Φρένο στη διαπιστωμένη κατασπατάληση πόρων επιχειρεί να βάλει το υπουργείο Παιδείας με το νομοσχέδιο «Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στο Εξωτερικό», που παρουσίασε η αναπληρώτρια υπουργός, Φώφη Γεννηματά, στο υπουργικό συμβούλιο.
Παράλληλα, στις προθέσεις του υπουργείου είναι ο εξορθολογισμός του συστήματος, μέσω της σύνδεσης, ελληνόγλωσσων σχολικών μονάδων με τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών, όπου λειτουργούν, προκειμένου να έχουν οι απόφοιτοι των μονάδων αυτών πρόσβαση στην τοπική τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο εξωτερικό λειτουργούν 81 ελληνικά σχολεία, 100 δίγλωσσα και 799 Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας, όπως λέγονται, τα οποία λειτουργούν εκτός επίσημου συστήματος και δεν παρέχουν καμία πιστοποίηση.
Τα Τμήματα αυτά θα κλείσουν σταδιακά, καθώς θα σταματήσουν να δέχονται μαθητές για πρώτη εγγραφή σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα από το σχολικό έτος 2012 – 2013. Η εναλλακτική, που προσφέρεται σε ένα τμήμα για να «επιζήσει», είναι να ενταχθεί στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας υποδοχής.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι εξαιρέσεις από τον γενικό κανόνα θα υπάρξουν μόνον εφόσον επιβάλλεται κάτι τέτοιο από τις τοπικές συνθήκες.
«Σε μία εποχή που χρειάζεται εξωστρέφεια προωθούμε ένα φιλόδοξο σχέδιο για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση», τόνισε σε δηλώσεις της η κ. Γεννηματά. «Από έναν τρόπο λειτουργίας, που ευνοούσε τη διάχυση πόρων και δυνάμεων και την έλλειψη ελέγχου, περνάμε σε ένα καινούργιο μοντέλο με στοχευμένες, διαφοροποιημένες και διαρκώς αξιολογούμενες παρεμβάσεις», πρόσθεσε η αναπληρώτρια υπουργός καλώντας την ομογένεια και τις διπλωματικές αρχές να συμβάλουν σε αυτή τη νέα κατεύθυνση.
Όπως προκύπτει από στοιχεία, που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας, το 2009 δαπανήθηκαν 106 εκατ. ευρώ για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, ποσό που διαμορφώθηκε στα 88 εκατ. πέρσι και στα 73 εκατ. φέτος.
Με το νομοσχέδιο επιχειρείται περαιτέρω εξορθλογισμός των δαπανών, που βαρύνουν τον προϋπολογισμό για την Παιδεία μέσω του τακτικού ελέγχου του συστήματος με τη δημιουργία βάσης δεδομένων και της καλύτερης αξιοποίησης του εκπαιδευτικού προσωπικού, το οποίο αριθμεί περισσότερα από 1800 μέλη.
Γι τούτο εισάγεται ο θεσμός της περιοδικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, που υπηρετούν ελληνόγλωσσες μονάδες του εξωτερικού και η εξ’ αποστάσεως ψηφιακή επιμόρφωση.
Για την προβολή, τέλος, και την προώθηση της ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό, το νομοσχέδιο προβλέπει τη δημιουργία κέντρων υπό τη γενική ονομασία «Λόγος». Σημειώνεται ότι το πρώτο κέντρο «Λόγος» λειτουργεί ήδη στο πανεπιστήμιο Flinders της Αυστραλίας με επιχορήγηση 600.000 δολαρίων από την τοπική κυβέρνηση.