Τη λογική σύμφωνα με την οποία θα γίνουν οι συγχωνεύσεις των σχολείων διευκρινίζει το υπουργείο Παιδείας, σημειώνοντας ότι θα γίνουν αυστηρώς με παιδαγωγικά κριτήρια και στόχο την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Ο σχεδιασμός του υπουργείου προβλέπει πως θα υπάρχει ένας δάσκαλος ανά τάξη, στα δημοτικά, καθώς και ικανός αριθμός μαθητών ανά τάξη. «Τα οφέλη που προκύπτουν είναι ότι με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η οργάνωση των Πολυδύναμων Σχολικών Κέντρων σε Ολοήμερα Σχολεία, υποστηρίζεται η λειτουργία τμημάτων ένταξης και ενισχυτικής διδασκαλίας και υλοποιούνται επαρκέστερα και αρτιότερα καινοτόμες δράσεις και πρωτοποριακά προγράμματα διδασκαλίας», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Στη διαδικασία συνενώσεων, θα προσμετρηθούν τα δημογραφικά στοιχεία κάθε περιοχής (ρυθμός μείωσης των μαθητών), η χιλιομετρική απόσταση που καλείται να διανύσει κάθε μαθητής (όχι παραπάνω από 10 χιλιόμετρα ή μετακίνηση μισής ώρας σε συνάρτηση με το γεωγραφικό ανάγλυφο και τις καιρικές συνθήκες της κάθε περιοχής), καθώς και οι κτηριακές υποδομές (εγκαταστάσεις, εξοπλισμός κ.α.) στο σχολείο μετακίνησης.
Από το πρόγραμμα συνενώσεων εξαιρούνται τα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των απομονωμένων και απομακρυσμένων ορεινών και νησιώτικων περιοχών της χώρας, στις οποίες οι αποστάσεις, οι καιρικές και οι συγκοινωνιακές συνθήκες δεν διασφαλίζουν τις παιδαγωγικές προϋποθέσεις για την ασφαλή και άνετη μεταφορά των μαθητών, καταλήγει το υπουργείο Παιδείας.