Νέα τιμολογιακή πολιτική στην αστική συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης, από την 1η Ιανουαρίου του 2017 -μικρότερης από την ισχύουσα σε Αθήνα και στα λοιπά ΚΤΕΛ της χώρας- προαναγγέλει με ανακοίνωσή της η διοίκηση του ΟΑΣΘ, δηλώνοντας παράλληλα έτοιμη να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό σχέδιο οριστικής τακτοποίησης των εκατέρωθεν υποχρεώσεων και δικαιωμάτων (δημοσίου και εταιρείας), με στόχο έτσι να βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ των δύο πλευρών, να πληρωθούν τα δεδουλευμένα τους οι εργαζόμενοι στον οργανισμό και να αποκατασταθεί η ηρεμία στο νομό.
Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση του ΟΑΣΘ, ζητά την άμεση εκκίνηση των εργασιών της μικτής ομάδας εργασίας που θα λειτουργήσει στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, όπως προανήγγειλε ήδη ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, και μέσω ενός γόνιμου διαλόγου να δοθούν οι οριστικές λύσεις στα ζητήματα λειτουργίας του Οργανισμού, προς όφελος όλων των εμπλεκόμενων μερών.
Μεταξύ άλλων, η διοίκηση του Οργανισμού, σύμφωνα με την ανακοίνωσή της, δηλώνει έτοιμη να προχωρήσει στην τεκμηρίωση των οικονομικών στοιχείων συσσωρευμένων οφειλών και υπογραμμίζει ότι με οριστικοποιημένη την αντισταθμιστική καταβολή σε κάθε χρήση και εφεξής ο ΟΑΣΘ θα είναι αποκλειστικά και απολύτως υπεύθυνος για τα έσοδά του και τις δαπάνες του, με αποτέλεσμα να μην χρειάζονται πλέον προσφυγές στο Διαιτητικό Δικαστήριο.
Στην ανακοίνωσή της η διοίκηση του ΟΑΣΘ, αναφέρει ότι «με ειλικρινή, τεκμηριωμένο και αποτελεσματικό διάλογο μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΑΣΘ, θα καταγραφούν και θα αντιμετωπιστούν τα αίτια που έχουν οδηγήσει τον οργανισμό στα υφιστάμενα σημαντικά οικονομικά προβλήματα και επιπρόσθετα θα δημιουργηθούν οι αναγκαίες και ικανές προϋποθέσεις οριστικής διεξόδου από τα αδιέξοδα και οριστικού καθορισμού των εκατέρωθεν οικονομικών και λοιπών υποχρεώσεων και δικαιωμάτων της επόμενης 6ετίας».
Συγκεκριμένα, στην μακροσκελή ανακοίνωσή της η διοίκηση του ΟΑΣΘ, αναφέρει τα εξή: «Στην ως άνω ΚΥΑ (ΚΕΦ. έκτο, παρ. 4 εδ. β) ορίζεται ότι η οφειλόμενη αντισταθμιστική καταβολή της χρήσης 2014, ποσού 17.386.982,11 ευρώ (με ΦΠΑ 13%), θα καταβληθεί στο Α΄ τρίμηνο του 2017. Με αποφάσεις της Κυβέρνησης αυξήθηκε ο ΦΠΑ από 13% που ίσχυε όταν εκδόθηκε η ως άνω ΚΥΑ (Αύγουστο 2014), δια της οποίας όλα τα οικονομικά μεγέθη είχαν υπολογιστεί με τον τότε ισχύοντα ΦΠΑ 13%, αλλά δεν αναπροσαρμόστηκαν απ’ την Κυβέρνηση (ως θα έπρεπε να είχε ήδη γίνει) με τον αυξημένο ΦΠΑ του 23% από 20.7.2015 και 24% από 1.6.2016. Η ως άνω μεταβολή προκάλεσε το αποτέλεσμα ο ΟΑΣΘ, εκ της αιτίας αυτής, να έχει στερηθεί για τις χρήσεις 2015 και 2016 (έως σήμερα), έσοδα που κατά νόμο δικαιούται ποσού 16.844.845,05 ευρώ (ποσό 10.848.715,02 ευρώ απ’ την εισπραττόμενη αντισταθμιστική καταβολή και ποσό 5.996.130,03 ευρώ απ’ τα εισπραττόμενα έσοδα). Ποσά, που κατά νόμο (υποχρέωση του ΟΑΣΘ να αποδίδει τον κάθε φορά ισχύοντα ΦΠΑ), ήδη έχει αποδώσει στο Δημόσιο όλη αυτή τη περίοδο. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και την ως άνω σχετική κοινή υπουργική απόφαση προϋπολογισμού των εσόδων του Οργανισμού για τις χρήσεις 2015 και 2016, προβλέπεται ότι οι Φορείς (Υπουργεία) άσκησης κοινωνικής πολιτικής (μετακίνηση με μειωμένο κόμιστρο των μαθητών, φοιτητών, πολυτέκνων, άνω των 65 ετών και ΑμεΑ), θα καταβάλλουν στον ΟΑΣΘ το ποσό που αντιστοιχεί στις απώλειες εσόδων λόγω της ασκούμενης κοινωνικής πολιτικής. Οι απώλειες εσόδων του ΟΑΣΘ απ’ την ως άνω αιτία ανέρχονται στο ποσό των 36.162.392,80 ευρώ (17.931.609,80 ευρώ για τη χρήση 2015 και 18.230.783,00Euro για τη χρήση 2016). Τα ως άνω ποσά που δικαιούται ο ΟΑΣΘ, το Ελληνικό Δημόσιο δεν τα έχει καταβάλλει. Σημαντική επίσης είναι και η απώλεια εσόδων και απ’ την ελεύθερη κυκλοφορία ΑμεΑ ποσού 4.612.894,17Euro (ποσού 1.493.925,17 ευρώ για τη χρήση 2014, ποσού 581.761,00 ευρώ για τη χρήση 2015 και ποσού 2.537.208,00 ευρώ για τη χρήση 2016) και ανέργων (από 2-7-2015) που δεν έχει κοστολογηθεί».