Την ερχόμενη Δευτέρα ξεκινά και επίσημα η φάση υλοποίησης του προγράμματος της αναβάθμισης 85 ελληνικών μαχητικών F-16 στην έκδοση «Block 70/72 «Viper»«, όπως προέκυψε στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου του αντιπροέδρου Επιχειρηματικών Αναπτυξιακών Πρωτοβουλιών Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής της Lockheed Martin και εκπροσώπου της εταιρείας στην Ελλάδα, Ντένη Πλέσσα.
«Τη Δευτέρα γίνεται η πρώτη συνάντηση-»κλειδί» με την εταιρεία» ανάφερε χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια της παρουσίασης στα ΜΜΕ των δραστηριοτήτων της εταιρίας Lockheed Martin στο πλαίσιο της 83ης ΔΕΘ, στην οποία συμμετέχει ο αμερικανικός κολοσσός «με ιδιαίτερη χαρά», όπως τονίστηκε.
Το γεγονός αυτό, όπως εξήγησε ο κ. Πλέσσας, σηματοδοτεί και την έναρξη της φάσης πλήρους, πλέον, υλοποίησης του προγράμματος που αλλάζει ουσιαστικά τον χαρακτήρα και τις δυνατότητες των συγκεκριμένων μαχητικών της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Ταυτόχρονα, όπως έδειξε στην παρουσίαση του υψηλόβαθμο στέλεχος του αμερικανικού κολοσσού, με τα απάρτια (σ.σ. καθένα από τα τμήματα που αποτελούν ένα μηχάνημα) των συγκεκριμένων μαχητικών θα είναι δυνατός ο εκσυγχρονισμός αριθμού έτερων μαχητικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας σε αεροσκάφη υψηλότερων ικανοτήτων.
«Τεράστιο μέρος της αναβάθμισης θα γίνει στην Ελλάδα» τόνισε ο κ.Πλέσσας που σημείωσε πως τα πρώτα δύο χρόνια θα αναλωθούν στο μηχανολογικό κομμάτι (σ.σ engineering) και την ανάπτυξη του πρωτοτύπου και την πιστοποίηση των συστημάτων. Η εγκατάσταση των συστημάτων στα ελληνικά μαχητικά εξήγησε δε πως θα γίνεται «στον τρίτο χρόνο του προγράμματος» ενώ από τον 4ο χρόνο «θα είμαστε έτοιμοι να εκπαιδεύσει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία τους ιπταμένους», σε μια εκπαίδευση που χαρακτήρισε ως «γρήγορη και σύντομη αφού οι ικανότητες των Ελλήνων Ιπταμένων είναι αξιοζήλευτες».
Ο κ. Πλέσσας αναφέρθηκε εκτενώς στο συγκεκριμένο εκσυγχρονισμό και σε κάθε του τεχνική πτυχή και τόνισε πως ήταν «ένα πρόγραμμα που η αεροπορία ήθελε εδώ και πολλά χρόνια και μάλιστα άργησε» και σημείωσε πως με την ολοκλήρωση της μετατροπής των 85 μαχητικών σε Viper «θα αποκτήσει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία ένα εντελώς καινούργιο αεροσκάφος αφού το μόνο που κρατάμε (σ.σ από τα στοιχεία του νυν αεροσκάφους) είναι το κέλυφος».
Σε ό,τι αφορά τα κέρδη που θα αποκομίσει η χώρα σε εθνικό επίπεδο, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Lockheed Martin, «η Ελλάδα και η πολεμική βιομηχανία της βγαίνουν πολλαπλά κερδισμένες». Σημαντικό πάντως τμήμα της παρουσίασης αφορούσε και τις απαντήσεις στην ευρύτερη συζήτηση που γίνεται το τελευταίο διάστημα για τις δυνατότητες που θα διαθέτουν τα εκσυγχρονισμένα ελληνικά μαχητικά στο πλαίσιο των ισορροπιών στην ευρύτερη περιοχή και κύρια σε σχέση με το μαχητικό 5ης Γενιάς F-35 που έχει παραγγελθεί από την γειτονική χώρα της Τουρκίας.
Επί του θέματος, αν και εξήγησε στους δημοσιογράφους πως «είναι πολύ δύσκολο να ποσοτικοποιήσει κάποιος μια διαφορά μεταξύ δύο οπλικών συστημάτων, πόσο μάλλον μεταξύ δύο αεροσκαφών τέτοιας τεχνολογίας», ο κ. Πλέσσας τόνισε πως για τη δημιουργία της έκδοσης που θα διαθέτει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία «υπάρχει sharing τεχνολογίας ανάμεσα στα F-16, και τα πέμπτης γενιάς F-22 και F-35», ενώ ταυτόχρονα μίλησε και για «παρεμβάσεις που θα γίνουν στα ελληνικά F-16, ώστε να μειώσουν το ίχνος τους», αν και το όποιο F-16, διευκρίνισε, «δεν είναι αεροσκάφος στελθ (stealth) όπως το F-35».
Σημείωσε όμως πως σε ό,τι αφορά ένα καίριας σημασίας σήμερα τεχνικό στοιχείο ενός μαχητικού αεροσκάφους, το ραντάρ, τα νέα ραντάρ των μαχητικών που θα παραδοθούν στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία -συγκεκριμένα το μοντέλο ψηφιακής σάρωσης APG83- «είναι κατά 95% κοινά σε software και 75% σε hardware με εκείνα του F-35 (…) της ίδιας τεχνολογίας και από την ίδια εταιρία» και πως «τα αναβαθμισμένα ελληνικά F-16 θα μπορούν να πετούν και να είναι διαλειτουργικά με τα F-35».
Παρουσιάζοντας τα στοιχεία από την εμπορική πορεία των εν λόγω μαχητικών ο κ.Πλέσσας είπε απολογιστικά πως συνολικά από τη δημιουργία του F-16 πουλήθηκαν 4604 τεμάχια σε 27 χώρες και σε 139 εκδόσεις με 3000 να είναι operational (σ.σ επιχειρησιακά) και 400 της έκδοσης F-16V (Viper) να είναι στο πλαίσιο των παραδόσεων συνολικά, ενώ το Μπαχρέιν είναι και ο πρώτος πελάτης για νέας παραγωγής αεροσκάφη.
Πέρα από την ανακατασκευή των μαχητικών, ο αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Αναπτυξιακών Πρωτοβουλιών Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής και εκπρόσωπος της Lockheed Martin στην Ελλάδα, έδωσε έμφαση στην παρουσίαση της εταιρίας στην 83η ΔΕΘ και στο υποκατασκευαστικό έργο που έχει αναλάβει η ελληνική βιομηχανία γενικότερα σε όλα τα χρόνια των πωλήσεων προϊόντων αεροναυπηγικής. Στο πλαίσιο αυτό περιέγραψε ένα από διασημότερα αεροσκάφη που έχει στο χαρτοφυλάκιό της η εταιρία, το γνωστό μεταγωγικό αεροσκάφος «Ήρακλής» στην τελευταία του έκδοση, την «J». Το υψηλόβαθμο στέλεχος της Lockheed Martin τόνισε πως είναι η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) που έχει αναλάβει σημαντικό κατασκευαστικό έργο με μεγάλα τμήματα της ατράκτου του αεροσκάφους να κατασκευάζονται στην Ελλάδα για πελάτες από όλο τον κόσμο: «το 70% των αεροσκαφών C-130J που παραδόθηκαν πρόσφατα στην Αυστραλία κατασκευάστηκε από ελληνικά χέρια» τόνισε χαρακτηριστικά.
Σε ό,τι αφορά τη συνολική συνεργασία της εταιρίας με την Ελλάδα μέσα από προγράμματα που έχουν υπογραφεί, ο κ. Πλέσσας δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο εν εξελίξει πρόγραμμα εκσυχρονισμού των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3 Orion. «Θα έχουμε το πιο σύγχρονο P-3 από τις 17 χώρες που το χρησιμοποιούν», χώρες που θα χρησιμοποιούν τέτοια αεροσκάφη μέχρι το 2025 έως και το 2040 τόνισε, και σημείωσε χαρακτηριστικά πως είναι «πρώτη φορά που ελληνικά χέρια έχουν υλοποιήσει τέτοιο πρόγραμμα» μετά την ολοκλήρωση του οποίου τα ελληνικά Orion «θα έχουν τα πιο σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα για όλους τους ρόλους που έχει το αεροσκάφος για άλλες 15.000 ώρες πτήσεις», όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ο κ. Πλέσσας παρουσίασε και άλλα προγράμματα που έχει στον τομέα της αεροναυτικής ο αμερικανικός κολοσσός όπως το εκπαιδευτικό αεροσκάφος Τ-50, που διεκδικεί και αυτές τις ημέρες υπάρχει ενδεχόμενο να κερδίσει μεγάλο συμβόλαιο από την αμερικανική Πολεμική Αεροπορία, ενώ έκανε ιδιαίτερη μνεία στο μαχητικό αεροσκάφος F-35, τις δυνατότητες και την εξέλιξή του. Το συγκεκριμένο μαχητικό αεροσκάφος, που προορίζεται να αντικαταστήσει πολλούς τύπους στις αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις και άρχισε να παραδίδεται εδώ και ένα διάστημα σε διεθνείς πελάτες, χαρακτήρισε ο κ. Πλέσσας ως «το μοναδικό μαχητικό 5ης γενιάς που εξάγεται στο εξωτερικό».
Ισχυρίστηκε δε πως πρόκειται «χάρη στις stealth (σ.σ απόκρυψη από ραντάρ), sensor suite (σύνολο αισθητήρων) και electronic attack (ηλεκτρονικής επίθεσης, network enabled (δικτυοκεντρική λειτουργία) ιδιότητες, χάρη στην αυτονομία, την ευελιξία και το sensor fusion (συγχώνευση της πληροφορίας των αισθητήρων), όπλων» για ένα μαχητικό αεροσκάφος «που έχει game changing ικανότητες». Ερωτηθείς για το κόστος που έχει χαρακτηριστεί ως υψηλό ο κ. Πλέσσας ισχυρίστηκε πως πλέον «ο στόχος είναι κάθε μαχητικό να κοστίζει 80 εκατομμύρια δολάρια το 2020» ενώ αποκάλυψε, κάτι για το οποίο μέχρι τώρα υπήρχαν εκτιμήσεις αλλά όχι επιβεβαίωση, πως «έχει ήδη χρησιμοποιηθεί σε αερομαχία από γειτονική με την Ελλάδα χώρα» κάτι που πρακτικά μπορεί να σημαίνει μόνο την Ιταλία ή το Ισραήλ.