Στον εισαγγελέα έχει παραπέμψει ο Συνήγορος του Καταναλωτή Ευ. Ζερβέας τριακόσια κυκλώματα «Γραφείων Εξυπηρέτησης δανειακών Υποθέσεων», έπειτα από καταγγελίες καταναλωτών.

Πρόκειται για κυκλώματα που διαφημίζουν μέσω αγγελιών σε έντυπα και ηλεκτρονικά μηνύματα αλλά και στο Διαδίκτυο τη χορήγηση μετρητών έως και 150.000 ευρώ και χωρίς εγγυήσεις.

Με το θέμα ασχολείται και η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προκειμένου να γίνει η ταυτοποίηση των κινητών τηλεφώνων διότι οι εταιρείες αυτές παρουσιάζουν μόνο ένα κινητό τηλέφωνο χωρίς γραφεία ή άλλα στοιχεία, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι στη δράση τους εμπλέκονται και υπάλληλοι τραπεζών.

Η έρευνα του Συνηγόρου του Καταναλωτή για το θέμα η οποία ξεκίνησε με αφορμή προφορικές και γραπτές καταγγελίες καταναλωτών, οδήγησαν την Αρχή στην παραπομπή της υπόθεσης στη Δικαιοσύνη, με το αίτημα της διερεύνησης των αδικημάτων της τοκογλυφίας, απάτης, φοροδιαφυγής κ.λ.π.

Ο Συνήγορος Καταναλωτή εξήγησε ότι οι επιτήδειοι ζητούν από τους καταναλωτές μόνο να είναι κάτοχοι πιστωτικής κάρτας ασχέτως του πιστωτικού της υπολοίπου και ανεξάρτητα από το αν είναι υπερχρεωμένη ή και απλήρωτη, αρκεί να μην έχουν καταγγελθεί οι αντίστοιχες συμβάσεις χορήγησής της και να μην έχει ολοκληρωθεί προηγουμένως ή να μη βρίσκεται σε εξέλιξη κάποια διαδικασία εξωδικαστικής ή δικαστικής ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών. Πληρώνουν κάποιες από τις δόσεις και ξεμπλοκάρουν την κάρτα, οδηγούν τους καταναλωτές σε καταστήματα ηλεκτρικών ηλεκτρονικών ειδών όπου αγοράζουν με την κάρτα τους αντικείμενα πολλαπλάσια της αξίας των χρημάτων που έχουν ζητήσει από το «Γραφείο», τους δίνουν τα χρήματα που έχουν ζητήσει αλλά στη συνέχεια πρέπει να πληρώσουν τις δόσεις για τις αγορές που έκαναν χωρίς μάλιστα να έχουν και τα είδη που αγόρασαν καθώς αυτά τα είδη τα έχουν πάρει οι άνθρωποι του «Γραφείου». Με βάση την ευκολία με την οποία ξεμπλοκάρονται λογαριασμοί καταναλωτών υπάρχουν μεγάλα ερωτήματα για την εμπλοκή στο κύκλωμα τραπεζικών υπαλλήλων με ή χωρίς την γνώση της τράπεζας ή υπαλλήλων των καταστημάτων λιανικής. Μάλιστα όπως σχολίασε ο κ. Ζερβέας «δεν ξέρουμε αν η τράπεζα είναι συνεργός αλλά στη υπόθεση εμπλέκονται σχεδόν όλες οι τράπεζες».

Είναι σημαντικό ότι τα στοιχεία επικοινωνίας των εκπροσώπων αυτών των «γραφείων» περιλαμβάνουν κατά κύριο λόγο κινητά ή σταθερά τηλέφωνα, που όμως δεν είναι καταχωρημένα σε δημόσιους τηλεφωνικούς καταλόγους, καθώς και κάποια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, χωρίς όμως -σχεδόν ποτέ- να αναφέρουν ταχυδρομικά στοιχεία φυσικής έδρας, κάνοντας έτσι εξαιρετικά δύσκολο τον εντοπισμό τους.

Η έρευνα συνεχίζεται από την ανεξάρτητη Αρχή και συλλέγονται στοιχεία από όλη τη χώρα τα οποία πρόκειται να κατατεθούν συμπληρωματικά στην εισαγγελία. Συμπληρωματικές ενέργειες γίνονται και από τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, καθώς εκτός από τις αξιόποινες πράξεις που έχουν εντοπιστεί και είναι εις βάρος των καταναλωτών τίθεται και ζήτημα συνολικότερης νομοθετικής παρέμβασης για την αντιμετώπιση τέτοιων πρακτικών.