Έρευνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας επιχειρεί να δώσει απάντηση στο ερώτημα τι ήταν αυτό που οδήγησε εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες να ψηφίσουν τη Χρυσή Αυγή.
Όπως δημοσιεύει το Βήμα, σύμφωνα με την έρευνα μια από τις βασικές παραμέτρους που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην άνοδο της Χρυσής Αυγής είναι η τοποθέτηση των Ελλήνων απέναντι στους μετανάστες, η οποία χαρακτηρίζεται σε γενικές γραμμές ως αρνητική.
Στην ερώτηση ποια πιστεύουν ότι είναι η επίδραση των μεταναστών στην οικονομία της χώρας το 59% των κατοίκων στο 4ο και στο 6ο διαμέρισμα (περιλαμβάνονται οι συνοικίες Κολωνός, Ακαδημία Πλάτωνος και Σεπόλια ως Πατήσια στο πρώτο, ενώ Πατήσια και Κυψέλη ανήκουν στο δεύτερο) και το 53% των κατοίκων των υπολοίπων διαμερισμάτων απαντούν ότι θεωρούν πως είναι αρνητική, ενώ το 33% στο 4ο και στο 6ο και το 36% στα υπόλοιπα απαντούν ότι είναι ουδέτερη και το 8% και το 11% αντιστοίχως θεωρούν ότι είναι θετική.
Στην ερώτηση αν πιστεύουν ότι οι μετανάστες υποσκάπτουν ή εμπλουτίζουν την πολιτιστική ζωή της χώρας το 61% των ερωτωμένων στο κέντρο της Αθήνας απαντά ότι την υποσκάπτουν, το 31% έχει ουδέτερη θέση και το 8% πιστεύει ότι την εμπλουτίζουν. Τα ποσοστά για τους κατοίκους των υπολοίπων περιοχών της Αθήνας είναι 52%, 32% και 16% αντιστοίχως.
Η στάση εναντίον των μεταναστών δεν περιορίζεται μόνο στους ψηφοφόρους της Χρυσής Αυγής, αλλά διαχέεται με διαβαθμίσεις και στους ψηφοφόρους των άλλων κομμάτων, με μοναδική εξαίρεση τους ψηφοφόρους της Δράσης που έχουν ουδέτερη στάση.
Οι ψηφοφόροι κομμάτων της Αριστεράς, αν και αρνητικοί και αυτοί έναντι των μεταναστών, είναι περισσότερο διαλλακτικοί, ενώ οι υπόλοιποι τάσσονται εμφανώς υπέρ μιας αυστηρότερης πολιτικής.
Η ακτινογραφία της οργάνωσης
Ως το 2011 οι Αθηναίοι που έρχονταν σε επαφή με τη δράση της Χρυσής Αυγής μέσω ενημερωτικών φυλλαδίων ή από το φιλικό τους περιβάλλον ήσαν περισσότεροι στο 4ο και στο 6ο δημοτικό διαμέρισμα (προφανώς λόγω της παρουσίας της στον Αγιο Παντελεήμονα και στην Κυψέλη).
Το 2012 καταγράφεται σημαντική αύξηση στο ποσοστό όσων αναζητούν πληροφορίες για τη Χρυσή Αυγή στο Διαδίκτυο (αύξηση περίπου 80%) και στο ποσοστό όσων ενημερώνονται για τη δράση της από τρίτους (αύξηση περίπου 25%). Η αύξηση είναι υψηλότερη στα λοιπά διαμερίσματα παρά στο 4ο και στο 6ο, γεγονός που οι ερευνητές αποδίδουν σε αυξημένο ενδιαφέρον για τη ΧΑ ως εκλογική επιλογή εντός του 2012, αλλά και στην ομογενοποίηση όσων ενδιαφέρονται για την οργάνωση.
Το 2011 οι κάτοικοι του 4ου και του 6ου διαμερίσματος ήταν πιο θετικοί έναντι της Χρυσής Αυγής. Αντίθετα, το 2012 στο 4ο και στο 6ο διαμέρισμα το ποσοστό αυτό έχει πέσει στο 4%, ίσως εξαιτίας της κοντινής επαφής με τις δράσεις της οργάνωσης, ενώ στις υπόλοιπες περιοχές έχει αυξηθεί στο 3%.
Από τα ερευνητικά δεδομένα προκύπτει ότι η επιρροή της Χρυσής Αυγής είναι ισχυρότερη: α) ανάμεσα στους άνδρες, β) στις ηλικίες 35-44, γ) στους αποφοίτους Λυκείου και τεχνικής εκπαίδευσης και δ) στους ανέργους και στους εμπόρους.