Λίγο έλειψε να οδηγηθεί στις ελληνικές καλένδες, αλλά τελικά φαίνεται ότι σώθηκε. Ο λόγος για το σταθμό του μετρό υπογείως του Παπάφειου ορφανοτροφείου, ο οποίος παρέμενε από το 2009 μπλοκαρισμένος. Ο σταθμός αυτός κινδύνεψε σοβαρά ακόμα και με ματαίωση κατασκευής, κάτι που θα είχε ως συνέπεια να μείνει η Θεσσαλονίκη με ένα κουτσουρεμένο μετρό σύμφωνα με δημοσίευμα του «Αγγελιοφόρου της Κυριακής».
Τελικά, οι σχετικές διαδικασίες προχώρησαν, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων του υπουργείου Υποδομών, Στράτος Σιμόπουλος, σε ημερίδα του ΤΕΕ/ΤΚΜ για το μετρό. Ειδικότερα, οι υπουργοί Οικονομικών και Εργασίας υπέγραψαν την απόφαση με την οποία δίνεται το δικαίωμα στη διοίκηση του ιδρύματος να προχωρήσει σε παραχώρηση χώρου του ορφανοτροφείου, κάτι για το οποίο υπήρχαν κωλύματα, καθώς το Παπάφειο αποτελεί κληροδότημα.
Την ίδια ώρα, τις αμέσως επόμενες μέρες, ενδεχομένως και σήμερα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Αττικό Μετρό ΑΕ» Χρήστος Τσίτουρας και ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Παπαφείου, μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Ανθιμος, υπογράφουν τη σύμβαση παραχώρησης 2.350 τ.μ. που βρίσκονται υπογείως του αύλειου χώρου του ορφανοτροφείου, προκειμένου να κατασκευαστεί σταθμός μετρό στην περιοχή. Με την υπογραφή της παραχώρησης του χώρου ανοίγει ο δρόμος για να εγκατασταθεί ο ανάδοχος στον αύλειο χώρο του ιδρύματος και να αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού.
Παραμένει στο ίδρυμα
Όπως εξηγεί ο νομικός σύμβουλος του ιδρύματος, δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω Θόδωρος Ζέρβας, του οποίου ο ρόλος ήταν καθοριστικός για το ξέμπλεγμα του κουβαριού, η παραχώρηση της έκτασης θα γίνει με σύσταση δουλείας. Τι θα πει αυτό; «Η παραχωρούμενη εδαφική έκταση παραμένει στην ιδιοκτησία του Παπαφείου, κάτι το οποίο επιδίωξε ο παναγιότατος. Ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης μαχητικά διεκδίκησε και απέσπασε το δικαίωμα χρήσης της παραπάνω έκτασης, καθώς ναι μεν παραχωρείται το δικαίωμα χρήσης του υπόγειου χώρου, όμως η επιφάνεια παραμένει στο ίδρυμα», εξηγεί ο κ. Ζέρβας. Ετσι, η επιφανειακή έκταση θα εξακολουθήσει να ανήκει στο ίδρυμα, το οποίο και θα μπορεί να την εκμεταλλευτεί με οποιονδήποτε τρόπο, χάριν των σκοπών του.
Η σύσταση δουλείας, δηλαδή το να επιτρέψει το ίδρυμα στο μετρό να διέλθει υπογείως, θα αποφέρει στο Παπάφειο ποσό το οποίο αγγίζει το 1 εκατ. ευρώ.
Η απαλλοτρίωση
Δεν είναι όμως μόνον η σύσταση δουλείας, καθώς το μετρό απαιτεί ακόμα 907 τ.μ., αυτήν τη φορά επιφανειακά, προκειμένου να κατασκευαστούν οι είσοδοι – έξοδοι του σταθμού, εγκαταστάσεις εξαερισμού κ.λπ.
Η διαδικασία της απαλλοτρίωσης έχει προχωρήσει και η αποζημίωση για τα 907 τ.μ. ορίστηκε σε περίπου 2,35 εκατ. ευρώ. Τα χρήματα της απαλλοτρίωσης αναμένεται να δοθούν στο ίδρυμα μέχρι το τέλος του έτους, ενώ εντός του Οκτωβρίου πιθανώς θα δοθεί και η αποζημίωση για τη δουλεία.
«Τα χρήματα θα διατεθούν αποκλειστικά για τους σκοπούς του ιδρύματος, όπως επιβάλλεται από το καταστατικό του, που επιβεβαιώθηκε εκ νέου, μετά από δικαστική απόφαση του Εφετείου Αθηνών, το οποίο και επέτρεψε την κατάρτιση της σύμβασης δουλείας», υπογραμμίζει ο κ. Ζέρβας. Ο ίδιος διευκρινίζει ότι τα χρήματα αυτά δεν είναι δυνατό να διατεθούν σε πιστωτές του Παπαφείου.
Την ίδια ώρα, εκκρεμεί η εξέταση των ασφαλιστικών μέτρων που έχουν καταθέσει εναντίον της διοίκησης του ιδρύματος απόφοιτοι του Παπαφείου, η οποία είναι προγραμματισμένη για την ερχόμενη Παρασκευή. Οι απόφοιτοι αντιτίθενται στην παραχώρηση έστω και ενός τετραγωνικού μέτρου του ιδρύματος. Οι ίδιοι έχουν προσφύγει και στο Συμβούλιο της Επικρατείας.