«Τ’ είναι τούτη η λέξη που κάνει τα σπλάχνα να σπαρταρούν;», έψαχνε να μάθει για την Ελλάδα ο μεγάλος πεζογράφος μας στο κλασικό αριστούργημά του «Η ζωή εν τάφω». Τι έχει αυτή η χώρα δηλαδή που άξιζε να περάσει ο Μυριβήλης από τρεις πολεμικές συγκρούσεις για χάρη της; Αυτός, ο σφοδρός αντιμιλιταριστής που θεωρούσε όλο τον κόσμο μια γειτονιά! «Από τούτο τον κόσμο είμαι κι εγώ, γιε μου. Πατριωτάκια είμαστε βλέπεις», γράφει χαρακτηριστικά στο «Η Παναγία η γοργόνα» ο σημαντικός συγγραφέας μας με το πανανθρώπινο όραμα για τον κόσμο. Ο Στρατής Μυριβήλης, κατά κόσμον Ευστράτιος Σταματόπουλος, δεν μπόρεσε να ελευθερωθεί ποτέ από τη συσσωρευμένη φρίκη τόσων πολέμων. Η νοσταλγία της ιδιαίτερης πατρίδας του, η τρυφερότητα προς τα μικρά παιδιά της Κατοχής, αλλά κυρίως ο πόλεμος και ο θάνατος κυριαρχούν στα γραπτά του. Τα οποία θα τον φέρουν στη θέση να είναι ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της γενιάς του 1930, ένας αντιμιλιταριστής πατριώτης που χαρακτήρισαν «λυρικό πεζογράφο του Αιγαίου» και «αδιάλλακτο της λογοτεχνίας», όντας σε συνεχή αναζήτηση της ελληνικότητας. Ο Μυριβήλης ήταν γέννημα θρέμμα της γενιάς εκείνης που πολέμησε για την ανόρθωση του ελληνισμού κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους, που παρακολούθησε με πόνο τη Μικρασιατική Καταστροφή και την εθνική κατάρρευση της Μεγάλης Ιδέας, όταν και στράφηκε τελικά διαψευσμένος σε έναν ενδοσκοπικό εθνικισμό. Η διεισδυτική του πένα αναζήτησε με πάθος τα διακριτικά της ελληνικής συνείδησης στην πατρώα γη και τη λαϊκή παράδοση, με την ίδια του τη ζωή να διατρέχει λες όλο το φάσμα της πολιτικής ιδεολογίας: ξεκινά ως δημοτικιστής και θιασώτης του βενιζελισμού, ενώ στη δεκαετία του ’20 θα συνδεθεί με τον σοσιαλιστή και δυο φορές πρωθυπουργό Αλέξανδρο Παπαναστασίου. Με την εγκαθίδρυση του καθεστώτος της 4ης Αυγούστου όμως, ο Μυριβήλης στρέφεται προς τα δεξιά, παρά το γεγονός ότι η μεταξική δικτατορία είχε απαγορεύσει την κυκλοφορία των έργων του «Η ζωή εν τάφω» και «Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια»! Ο μέχρι πρότινος οραματιστής και θιασώτης του βενιζελισμού αλλά και ο συγγραφέας που ταυτίστηκε όσο κανείς με την αντιπολεμική λογοτεχνία βρίσκεται τώρα στην αντίπερα όχθη, γράφοντας ακόμα και ποίημα υπέρ του καθεστώτος («Ο ύμνος της εργασίας» – 1939). Και βέβαια μέσα στη δίνη του εμφύλιου σπαραγμού μετατρέπεται σε λάβρο απολογητή του αντικομμουνισμού και υμνητή του στρατοπέδου της Μακρονήσου! Ο Μυριβήλης δεν ήταν ωστόσο πολιτικός και παρά τις ιδεολογικές του μάχες, ήταν πρώτα και πάνω απ’ όλα συγγραφέας. Ο συγγραφέας κλασικών αριστουργημάτων όπως «Η ζωή εν τάφω» για παράδειγμα, η οποία αποτέλεσε τη ληξιαρχική πράξη γέννησης ενός κορυφαίου λογοτέχνη και πρόκειται για ένα έργο βαθύτατα αντιμιλιταριστικό, αντάξιο των αντίστοιχων της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ή «Η Παναγιά η γοργόνα», το τρίτο μεγάλο μυθιστόρημα του Μυριβήλη (μετά τα «Η ζωή εν τάφω» και «Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια»), το οποίο ολοκληρώνει την περίφημη «Τριλογία του πολέμου» του μεγάλου συγγραφέα. Κι αν πρέπει να το πούμε, ο Μυριβήλης τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Πεζογραφίας το 1949 και προτάθηκε για Νόμπελ τρεις φορές…
Πρώτα χρόνια
Πόλεμοι και πρώτα έργα
Ο μεγάλος λογοτέχνης Στρατής Μυριβήλης