Στις κυοφορούμενες εξελίξεις στο θέμα της οριοθέτησης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), στρέφει το βλέμμα της -σε ό,τι αφορά την περαιτέρω δραστηριότητά της στην Ελλάδα- η εταιρεία «Lockheed Martin Aeronautics», κατασκευάστρια των μαχητικών «F-16».
Η εταιρεία έχει καταθέσει στο ελληνικό υπουργείο Άμυνας πρόταση για την προμήθεια/αναβάθμιση τεσσάρων αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας τύπου «P3C», τα οποία θεωρούνται απαραίτητα, προκειμένου να εποπτεύεται ο ελληνικός θαλάσσιος χώρος, ενόψει και της οριοθέτησης ΑΟΖ.
Παράλληλα, επαναφέρει την πρότασή της για πρόγραμμα αναβάθμισης των υφιστάμενων «F-16» της Ελλάδας, έναντι συνολικού τιμήματος 850 εκατ. (στην περίπτωση που αναβαθμιστούν μόνο περίπου 90, που χρήζουν αμεσότερης μέριμνας) μέχρι 1,2 δισ. δολ. (αν το πρόγραμμα συμπεριλάβει και τα 157).
Τα παραπάνω γνωστοποίησε ο αρμόδιος αντιπρόεδρος της Lockheed, Ντένης Πλέσσας, σε εκδήλωση στο πλαίσιο της 76ης ΔΕΘ.
Αναλυτικότερα, για το σχετιζόμενο και με την ΑΟΖ θέμα, ο κ. Πλέσσας υποστήριξε ότι τα έξι αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας «P3B», που η Ελλάδα διαθέτει σήμερα (σ.σ. είχαν αποκτηθεί το 1993, από το πλεόνασμα του αμερικανικού ναυτικού) είναι παροπλισμένα επί διετία.
Η Lockheed προτείνει την προμήθεια -πάλι από το αμερικανικό ναυτικό- τεσσάρων «P3C», τα οποία ακολούθως θα αναβαθμιστούν ριζικά από την εταιρεία, με παρεμβάσεις που θα επεκτείνουν την πτητική ζωή τους μέχρι το 2035. Όπως είπε, το κόστος όλων των παρεμβάσεων θα είναι χαμηλότερο από τα 250 εκατ. ευρώ, που θα απαιτούνταν για να μπορούν ξανά να επιχειρήσουν τα παλαιά αεροσκάφη.
Εν αναμονή των όποιων αποφάσεων, σύμφωνα με τον κ. Πλέσσα «η απόκτηση αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας αποτελεί για το ναυτικό πρώτη προτεραιότητα, λόγω των επιχειρησιακών αναγκών, στις οποίες προστίθεται η ΑΟΖ».
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16, επισήμανε ότι μπορεί να διαρκέσει έξι χρόνια. Αξίζει να σημειωθεί ότι εντός πενταετίας, η Τουρκία θα παραλάβει τα πρώτα από τα 100 αεροσκάφη “F-35”, που έχει παραγγείλει στη Lockheed (το F-35 είναι o “διάδοχος” του F-16, και θα αντικαταστήσει συνολικά 13 τύπους αεροσκαφών).
Ένα F-16 στοιχίζει περίπου 50 εκατ. δολ., ενώ γύρω στα 60 εκατ. θα κοστίζει το F-35, όταν περάσει σε μαζική παραγωγή 220-240 αεροσκαφών ετησίως.
Για τη συνεργασία με την ΕΑΒ
Στην περίοδο 1992-2016, η Lockheed εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει πιστώσεις αντισταθμιστικών προγραμμάτων άνω των 3,5 δισ. δολ. στην Ελλάδα.
Πολύ καλή είναι σύμφωνα με τον κ. Πλέσσα, η συνεργασία με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), σε ότι αφορά τη παραγωγή τμημάτων για τα αεροσκάφη “F-16” και “C-130J”, που εξάγονται στην παγκόσμια αγορά.
Μέχρι το 2013, οι συμβάσεις με την ΕΑΒ αναμένεται να φτάσουν στα 180 εκατ. δολ. Η ΕΑΒ είδε τον τζίρο της από τα “F-16” και “C-130J” να αυξάνεται 600% μεταξύ 2011 και 2004, στα 54 εκατ. δολ. από 9 εκατ. Το συνολικό έσοδο στον κύκλο ζωής των δύο προγραμμάτων αναμένεται να υπερβεί το 1 δισ. δολ. Το δε πρόγραμμα για το C-130J υπολογίζεται να φέρει τετραπλασιασμό θέσεων εργασίας (215 το 2013 από 58 πέρυσι).
Κατά τον κ. Πλέσσα, η μοναδική δυσκολία στη συνεργασία με την κρατική ΕΑΒ -εξαιτίας του μνημονίου- είναι ότι δεν μπορεί να κάνει προσλήψεις, ώστε να καλύπτει άνετα τις εκάστοτε αυξήσεις στην παραγωγή.