Ακριβά φαίνεται ότι στοίχισαν στις αστικές συγκοινωνίες οι μετατάξεις προσωπικού, οι οποίες έχουν αποδεκατίσει το σώμα ελεγκτών κομίστρου. Αποτέλεσμα είναι οι έλεγχοι εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς και ιδιαίτερα στα μέσα σταθερής τροχιάς να είναι περιορισμένοι λόγω ελλείψεων σε ανθρώπινο δυναμικό.
Η εταιρεία ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) μετράει σήμερα 35 ελεγκτές κομίστρου έναντι 90 που απασχολούσε πριν από το κύμα μετατάξεων και συνταξιοδοτήσεων στις αστικές συγκοινωνίες.
Τα μέσα σταθερής τροχιάς και ιδιαίτερα το μετρό εμφάνιζαν παραδοσιακά τους χαμηλότερους δείκτες λαθρεπιβίβασης, καθώς ήταν ευκολότερα στον έλεγχο, ενώ η φύση τους (σχεδόν κλειστοί σταθμοί, σταθερό και ελεγχόμενο δίκτυο) διευκόλυναν στον έλεγχο των επιβατών. Σήμερα τα μεγαλύτερα κενά παρατηρούνται στο σώμα ελεγκτών της εταιρείας των μέσων σταθερής τροχιάς.
Σε αντίθεση με το παρελθόν, εκτιμήσεις λαθρεπιβίβασης δεν κάνει ο ΟΑΣΑ με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν στοιχεία τα οποία να μπορούν να συγκριθούν με παλαιότερες εποχές. Από τους ελέγχους που διεξάγονται παρατηρείται αυξημένος αριθμός προστίμων που οδηγεί τα στελέχη του ΟΑΣΑ στο συμπέρασμα ότι «αυξάνεται ο αριθμός όσων ρισκάρουν να επιβιβαστούν στις συγκοινωνίες χωρίς να χτυπήσουν εισιτήριο».
Λύση στο πρόβλημα των περιορισμένων ελέγχων αναμένεται να δώσουν, σε πρώτη φάση, τα νέα οργανογράμματα των εταιρειών της ΣΤΑΣΥ. Η νέα διάρθρωση των εταιρειών θα παρέχει τη δυνατότητα μετακινήσεων προσωπικού εντός των εταιρειών ή ακόμα και μεταξύ των εταιρειών (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) ώστε να καλυφθούν τα κενά.
Τα νέα οργανογράμματα αναμένεται να λύσουν και το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού στον τομέα έκδοσης των εισιτηρίων που έχει ενισχύσει την τάση εισιτηριοδιαφυγής. Ο μεγάλος αριθμός αποχωρήσεων από τους ΗΣΑΠ έχει δημιουργήσει σημαντικά κενά στα εκδοτήρια εισιτηρίων, πολλά εκ των οποίων παραμένουν κλειστά με αποτέλεσμα οι επιβάτες που δεν έχουν προμηθευτεί εκ των προτέρων εισιτήρια να δυσκολεύονται να τα προμηθευτούν πριν από την επιβίβασή τους.
Τα νέα οργανογράμματα έχουν ήδη καταρτιστεί ύστερα από μεγάλες καθυστερήσεις και βρίσκονται προς έγκριση και υπογραφή στο υπουργείο Υποδομών. Σύμφωνα με τον νόμο για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών αυτά έπρεπε να είχαν ήδη ολοκληρωθεί το περασμένο καλοκαίρι.
Όπως παραδέχονται στελέχη των εταιρειών υπήρξε καθυστέρηση από το υπουργείο Υποδομών, το οποίο επέλεξε να ολοκληρώσει τις μετατάξεις πριν ανοίξει ακόμη ένα μέτωπο όπως είναι αυτό της σύνταξης των νέων οργανογραμμάτων.