Τις επόμενες κινήσεις του σχεδιάζει ο ΕΟΠΥΥ καθώς Οπτικοί και Επαγγελματίες Ειδικής Αγωγής αρνούνται να συνάψουν σύμβαση και να δεχτούν τον νέο τρόπο αποζημίωσης των υπηρεσιών με τη χρήση κουπονιών-vouchers, ώστε να σταματήσει η προπληρωμή από τον ασφαλισμένο. Οι δύο κατηγορίες παρόχων φοβούνται ότι θα πληρώνονται με καθυστέρηση και θα είναι υποχρεωμένοι να δίνουν και υποχρεωτικές εκπτώσεις (rebate) και επιστροφές χρημάτων (claw back).
Ωστόσο ο αντιπρόεδρος του Οργανισμού Παναγιώτης Γεωργακόπουλος χαρακτηρίζει τις αιτιάσεις τους «ακατανόητες», όπως λέει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, προσθέτοντας πως η στάση τους «εγείρει ερωτήματα». «Όποιος δεν φοβάται, δεν αντιδρά. Αντιδρούν όσοι έχουν λερωμένη τη φωλιά τους» λέει χαρακτηριστικά.
Όπως περιγράφει, εντοπίστηκε μη εγγεγραμμένος γιατρός στον ιατρικό σύλλογο της πόλης του να κάνει ψυχοθεραπεία σε παιδιά, σε κέντρα ειδικής αγωγής, ενώ σε άλλη περίπτωση έγιναν καταγγελίες για κατευθυνόμενες παραπομπές σε θεραπεία από δημόσιες δομές σε ιδιωτικά κέντρα λογοθεραπείας. Επιπλέον, οι έλεγχοι του ΕΟΠΥΥ σε συνταγογραφήσεις γιατρών αποκαλύπτουν ότι «οι θεραπείες της ειδικής αγωγής συνταγογραφούνται κλισέ. Δεν μπορεί όλα τα παιδιά για διαφορετικές διαταραχές να έχουν ανάγκη τις ίδιες θεραπείες» αναφέρει ο κ. Γεωργακόπουλος, τονίζοντας ότι με τον νέο Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ), «σπάει» η υπερσυνταγογράφηση και θα γίνονται οι αναγκαίες θεραπείες, οι οποίες και ακριβότερες να είναι, ο ΕΟΠΥΥ θα τις αποζημιώνει, αλλά θα γνωρίζει που πάνε τα χρήματα».
Προς διερεύνηση είναι επίσης, κατά τον ίδιο, πληροφορίες που έρχονται από τις 60 περιφερειακές διευθύνσεις και αναφέρουν ότι υπάρχει ένα ποσοστό δαπάνης, για γυαλιά οράσεως «που δεν πηγαίνει σε πραγματικές ανάγκες διαταραχών όρασης». Η δαπάνη των γυαλιών κυμαίνεται γύρω στα 50 εκατ. ευρώ ετησίως, «αλλά δεν έχουμε δημιουργήσει ακόμη αποτελεσματικούς μηχανισμούς ελέγχου της διαδικασίας συνταγογράφησης των γυαλιών και χορήγησης.
Ο ασφαλισμένος παίρνει τα γυαλιά και υποβάλλει τη δαπάνη των 100 ευρώ στην περιφερειακή διεύθυνση και κανείς δεν έχει ελέγξει ακόμη αν πράγματι ο ασφαλισμένος πήρε γυαλιά για το πρόβλημα όρασης που έχει ή πήρε γυαλιά ηλίου. Αυτό είναι ένα μεγάλο αγκάθι», λέει ο κ. Γεωργακόπουλος και προτείνει ο έλεγχος να γίνεται σε συνεργασία με τις κατά τόπους Μονάδες.
Επιπλέον, πάνω στο παραστατικό εκτέλεσης να αναγράφεται ο τύπος του σκελετού και των κρυστάλλων και οι κωδικοί τους. «Όταν ο ΕΟΠΥΥ αποζημιώνει με δημόσιο χρήμα τέτοιες δαπάνες δεν μπορεί να γίνονται ανεξέλεγκτα». Ο κ. Γεωργακόπουλος υπογραμμίζει ότι τη «δαπάνη υγείας την προκαλούν αυτοί που συνταγογραφούν, δηλαδή οι γιατροί. Αυτό που χρειάζεται ένας δημόσιος Οργανισμός όπως ο ΕΟΠΥΥ, είναι να καταφέρει σιγά- σιγά να χτίσει ένα μηχανισμό τέτοιο που να παρεμβαίνει μέσα στην διαδικασία συνταγογράφησης και να ορίζει το ιατρικά αναγκαίο, κάτι που ακόμα δεν έχουμε επιτύχει».
Ο αντιπρόεδρος του ΕΟΠΥΥ αναγνωρίζει πως στη διαδικασία των συμβάσεων υπάρχουν και αρνητικά στοιχεία που έχουν να κάνουν με τα παρεπόμενα της σύμβασης, όπως είναι το clawback (μηχανισμός αυτόματης επιστροφής χρημάτων) και rebate ( έκπτωση στις αιτούμενες δαπάνες ανάλογα με τον όγκο) και είναι υπαρκτά οικονομικά προβλήματα αυτά. Σημειώνει ότι το 99% των παρόχων που αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ για παροχές υγείας έχουν αποδεχθεί το rebate και το clawback, που θεσμοθετήθηκε σε καιρούς δύσκολους, και εξέφρασε την άποψη πως θα μπορούσε «να επαναδιατυπωθεί να ξαναοργανωθεί αυτή η διαδικασία σε διαφορετική βάση με την έννοια να απαλύνουμε σε ένα βαθμό την οικονομική επιβάρυνση που επιβάλλεται».
Υποστηρίζει ότι ο Οργανισμός επιδιώκει τον περιορισμό της καταχρηστικής ζήτησης των γυαλιών και τη χορήγησή τους σε όσους έχουν ανάγκη. «Το ότι καθιερώθηκε κάθε 4 χρόνια να αλλάζουν τα γυαλιά στους ενήλικες, εγώ δεν το έχω καταλάβει. Ο φακός αν δεν έχει αλλάξει η μυωπία ή πρεσβυωπία μένει ο ίδιος, ο σκελετός κοστίζει πολύ κάτω από 100 ευρώ που είναι η τιμή αποζημίωσης. Ο ΕΟΠΥΥ είναι εγκλωβισμένος σε κάποιες παροχές που κατά την γνώμη μου δεν έχουν λόγο». Από τη στιγμή που ο οπτικός δεν δέχεται το voucher (εκδίδεται μαζί με τη συνταγή) ισχύει ο παλιός τρόπος αποζημίωσης, δηλαδή το καταθέτει ο ασφαλισμένος μαζί με όλα τα υπόλοιπα δικαιολογητικά στις Περιφερειακές Διευθύνσεις του ΕΟΠΥΥ, προκειμένου να αποζημιωθεί.
«Το επόμενο βήμα θα είναι ο Οργανισμός, στο πλαίσιο ορθής διαχείρισης και από τη στιγμή που υπάρχουν 8 συμβεβλημένοι οπτικοί στην Αττική και κάποιοι στην επαρχία που δέχονται τα vouchers, να ενημερώσει τους ασφαλισμένους ότι δεν θα δέχονται πλέον οι υπηρεσίες παραστατικά από άλλα καταστήματα οπτικών εκτός αυτών που δέχονται vouchers ή έχουν σύμβαση».
Στο θέμα της ειδικής αγωγής, ο κ. Γεωργακόπουλος θέτει το ζήτημα της άδειας λειτουργίας, γι΄αυτό, όπως λέει, ο ΕΟΠΥΥ ζητά από τους ασφαλισμένους που υποβάλλουν τη δαπάνη να καταθέτουν και την άδεια λειτουργίας του λογοθεραπευτικού- εργοθεραπευτικού κέντρου, αφού, όπως επισημαίνει «ο Οργανισμός αποζημιώνει και δικαιούται να ξέρει που πάει ο ασθενής για θεραπεία». Μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, καταγγέλλει πως υπάρχει ένα σοβαρό ανοιχτό θέμα. «Απόφοιτοι κολεγίων, είτε ελληνικών, είτε διασυνδεδεμένων με το εξωτερικό έχουν λάβει πιστοποιητικά, δουλεύουν χωρίς όμως να έχουν αδειοδοτηθεί επίσημα ακόμη, διότι δεν έχουν αναγνωριστεί οι τίτλοι σπουδών από τα αρμόδια κρατικά όργανα. Η ταμπέλα μόνο δεν αρκεί». Τονίζει ότι πρέπει να δημιουργηθεί πλέον μητρώο για λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχοθεραπευτές και κυρίως ψυχολόγους-ψυχοθεραπευτές και με την έγκριση του υπουργείου Υγείας να ασκούν το επάγγελμα.
«Εμείς θέλουμε να ξέρουμε ότι το παιδί του καθενός που αποζημιώνουμε κάνει σε πιστοποιημένο και καταρτισμένο κέντρο θεραπεία. Ο ΕΟΠΥΥ δικαιούται είτε μόνος του, είτε μέσω υπουργείου Υγείας, να ζητάει την επιστημονική τεκμηρίωση του καθενός ότι έχει σπουδάσει αυτό που κάνει». Αναφορικά με το voucher ο κ. Γεωργακόπουλος υπογραμμίζει ότι ο Οργανισμός θα προχωρήσει στην έκδοσή του. «Είμαστε σε φάση που ολοκληρώνουμε τη δημιουργία και τη δοκιμαστή εφαρμογή της ηλεκτρονικής γνωμάτευσης στην ειδική αγωγή. Προχωράμε σταδιακά μέχρι να ολοκληρωθούν τα νέα συστήματα».