Έλλειψη προσωπικού, απαρχαιωμένα λεωφορεία που συχνά καθηλώνονται για μήνες στα συνεργεία και αδυναμία εύρεσης πόρων για την πληρωμή ακόμα και της βενζίνης είναι μερικοί μόνο από τους παράγοντες που καθιστούν όλο και πιο δύσκολη τη λειτουργία της δημοτικής συγκοινωνίας σε πολλούς δήμους της Αττικής.
Η διαπίστωση αυτή έρχεται σε μία περίοδο που η Ευρώπη γιορτάζει την Εβδομάδα Βιώσιμης Μετακίνησης, υπενθυμίζοντας την αξία της οικονομικής, ασφαλούς και οικολογικής μετακίνησης στις πόλεις.
Η δημοτική συγκοινωνία στο δήμο Μεταμόρφωσης έχει σταματήσει να λειτουργεί από τον Φεβρουάριο του 2010. Νωρίτερα εξυπηρετούσε τους πολίτες της περιοχής με τρεις γραμμές. Ωστόσο, η έλλειψη οδηγών, μετά την απαγόρευση προσλήψεων στους δήμους καθήλωσε τα τρία λεωφορεία.
«Η πόλη χρειάζεται τουλάχιστον μία γραμμή που να συνδέει τη Μεταμόρφωση με το σταθμό του Ηλεκτρικού στο Νέο Ηράκλειο. Ωστόσο, δεν έχουμε οδηγούς και δεν μπορούμε να κάνουμε προσλήψεις. Τις λίγες προσλήψεις συμβασιούχων που κάναμε τις χρησιμοποιήσαμε στους παιδικούς σταθμούς που είναι υψηλότερης προτεραιότητας κοινωνική παροχή», εξηγεί στο ΑΜΠΕ ο δήμαρχος Μεταμόρφωσης, Μιλτιάδης Καρπέτας.
Όπως συμπληρώνει ο ίδιος, η δημοτική αρχή κάνει απεγνωσμένη προσπάθεια να λειτουργήσει έστω τη μία γραμμή της δημοτικής συγκοινωνίας μέσα στο φθινόπωρο εξοικονομώντας προσωπικό από άλλους τομείς του δήμου. Ωστόσο, υπάρχει η σκέψη να οριστεί συμβολικό εισιτήριο για να καλυφθούν τα έξοδα της δημοτικής συγκοινωνίας, καθώς, όπως επισημαίνει ο δήμαρχος, «δεν έχουμε την ευχέρεια να είμαστε γενναιόδωροι».
Με μόλις ένα λεωφορείο, το οποίο κατά διαστήματα τίθεται εκτός λειτουργίας λόγω μηχανικών βλαβών έχει μείνει ο όμορος δήμος Ηρακλείου Αττικής. Το μόλις ένα λεωφορείο εξυπηρετεί τα πρωινά τους φοιτητές του Ηρακλείου μεταφέροντάς τους στην Πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου και στη συνέχεια αναλαμβάνει τη μεταφορά των δημοτών σε κεντρικά σημεία του Νέου Ηρακλείου. Ο δήμος διαθέτει άλλα δύο λεωφορεία, το ένα εκ των οποίων είναι σε πολύ κακή κατάσταση και το δεύτερο βρίσκεται καθηλωμένο σε κάποιο συνεργείο, καθώς ο δήμος δεν μπορεί να αποπληρώσει την αποκατάσταση των βλαβών του.
«Έχουμε ζητήσει από το υπουργείο Μεταφορών να μας παραχωρήσει δύο λεωφορεία της ΕΘΕΛ με προγραμματική σύμβαση, προκειμένου να λειτουργήσουμε μία δεύτερη γραμμή που θα συνδέει την πόλη μας με τις δύο στάσεις του ΗΣΑΠ και του Προαστιακού. Πιστεύω ότι μέχρι τα μέσα του επόμενου μήνα το αίτημά μας θα ικανοποιηθεί», επισημαίνει ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Συγκοινωνίας του δήμου, Γιάννης Κεσκινίδης.
Ως «αποθετήριο ψυχών», χαρακτηρίζει την αντιμετώπιση του δήμου του από την Πολιτεία ο δήμαρχος Κερατσινίου- Δραπετσώνας, Λουκάς Τζανής. «Η αστική συγκοινωνία στην περιοχή μας λειτουργεί σαν να μην βρισκόμαστε στον οικιστικό ιστό της Αττικής, λες και πρόκειται για ΚΤΕΛ. Επίσης, προβλέπεται η σιδηροδρομική σύνδεση του Θριάσιου Πεδίου με το λιμάνι του Ικονίου, αλλά μόνο για εμπορική και όχι επιβατική χρήση. Επίσης, είμαστε σε μία περιοχή, όπου δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε το παραλιακό μέτωπο λόγω των βιομηχανιών. Και παρ’ όλα αυτά η Πολιτεία δεν λειτουργεί ανταποδοτικά. Μας αντιμετωπίζουν ως αποθετήριο ψυχών. Συνεισφέρουμε στην εθνική οικονομία, χωρίς ούτε ένα ευρώ ανταποδοτικό όφελος», λέει οργισμένος ο δήμαρχος Κερατσινίου- Δραπετσώνας.
Η δημοτική συγκοινωνία στην περιοχή λειτουργεί για περισσότερα από 15 χρόνια χωρίς να είναι νομιμοποιημένη. Υφίσταται δηλαδή ως μεταφορά εργαζομένων και εξυπηρετεί τους δημότες όταν αυτό είναι εφικτό. Ωστόσο, αυτό δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Τα πέντε λεωφορεία που διαθέτει ο δήμος συχνά δεν κινούνται λόγω αδυναμίας πληρωμής καυσίμων και έλλειψης προσωπικού. «Δεν έχουμε τη δυνατότητα ούτε να χρησιμοποιούμε τόσα καύσιμα, ούτε να στελεχώσουμε τη δημοτική συγκοινωνία με προσωπικό για να κυκλοφορήσουμε τα λεωφορεία», επισημαίνει ο κ. Τζανής. «Ο δήμος καλείται να υποκαταστήσει την Πολιτεία χωρίς πόρους, σε τομείς που είναι υποχρέωσή της να λειτουργεί», προσθέτει.
Στόχος της δημοτικής αρχής είναι εντός των επόμενων μηνών να νομιμοποιηθεί η λειτουργία της δημοτικής συγκοινωνίας και έπειτα μέσω της ένταξης σε προγράμματα να βρεθούν οι πόροι για την πληρέστερη λειτουργία των δρομολογίων.
Μ’ ένα λεωφορείο και ελάχιστο προσωπικό λειτουργεί η δημοτική συγκοινωνία στον δήμο Πετρούπολης. «Λόγω της έλλειψης προσωπικού από τα δύο λεωφορεία μας λειτουργεί σταθερά μόνο το ένα, ενώ σε περιόδους γιορτών κάνει διαδρομές και το δεύτερο», εξηγεί ο δήμαρχος Πετρούπολης, Θωμάς Κοτσαμπάς, προσθέτοντας ότι εάν στο μέλλον δυσκολέψουν τα πράγματα με την έλλειψη πόρων και προσωπικού δεν ξέρει εάν θα συνεχίσει να λειτουργεί ακόμα και αυτό το ένα λεωφορείο. «Όσο αδυνατίζουν οι αστικές συγκοινωνίες και ακριβαίνει το εισιτήριο, τα πράγματα θα δυσκολεύουν. Ωστόσο ως δήμος δεν μπορούμε να υποκαταστήσουμε τον ΟΑΣΑ. Πρέπει να αναβαθμιστούν οι αστικές συγκοινωνίες και η δημοτική συγκοινωνία να λειτουργεί επικουρικά και συμπληρωματικά», επισημαίνει.
Καλύτερα φαίνεται ότι είναι τα πράγματα στον δήμο Χαλανδρίου. Ωστόσο και εκεί τον χειμώνα από τις τρεις γραμμές δημοτικής συγκοινωνίας λειτούργησαν οι δύο, λόγω βλάβης των λεωφορείων. Ο δήμος διαθέτει πέντε οχήματα, κατασκευασμένα στην Ουγγαρία, τα οποία προμηθεύτηκε το 2002 και το 2006. «Η τεχνολογία τους, ωστόσο, παρουσιάζει συχνά προβλήματα και το κόστος αποκατάστασής τους είναι ιδιαίτερα υψηλό», διευκρινίζει ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Παναγιώτης Βάσιος.
Προβλήματα εμφανίζονται και στη στελέχωση της υπηρεσίας με προσωπικό, καθώς ο δήμος μετέφερε κάποιους από τους οδηγούς στον τομέα της καθαριότητας. «Οι περισσότεροι δήμοι δεν είχαν προβλέψει έγκαιρα να καλύψουν τις ανάγκες τους με μόνιμο προσωπικό και τώρα οι ελλείψεις μας σε προσωπικό είναι μεγάλες. Φέρουμε και εμείς ευθύνη για την κατάσταση αυτή», τονίζει.
Πρόσφατα, ο δήμος Χαλανδρίου έθεσε σε λειτουργία πρόγραμμα ελεγχόμενης στάθμευσης, με στόχο αυτό να λειτουργήσει ανταποδοτικά. Πρώτος στόχος του δήμου, όπως υποστηρίζει ο κ. Βάσιος, είναι με τα έσοδα από την ελεγχόμενη στάθμευση να προχωρήσει σε αγορά ενός λεωφορείου, με τα δρομολόγια του οποίου να συνδέσει τις στάσεις μετρό Χαλανδρίου και Αγίας Παρασκευής με το κέντρο του δήμου. «Θεωρούμε ότι η δημοτική συγκοινωνία πρέπει να παρέχεται στον πολίτη δωρεάν, γιατί είναι κοινωνικό αγαθό. Γι’ αυτό δημιουργούμε έσοδα με την ελεγχόμενη στάθμευση ώστε αυτή να λειτουργήσει ανταποδοτικά για τη δημοτική συγκοινωνία», καταλήγει ο κ. Βάσιος.