Την ολοκλήρωση της χρηματοδότησης του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ) που περιλαμβάνει δάνεια συνολικού ύψους 3.765 εκατ. ευρώ, με συνολική διάρκεια αποπληρωμής 16,5 χρόνια ανακοίνωσε σήμερα η Κοινοπραξία κατασκευής του έργου.
Όπως επισημαίνεται, το ποσό αποτελεί την υψηλότερη χρηματοδότηση που συμφωνήθηκε για ευρωπαϊκό έργο υποδομής εντός του 2018. Σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή του TAP, Luca Schieppati το κλείσιμο της χρηματοδότησης «μας επιτρέπει πλέον να προχωρήσουμε στην τελική ολοκλήρωση του έργου και την παράδοση φυσικού αερίου από το κοίτασμα του Shah Deniz II το 2020».
Τη χρηματοδότηση παρέχει ομάδα 17 εμπορικών τραπεζών, παράλληλα με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης ενώ μέρος της χρηματοδότησης καλύπτεται και από τους Οργανισμούς Εξαγωγικών Πιστώσεων bpifrance, Euler Hermes και SACE. Συγκεκριμένα το σχήμα χρηματοδότησης περιλαμβάνει:
- Άμεση Χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ, εγγυημένη από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΤΣΕ): 700 εκατ. ευρώ
- Άμεσο Δάνειο της ΕΤΑΑ: 500 εκατ. ευρώ
- Έμμεσο Δάνειο της ΕΤΑΑ: 500 εκατ. ευρώ από εμπορικές τράπεζες
Χρηματοδοτήσεις ΟΕΠ, που καλύπτονται από τις:
- bpifrance, 450 εκατ. ευρώ
- Euler Hermes, 280 εκατ. ευρώ
- SACE, 700 εκατ. ευρώ.
- 635 εκατ. ευρώ που προέρχονται απευθείας από εμπορικές τράπεζες χωρίς ανάμειξη ΟΕΠ ή έτερων.
Ο αγωγός TAP, μήκους 878 χλμ. θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz II του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη. Ο ΤΑΡ συνδέεται με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους, στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Nότιo Ιταλία.
Οι πρώτες πωλήσεις αερίου προς τη Γεωργία και την Τουρκία έχουν ξεκινήσει ενώ οι πρώτες παραδόσεις στην Ευρώπη αναμένονται το 2020. Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες: BP (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).