Ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος μίλησε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, παρουσία αξιωματούχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και πολλών επισκεπτών από την Ελλάδα, απάντησε σε ερωτήσεις και ανέλυσε λεπτομερώς τις εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες, παρεμβάσεις και μεταρρυθμίσεις, που υλοποιεί το υπουργείο.
Συγκεκριμένα, ο υπουργός ανέφερε ότι μελετάται η δημιουργία «ομάδας τεχνικής βοήθειας» (task force) που θα αποτελείται από πέντε μέλη εμπειρογνωμόνων και ειδικών, που θα σπεύδουν σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, ώστε να τα συνδράμουν στον κρίσιμο τομέα της οικονομικής διαχείρισης και αξιοποίησης των πόρων τους.
Αυτό θα γίνει άμεσα, είπε, και θα αρχίσει η συνεργασία της συγκεκριμένης ομάδας με τα τριτοβάθμια ιδρύματα τα οποία, σ΄αυτή τη δύσκολη συγκυρία, είναι απολύτως απαραίτητο να αξιοποιήσουν στο έπακρο τους πόρους τους και να συντονίσουν τις προσπάθειες τους, όπως άλλωστε προβλέπεται από το νέο νόμο.
Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, ο υπουργός Παιδείας ανέλυσε την κατάσταση που επικρατεί στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τονίζοντας ιδιαίτερα την «άναρχη» ίδρυση και λειτουργία δεκάδων πανεπιστημίων και εκατοντάδων τμημάτων και σχολών σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, πολλά από τα οποία αλληλεπικαλύπτονται. Δεν δίστασε να πει ότι πολλά τμήματα, ακόμη και πανεπιστήμια, ιδρύθηκαν μόνο και μόνο για να εξυπηρετήσουν τοπικές ανάγκες και όχι με αντικειμενικά κριτήρια παιδαγωγικού και αναπτυξιακού περιεχομένου.
Το σχέδιο « Αθηνά», δηλαδή καταργήσεις, συγχωνεύσεις και μετονομασίες σχολών έχει ήδη αρχίσει να εκτυλίσσεται. Όπως τόνισε ο υπουργός, πρωταρχικής σημασίας ζήτημα είναι η αξιοποίηση των πόρων, η διαχείριση των οικονομικών των πανεπιστημίων, η αξιοποίηση των κονδυλίων των ειδικών λογαριασμών κλπ.
Για όλα αυτά, τα Πανεπιστήμια θα έχουν στο πλευρό τους ως βασικό εργαλείο δουλειάς την πενταμελή επιτροπή των εμπειρογνωμόνων που θα δώσει την τεχνογνωσία και τη βοήθεια που θα χρειάζεται κάθε ίδρυμα.
Η αξιοποίηση των κονδυλίων και των πόρων, αλλά και η πιο ορθολογική λειτουργία των ιδρυμάτων, με έναν νέο ακαδημαϊκό χάρτη, είναι από τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το υπουργείο, αλλά και η χώρα, δεδομένου ότι είναι απαραίτητη η εξοικονόμηση πόρων. Το μεγαλύτερο βάρος δίνεται, από το υπουργείο Παιδείας, στον σχεδιασμό του νέου χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η απόφαση που έχει ήδη ληφθεί είναι να ολοκληρωθεί η διαδικασία άμεσα, ώστε το νέο μηχανογραφικό που θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι στις πανελλαδικές εξετάσεις την επόμενη χρονιά, να συμπεριλαμβάνει όλες τις αλλαγές.
Στο πλαίσιο αυτό, ως τον Φεβρουάριο θα έχουν ανακοινωθεί οι τελικές αποφάσεις για τις συγχωνεύσεις των σχολών. Περίπου 150 τμήματα ή σχολές αναμένεται είτε να συγχωνευθούν, είτε να καταργηθούν, είτε να μετονομαστούν, τόσο σε κεντρικά ιδρύματα όσο και σε περιφερειακά, όπου αναμένεται να υπάρξουν και οι μεγαλύτερης έκτασης αλλαγές. «Στόχος μας, είναι» τόνισε ο Κ. Αρβανιτόπουλος, «να συνδεθούν τα γνωστικά αντικείμενα των ιδρυμάτων με τους αναπτυξιακούς τομείς κάθε περιφέρειας».
Σημαντικές, όμως, αλλαγές, μελετά το υπουργείο Παιδείας και στη γενική αλλά και την τεχνολογική εκπαίδευση της χώρας. Χαρακτηριστικά, επισημάνθηκε και από τους Ευρωπαίους αρμόδιους αξιωματούχους ότι το διττό σύστημα τεχνολογικής εκπαίδευσης έχει επιτύχει στις χώρες όπου αναπτύχθηκε σωστά και προγραμματισμένα και, κυρίως, στη Γερμανία. Σύμφωνα με αυτό, ένα μεγάλο μέρος της εκπαίδευσης γίνεται μέσα σε επιχειρήσεις, παρεμφερείς με το αντικείμενο σπουδών, ως ένα είδος πρακτικής εξάσκησης που, κατά πάσα πιθανότητα, θα είναι αμειβόμενη. Το κρίσιμο αυτό θέμα αναμένεται να συζητηθεί στις 10 Δεκεμβρίου, στην σύνοδο των υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα γίνει στο Βερολίνο.
Η τεχνολογική εξειδίκευση είναι το μεγαλύτερο διακύβευμα σήμερα για πολλές χώρες , όπως η Ελλάδα που υστερούν στην ανάπτυξη αυτού του τομέα. «Ίσως είναι το κλειδί για την έξοδο από πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα» επισήμαναν πολλοί Ευρωπαίοι αξιωματούχοι. Όπως τόνισε ο ευρωβουλευτής Γιώργος Παπανικολάου, «στην Ευρώπη υπάρχουν 5,5 εκατομμύρια άνεργοι, ηλικίας έως 30 ετών. Το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα είναι 56%, στην Ισπανία 54%, στην Ιταλία 38%, ενώ στη Γερμανία, Αυστρία και Ολλανδία το ποσοστό κυμαίνεται περίπου στο 8%. Την ίδια στιγμή, το ανορθολογικό είναι ότι υπάρχουν 2 εκατομμύρια κενές θέσεις, που αντιστοιχούν στο 40% των ανέργων. Πρόκειται για αντίφαση».
Είναι χαρακτηριστικό πάντως, ότι και η Γερμανία, η Αυστρία αλλά και η Ολλανδία έχουν διττό σύστημα στην επαγγελματική εκπαίδευση, τα αποτελέσματα του οποίου είναι απτά, τόνισε η πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Γερμανίδα Ντόρις Πάκ. Η ίδια συμπλήρωσε ότι οι αποφάσεις πρέπει να υιοθετηθούν γρήγορα ώστε, το 2014, το νέο σύστημα να εφαρμοσθεί.
Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στο θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, χωρίς να παραλείψει να τονίσει τα προβλήματα μέσα απ΄ τα οποία αγωνίζεται το εκπαιδευτικό προσωπικό της χώρας. Έδωσε, μάλιστα, έμφαση στις χαμηλές αποδοχές του. «Αγωνιζόμαστε για ένα συμβόλαιο εμπιστοσύνης με τους εκπαιδευτικούς» τόνισε, χαρακτηριστικά, ο κ. Αρβανιτόπουλος. Αναφέρθηκε, παράλληλα και στο σύστημα διορισμών και τοποθετήσεων εκπαιδευτικών που αλλάζει, έτσι ώστε να επαρκούν οι 150.000 εκπαιδευτικοί για τις ανάγκες των σχολείων χωρίς να υπάρχουν κενά ή υπερκαλύψεις γνωστικών αντικειμένων.
Τέλος, ο υπουργός τόνισε ότι θα περιληφθεί τροπολογία σε νομοσχέδιο, με την οποία θα επιτρέπονται κατ΄εξαίρεση για την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά, οι μετεγγραφές παιδιών, οικογενειών με οικονομικά προβλήματα και δύο παιδιά φοιτητές, σε ΑΕΙ, μακριά από την οικογενειακή εστία. Οικονομική προϋπόθεση για να γίνει δεκτή η μετεγγραφή είναι να έχει κάθε μέλος της οικογένειας εισόδημα έως 7.000 ευρώ ετησίως, ενώ ο αριθμός των μετεγγραφών που θα επιτραπεί δεν θα ξεπερνά το 10% των φοιτητών της κάθε σχολής.