογές της δημοτικής αγοράς και των παραγωγών. Όσον αφορά τη δημοτική αγορά το 32% που επιλέγει να ψωνίσει κρέας από εκεί είναι αρκετά υψηλό αν ληφθεί υπόψη ο μικρός αριθμός των κρεοπωλείων. Παράλληλα οι παραγωγοί λαμβάνουν σημαντικό μερίδιο της αγοραστικής πίτας των καταναλωτών, μιας και οι μισοί από τους ερωτώμενους ψωνίζουν από αυτούς. Σημαντικό είναι το εύρημα το οποίο καταγράφει ένα ποσοστό περίπου 10% των κατοίκων του δήμου Χανίων να είναι οι ίδιοι παραγωγοί. Ιδιαιτέρως στον παλιό δήμο Θερίσου το ποσοστό αυτό αγγίζει το 60%.