Φάκελο με εκπαιδευτικό υλικό σχετικό με θέματα Αγωγής Υγείας – θέματα διατροφής και παχυσαρκίας, πρόληψης εθισμού και σεξουαλικής αγωγής – για εκπαιδευτικούς και μαθητές της δευτεροβάθμιας υποχρεωτικής εκπαίδευσης (Γυμνάσιο), έχει αναλάβει να ετοιμάσει επιτροπή επιστημονικού προσωπικού του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Στόχος είναι το υλικό αυτό να είναι διαθέσιμο προς χρήση στις σχολικές μονάδες στις αρχές του σχολικού έτους 2016-17, λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Αναστασία Κότσιρα, σύμβουλος Γ’, Συντονίστρια Μονάδας «Εκπαιδευτική και Σχολική Δημοκρατία/ Καινοτόμα Προγράμματα και Μέθοδοι» του ΙΕΠ.
Όπως εξηγεί η ίδια «μέχρι σήμερα, στο Γυμνάσιο, αντίστοιχες θεματικές περιλαμβάνονται στα Προγράμματα Σπουδών επιμέρους γνωστικών αντικειμένων όπως της Βιολογίας και της Οικιακής Οικονομίας, ή αποτελούν αντικείμενο προαιρετικών προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων τα οποία υλοποιούνται εκτός ωρολογίου προγράμματος.
Τώρα, γίνεται μια προσπάθεια για την προσέγγιση των ζητημάτων αυτών κατά τρόπο περισσότερο στοχευμένο και σφαιρικό και σε ένα χρονικό και μεθοδολογικό πλαίσιο, τέτοιο που να επιτρέπει την ανάδειξη της συμπληρωματικότητάς τους και των παραμέτρων που τα συνέχουν.
Προς αυτή την κατεύθυνση, η Επιτροπή εξετάζει την προοπτική υλοποίησης αυτών των δραστηριοτήτων στο συσσωρευμένο χρόνο μιας “θεματικής εβδομάδας”».
Σύμφωνα με την κ. Κότσιρα, «τα ανησυχητικά αποτελέσματα μελετών σχετικά με στάσεις και συμπεριφορές των εφήβων και νέων σε θέματα που αφορούν σε διατροφικές επιλογές, σε εξαρτήσεις και σε συμπεριφορές που σχετίζονται με τη σεξουαλική ζωή καθιστούν επιτακτική την ανάγκη να ενισχυθούν περαιτέρω προγράμματα και να γίνουν στοχευμένες παρεμβάσεις πρόληψης που αξιοποιούν βιωματικού και συμμετοχικού χαρακτήρα παιδαγωγικές πρακτικές και μεθόδους».
Άλλωστε «η μέχρι τώρα εμπειρία έχει δείξει ότι τα θέματα υγείας, προσεγγίζονται καλύτερα μέσα από παιδαγωγικές μεθόδους που προάγουν τη βιωματική, συνεργατική μάθηση, οδηγούν στην αλλαγή των στάσεων και στην καλλιέργεια κουλτούρας πρόληψης χωρίς να εξαντλούνται στην απλή παροχή γνώσεων»
Ο υπό διαμόρφωση εκπαιδευτικός φάκελος θα επικεντρωθεί κυρίως σε θέματα πρόληψης της παχυσαρκίας και των διατροφοεξαρτώμενων ασθενειών (π.χ. Σακχαρώδης Διαβήτης Τύπου 2), πρόληψης των εξαρτήσεων (π.χ. ουσίες, αλκοόλ, διαδίκτυο κλπ), καθώς επίσης και σεξουαλικής αγωγής, ζητήματα τα οποία απασχολούν ιδιαίτερα τους εφήβους αλλά και τις οικογένειές τους.
Αναφορικά με τις παιδαγωγικές αρχές που θα προσδιορίζουν το παιδαγωγικό πλαίσιο αξιοποίησης του εκπαιδευτικού φακέλου είναι «οι αρχές της διαθεματικής προσέγγισης και της βιωματικής-συμμετοχικής μάθησης, δεδομένου ότι τα υπό διαπραγμάτευση θέματα σχετίζονται άμεσα με ζητήματα της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης των μαθητών. Θα χρησιμοποιηθούν σύγχρονες προσεγγίσεις που έχουν στόχο να κεντρίσουν το ενδιαφέρον το μαθητών, να τους ευαισθητοποιήσουν και να βοηθήσουν στην κατάλληλη για την ηλικία τους ενημέρωση και στην ανάπτυξη στάσεων και δεξιοτήτων σε σχέση με τα ζητήματα αυτά. Μεταξύ άλλων, επιδίωξη της Επιτροπής είναι η αξιοποίηση καινοτόμων και εναλλακτικών προσεγγίσεων, καθώς και ο εμπλουτισμός του εκπαιδευτικού περιεχομένου με πολυμεσικές εφαρμογές. Έμφαση θα δοθεί στην ανάπτυξη του διαλόγου και της επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών, καθώς επίσης και στη διαμόρφωση ενός σχολικού κλίματος που θα δίνει ιδιαίτερος βάρος στη συλλογικότητα και την αλληλεγγύη μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων».