Η ασφάλεια των μεταφορών αναμένεται να βρεθεί προσεχώς στο επίκεντρο των κυβερνητικών προτεραιοτήτων, καθώς τα τελευταία χρόνια οι κλοπές υλικών από το σιδηροδρομικό δίκτυο και τα περιστατικά εγκληματικότητας σε δημόσιες συγκοινωνίες έχουν προκαλέσει σοβαρά προβλήματα λειτουργίας και οικονομικές απώλειες. Οι κλοπές μετάλλων, κυρίως χαλκού και χάλυβα, από τις σιδηροδρομικές γραμμές προκαλούν όχι μόνο σοβαρές βλάβες στις υποδομές, αλλά και ακυρώσεις δρομολογίων, με συνέπεια την οικονομική αιμορραγία των εταιρειών που διαχειρίζονται τις μεταφορές, όπως η Hellenic Train και ο ΟΣΕ.

Το πρόβλημα αυτό εντείνεται με την αύξηση της εγκληματικότητας που έχει παρατηρηθεί σε συγκεκριμένα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ και οι μετακινήσεις με τα λεωφορεία, κυρίως στη Δυτική Αττική, πλήττονται από περιστατικά βίας και φόβου που περιορίζουν την καθημερινότητα των πολιτών καθώς φοβούνται να μπουν σε αυτά. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει στην ίδρυση μιας ειδικής αστυνομικής μονάδας για τη φύλαξη των σιδηροδρόμων και των δημόσιων συγκοινωνιών, θέλοντας με αυτό τον τρόπο να εκπέμψει ένα ισχυρό μήνυμα για την ενίσχυση της δημόσιας τάξης και της ασφάλειας.

Η νέα μονάδα, που αναμένεται να λειτουργήσει εντός του 2025, θα αποτελέσει έναν εξειδικευμένο κλάδο της ΕΛ.ΑΣ., με ευθύνη την επιτήρηση και προστασία των σιδηροδρομικών γραμμών, όπως αυτές του Προαστιακού, που συνδέουν την Αθήνα με το Κιάτο και την Χαλκίδα, αλλά και της Γραμμής 1 του μετρό στην Αθήνα (ΗΣΑΠ). Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται η δυνατότητα επέκτασης της Αστυνομίας των Σιδηροδρόμων και στις γραμμές των λεωφορείων, όπου τα φαινόμενα εγκληματικότητας είναι επίσης αυξημένα. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε περιοχές όπως η Δυτική Αττική, όπου οι κάτοικοι αναφέρουν ότι αισθάνονται ανασφαλείς ακόμα και κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Η ίδρυση της ειδικής αστυνομικής μονάδας για τους σιδηροδρόμους αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου της κυβέρνησης για την ενίσχυση της δημόσιας ασφάλειας και την αναβάθμιση των υποδομών μεταφορών στην Ελλάδα. Ο στόχος είναι διπλός: αφενός η δημιουργία ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος για τους πολίτες και αφετέρου η ενίσχυση της λειτουργικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου και των δημόσιων συγκοινωνιών. Η κυβέρνηση θεωρεί ότι η ασφάλεια των πολιτών είναι αδιαπραγμάτευτη και ότι η προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης και της κοινωνικής ευημερίας δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς σταθερές και ασφαλείς υποδομές μεταφορών.

Ταυτόχρονα, η οικονομική επίπτωση των κλοπών στα σιδηροδρομικά δίκτυα είναι εξαιρετικά σοβαρή. Όταν διαπιστώνεται κλοπή υλικού, πολλές φορές οι ακυρώσεις δρομολογίων οδηγούν σε σημαντικές οικονομικές απώλειες για τις εταιρείες του τομέα. Η Hellenic Train χάνει εισόδημα από την αδυναμία λειτουργίας των τρένων, ενώ ο ΟΣΕ αναγκάζεται να καταβάλλει σημαντικά ποσά για την αποκατάσταση των κατεστραμμένων υποδομών. Αυτό επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και καθυστερεί την ανάπτυξη και τη βελτίωση του δικτύου. Η πολιτική αυτή της ενίσχυσης της ασφάλειας μέσω της ίδρυσης της Αστυνομίας Σιδηροδρόμων αποσκοπεί ακριβώς στην εξάλειψη αυτών των φαινομένων και στην προστασία του δημόσιου αγαθού των σιδηροδρόμων.

Η κυβέρνηση, παράλληλα με τη δημιουργία αυτής της ειδικής μονάδας, προχωρά σε εκτεταμένα έργα υποδομών που θα αναμορφώσουν το τοπίο των μεταφορών.

Παράλληλα αναμένεται η αναβάθμιση των συγκοινωνιακών υποδομών. Στο πλαίσιο αυτό, τον Νοέμβριο του 2025, η Θεσσαλονίκη αναμένεται να αποκτήσει την πρώτη επέκταση του μετρό της προς Καλαμαριά, με πέντε νέους υπόγειους σταθμούς που θα συνδέσουν πιο γρήγορα και άμεσα περιοχές της πόλης με το κέντρο. Στην Αθήνα, η κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026. Η νέα αυτή γραμμή θα περιλαμβάνει 15 σταθμούς και 13 χιλιόμετρα υπόγειας σήραγγας, με στόχο την αποσυμφόρηση των ήδη υπερφορτωμένων γραμμών και την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών. Η ολοκλήρωση αυτών των έργων θα προσφέρει στους πολίτες του λεκανοπεδίου και της Θεσσαλονίκης πιο γρήγορες και ασφαλείς μετακινήσεις.