Τον νέο Συγκοινωνιακό Χάρτη της Αττικής αναμένεται να παρουσιάσει αμέσως μετά το Πάσχα το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, μια φιλόδοξη πρωτοβουλία που στοχεύει στη βελτίωση της κινητικότητας στο Λεκανοπέδιο. Το σχέδιο προβλέπει εκσυγχρονισμό του δικτύου των αστικών συγκοινωνιών, με καλύτερη οργάνωση των δρομολογίων, ανανέωση του στόλου των λεωφορείων καθώς επίσης και την αναβάθμιση των υποδομών του μετρό.
Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται σε έναν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό που εκτείνεται μέχρι το 2027, φιλοδοξώντας να αντιμετωπίσει τις χρόνιες δυσκολίες στις μετακινήσεις των πολιτών, αλλά και στη διανομή των εμπορευμάτων στις αστικές περιοχές.
Νέες ρυθμίσεις στις συγκοινωνίες
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, ο νέος συγκοινωνιακός σχεδιασμός θα περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές στα δρομολόγια των λεωφορείων, με ιδιαίτερη έμφαση στις περιοχές με αυξημένη επιβατική κίνηση. Η διασύνδεση των λεωφορείων με το μετρό θα ενισχυθεί, ενώ αναμένονται αλλαγές στα δρομολόγια κατά τις ώρες αιχμής, λαμβάνοντας υπόψη αν οι μετακινήσεις των πολιτών είναι περιστασιακές ή καθημερινές.
Μάλιστα για την οριστικοποίηση του σχεδίου, ο ΟΑΣΑ ολοκλήρωσε τη διενέργεια ερωτηματολογίων και έρευνας πεδίου τον περασμένο μήνα ώστε να έχει μια πληρέστερη εικόνα των αναγκών του επιβατικού κοινού, ενώ η διαβούλευση με τους δήμους της Αττικής θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο. Έτσι, μεταξύ άλλων εξετάζεται για μια ακόμη φορά πλέον η αναπροσαρμογή του ωραρίου τροφοδοσίας των επιχειρήσεων στην Αθήνα, καθώς και η αναθεώρηση του Δακτυλίου που εν πολλοίς θεωρείται παρωχημένος και αναποτελεσματικός.
Νέος στόλος λεωφορείων και προσλήψεις οδηγών

Κομβικό σημείο του νέου σχεδιασμού είναι η ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων, με στόχο την ταχύτερη και πιο αξιόπιστη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Ήδη έχουν τεθεί σε κυκλοφορία 343 νέα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, εκ των οποίων 140 είναι ηλεκτρικά, 138 πετρελαιοκίνητα και 65 μικρότερα, midi ηλεκτρικά οχήματα.
Πρόσφατα δε, προστέθηκαν 35 επιπλέον ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η προμήθεια 100 νέων αρθρωτών λεωφορείων φυσικού αερίου, με τα πρώτα 50 να έχουν ήδη παραδοθεί. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου θα έχουν τεθεί σε εμπορική κυκλοφορία τα πρώτα 27 αρθρωτά οχήματα.
Συνολικά, μέχρι το καλοκαίρι του 2025, ο στόλος της Αθήνας θα ενισχυθεί με 951 νέα λεωφορεία, ενώ επιπλέον 125 ηλεκτρικά οχήματα θα προστεθούν το 2026. Παράλληλα, δρομολογείται η πρόσληψη 600 οδηγών μέχρι το φθινόπωρο.
Βελτίωση στο μετρό: Περισσότεροι συρμοί και συχνότερα δρομολόγια

Σημαντικές επενδύσεις όμως γίνονται και στο δίκτυο του μετρό, με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών και τη μείωση του χρόνου αναμονής για το επιβατικό κοινό. Στη Γραμμή 1, ο αριθμός των συρμών θα αυξηθεί από 22 σε 31 μέχρι το τέλος του 2026, γεγονός που θα επιτρέψει τη μείωση του χρόνου αναμονής από 6 σε 5 λεπτά και την αύξηση των δρομολογίων από 316 σε 372 ημερησίως.
Στις Γραμμές 2 και 3, ο αριθμός των διαθέσιμων συρμών θα αυξηθεί από 51 σε 64 μέχρι το 2027, με στόχο να φτάσουν τους 79 το 2029, βελτιώνοντας ακόμα περισσότερο τη συχνότητα των δρομολογίων.
Προτεραιότητα στην οδική ασφάλεια και την προσβασιμότητα
Η αναβάθμιση των συγκοινωνιών εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο μέτρων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της ποιότητας ζωής στην Αττική. Μεταξύ των προτεραιοτήτων είναι η εξυπηρέτηση των μετακινήσεων ατόμων με αναπηρία, η μείωση των ατυχημάτων στις κατοικημένες περιοχές και η αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Στο πλαίσιο αυτό, προωθείται η υιοθέτηση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος αναμένεται να ψηφιστεί σύντομα από τη Βουλή. Το νέο θεσμικό πλαίσιο εισάγει το όριο ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα στις τοπικές οδούς και στις οδούς χαμηλής κυκλοφορίας εντός κατοικημένων περιοχών, όπου καταγράφονται αυξημένα περιστατικά ατυχημάτων μεταξύ πεζών και οχημάτων. Επιπλέον, θα αναθεωρηθούν τα πρόστιμα και οι ποινές για παραβάσεις, με αυστηρότερα μέτρα για αντικοινωνικές και υποτροπιάζουσες συμπεριφορές.