Η συρρίκνωση των ατομικών εισοδημάτων σε συνδυασμό με τις συνεχείς αυξήσεις των τιμών της βενζίνης οδήγησε πολλούς οδηγούς σε πολιτική δραστικής μείωσης της χρήσης του Ι.Χ. τους, όπως μαρτυρούν τα επίσημα στοιχεία. Αντίστοιχα σημαντική είναι και η αύξηση της μέσης ταχύτητας κίνησης των οχημάτων, η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνει ακόμα και το 20%, ενώ περί το 10% υπολογίζεται η μείωση της κυκλοφορίας στην Αττική Οδό, σε σχέση με πέρυσι.
Αυτό που οι κάτοικοι της πρωτεύουσας διαπιστώνουν στις καθημερινές τους μετακινήσεις, επιβεβαιώνεται και από τις μετρήσεις του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας του υπουργείου Υποδομών. Πιο συγκεκριμένα, στην τελευταία τριμηνιαία έκθεση του Κέντρου (Απρίλιος – Ιούνιος 2011) που δημοσιεύει η «Καθημερινή», επισημαίνεται ότι η μέση ταχύτητα των οχημάτων άρχισε να αυξάνεται αισθητά εδώ και ένα έτος (δεύτερο τρίμηνο του 2010, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2009), σε πολλές αρτηρίες και στις δύο κατευθύνσεις (όπως π.χ. Βασ. Σοφίας, Μεσογείων, Κηφισίας, Αλεξάνδρας, Ποσειδώνος, Αθηνών). Ειδικότερα:
– Η αύξηση της ταχύτητας κυμάνθηκε μεταξύ 5% – 20% και συνοδεύτηκε από μειώσεις στον κυκλοφοριακό φόρτο. Η τάση μείωσης του κυκλοφοριακού φόρτου και αύξησης της μέσης ταχύτητας κίνησης συνεχίστηκε έως και το τελευταίο τρίμηνο (Απρίλιος – Ιούνιος 2011).
– Η μείωση της κυκλοφορίας ήταν λιγότερο αισθητή στο ιστορικό κέντρο με εξαίρεση τον Ιούνιο του 2011, όταν παρατηρήθηκε σημαντική μείωση του φόρτου (π.χ. Σταδίου – 17%, Πανεπιστημίου – 32%) κατά τις ώρες 18.00 – 06.00 κυρίως λόγω των καθημερινών συγκεντρώσεων στο Σύνταγμα.
– Στη λεωφόρο Κηφισού (στο ύψος Πέτρου Ράλλη, λεωφόρου Αθηνών και Ιεράς Οδού), για κάθε έναν από τους μήνες Ιούλιο 2010 έως Μάρτιο 2011 παρατηρήθηκε μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του προηγούμενου έτους κατά 2% – 5% και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας με παράλληλη αύξηση της ταχύτητας κατά 3% – 10%. Το τελευταίο τρίμηνο, ωστόσο, παρατηρήθηκε αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου στο ρεύμα προς Λαμία (στο ύψος της Ιεράς Οδού – κατά 4% τον Απρίλιο και τον Ιούνιο) και μείωση στο ρεύμα προς Πειραιά (3 – 4% τον Μάιο και τον Ιούνιο).
– Σημαντική μείωση καταγράφει το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας και σε διαδρομές στο κέντρο της πόλης. Για παράδειγμα, ο μέγιστος χρόνος που απαιτείται για να διανύσει ένας οδηγός τη λεωφόρο Κηφισίας από το ύψος της Κατεχάκη έως το Πεδίον του Αρεως (μέσω Λ. Αλεξάνδρας) μειώθηκε κατά 7 λεπτά (από 40 σε 33). Αντιστοίχως, κατά 8 λεπτά μειώθηκε ο μέγιστος χρόνος που χρειάζεται για να διανύσει κανείς τη Λ. Βουλιαγμένης από το Ελληνικό έως τον Αγ. Δημήτριο (από 23 σε 15 λεπτά).
– Σταθερά πτωτική πορεία της κυκλοφορίας δείχνουν και τα στοιχεία της Αττικής Οδού. Τον Σεπτέμβριο, η μέση ημερήσια κυκλοφορία οχημάτων στον δρόμο ήταν 266.190 οχήματα, έναντι 287.992 πέρυσι και 323.553 οχημάτων πρόπερσι. Γενικά, το 2011 κυκλοφορούν ημερησίως στην Αττική Οδό 252.665 οχήματα, έναντι 281.329 το 2010 και 307.300 το 2009. Η μεγαλύτερη μείωση στην κυκλοφορία φέτος (σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2010) καταγράφηκε τον Μάρτιο (-17,7%), ενώ η μικρότερη τον Ιούλιο (-6%).