Οι προσφορές στα σουπερμάρκετ δεν αρκούν για να ανακόψουν την ακρίβεια και οι καταναλωτές σφίγγουν το ζωνάρι. Με αυτό τον τρόπο περιγράφει σήμερα η εφημερίδα Βήμα της Κυριακής την κατάσταση που επικρατεί την αγορά, και το γεγονός ότι παρά την κρίση και την μείωση των εισοδημάτων οι τιμές παραμένουν στα ύψη.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών, όσο και με αυτά του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτή (ΚΕΠΚΑ) την τελευταία διετία της κρίσης καταγράφονται σημαντικές αυξήσεις τιμών σε πολλά βασικά είδη διατροφής όπως λαχανικά, γάλα, ζάχαρη, αλεύρι, ενώ οι μειώσεις είναι ελάχιστες.
«Στην Ελλάδα δεν έχουμε παραγωγή, ο ΦΠΑ στα τρόφιμα είναι ψηλότερος σε σχέση με άλλες χώρες, ενώ η ελληνική αγορά σουπερμάρκετ είναι πολύ μικρή σε σχέση με άλλες αλυσίδες μεγάλων χωρών, οπότε οι πολυεθνικές έχουν διαφορετικές τιμές», εξηγεί ο Γ. Δημοκίδης, καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. «Αξίζει να σημειωθεί ότι η προμήθεια στην Ελλάδα, η οποία επηρεάζει σημαντικά την τελική τιμή του προϊόντος φθάνει το 70%, ο ΦΠΑ το 15% και το υπόλοιπο 15% αφορά τα έξοδα του λιανεμπορίου», προσθέτει. Οι μειώσεις είναι μικρές γιατί ανέβηκαν εξάλλου και οι πρώτες ύλες παγκοσμίως, λόγω της κρίσης, συμπληρώνει ο κ. Καθηγητής.
Από την πλευρά του, για τις τιμές στα τρόφιμα ο κ. Ν. Τσεμπερλίδης, πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ, αναφέρει ότι στην Ελλάδα λίγες πολυεθνικές ελέγχουν το λιανεμπόριο και επιβάλλουν τις πολιτικές που θέλουν, ενώ πωλούν τα ίδια προϊόντα φθηνότερα σε άλλες χώρες της Ευρώπης. «Παρόλο που υπάρχει μια τάση για μικρές μειώσεις στα τρόφιμα, στην ουσία οι τιμές δεν έχουν εκλογικευτεί, διότι τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα είναι πολύ ακριβά και γιατί το πολιτικό σύστημα δεν συγκρούεται με τα οικονομικά συμφέροντα».