«Για να φύγει κάποιος από την Ελλάδα θα πρέπει να έχει έδρα στην Ελλάδα, έστω ένα γραφείο. Να φορολογείται στην Ελλάδα, η Uber δεν έχει τίποτα. Από πού να φύγει;». Αυτή ήταν η πρώτη αντίδραση του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη στη σημερινή ανακοίνωση της Uber για αναστολή μιας εκ των δύο λειτουργιών της στην Ελλάδα, της UberX, η οποία χρησιμοποιεί ιδιώτες αδειοδοτημένους οδηγούς.
Είχε προηγηθεί στα τέλη Μαρτίου η ψήφιση του νέου νομοσχεδίου που ρυθμίζει θέματα Μεταφορών και θέτει περιορισμούς στον κλάδο. Λίγο καιρό πριν την ψήφιση, απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ανέτρεπε τη φορολόγηση της Uber, καθώς έκρινε πως η εφαρμογή μίσθωσης οχημάτων με οδηγό Uber παρέχει υπηρεσίες μεταφορών και μπορεί να υπαχθεί σε ένα ρυθμιστικό πλαίσιο όπως τα συμβατικά ταξί.
Μια απόφαση που ερχόταν σε αντιπαράθεση με την έως τώρα θέση της Uber ότι πρόκειται για επιχείρηση παροχής υπηρεσιών πληροφορικής. Κατά συνέπεια, οι χώρες μέλη της ΕΕ θα μπορούν να προχωρήσουν σε φορολόγηση ανάλογα. Σημειώνεται πως η έδρα της Uber βρίσκεται στην Ολλανδία.
«Όποιοι θέλουν να δραστηριοποιούνται στη χώρα τηρώντας την κείμενη νομοθεσία και να πληρώνουν φόρους, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα», δήλωσε τη Μ. Πέμπτη ο κ. Σπίρτζης.
Απαντώντας σε όσους τον κατηγορούν ότι έκανε τα πάντα για να διώξει την Uber, ο υπουργός Υποδομών ανέφερε ότι «δεν ξέρουν τι τους γίνεται. Και τους ευχήθηκε Καλό Πάσχα και σε αυτούς και στην Uber».
Οι δηλώσεις Σπίρτζη ήρθαν μετά την ανακοίνωση της Uber ότι αποχωρεί από την Ελλάδα αναστέλλοντας μέρος των εργασιών της. «Πήραμε τη δύσκολη απόφαση να αναστείλουμε τη λειτουργία της υπηρεσίας uberX στην Αθήνα.
Σήμερα συνεργαζόμαστε με περισσότερες από 200 Ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερους από 1.300 οδηγούς. Αυτοί οι άνθρωποι που στις περισσότερες περιπτώσεις χρειάστηκε να επαναπροσδιορισθούν επαγγελματικά, βοήθησαν εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπων να μετακινηθούν στην Αθήνα.
Όπως μπορεί να ακούσατε τις τελευταίες μέρες, ο νέος νόμος που ψηφίστηκε στη Βουλή περιλαμβάνει διατάξεις που επηρεάζουν τις υπηρεσίες ridesharing. Πρέπει να αξιολογήσουμε αν και πώς μπορούμε να λειτουργούμε μέσα στο νέο νομικό πλαίσιο. Για αυτό το λόγο, προχωράμε στην αναστολή της υπηρεσίας uberX στην Αθήνα, τη Δευτέρα 9 Απριλίου στις 23:59 μέχρι να βρούμε τις κατάλληλες λύσεις.
Δεν φεύγουμε, όμως, από την Ελλάδα. Παραμένουμε αποφασισμένοι να συνεισφέρουμε στη χώρα και θα συνεχίσουμε να είμαστε δίπλα σας στην Αθήνα με την υπηρεσία uberTAXI.
Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε να δουλεύουμε με όλους τους σχετικούς φορείς προκειμένου να βρούμε τον τρόπο για να μπορείτε να απολαμβάνετε όλα τα πλεονεκτήματα μοντέρνων λύσεων όπως η Uber, για καλύτερη μετακίνηση στην πόλη.
Ευχαριστούμε για τη στήριξη και την προτίμησή σας, καθώς συντέλεσαν στην μεγάλη επιτυχία της υπηρεσίας uberX στην Αθήνα.
Εις το επανιδείν, Αθήνα!», ανέφερε στην ανακοίνωσή της η εταιρεία.
Το νομοσχέδιο και οι περιορισμοί
Πρόσφατα, το ανώτατο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε μια απόφαση ορόσημο για τους κανόνες τους οποίους η Uber και οι ομοειδείς της εταιρείες θα πρέπει να λειτουργούν στην Ευρώπη, έκρινε ότι η εφαρμογή μίσθωσης οχημάτων με οδηγό Uber παρέχει υπηρεσίες μεταφορών και μπορεί να υπαχθεί σε ένα ρυθμιστικό πλαίσιο όπως τα συμβατικά ταξί.
«Η υπηρεσία που παρέχει η Uber, φέρνοντας σε επαφή τους ιδιώτες με μη επαγγελματίες οδηγούς καλύπτεται από υπηρεσίες στον τομέα των μεταφορών», σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. «Ως εκ τούτου, τα κράτη μέλη μπορούν να ρυθμίσουν τις προϋποθέσεις για την παροχή αυτής της υπηρεσίας», αναφέρεται στην απόφαση του Δικαστηρίου.
Η υπόθεση εξετάστηκε ύστερα από καταγγελία μιας ένωσης επαγγελματιών οδηγών ταξί στη Βαρκελώνη ότι οι δραστηριότητες της Uber στην Ισπανία οδηγούν σε παραπλανητικές πρακτικές και αθέμιτο ανταγωνισμό καθώς η εταιρία χρησιμοποιεί μη επαγγελματίες οδηγούς.
Στα τέλη Μαρτίου, ψηφίστηκε στην Ελλάδα το νομοσχέδιο που ρυθμίζει θέματα Μεταφορών και θέτει περιορισμούς στον κλάδο. Με το νομοσχέδιο, υιοθετήθηκε η απόφαση του Ευρωπαϊκού. Οι εταιρείες διαμεσολάβησης καλούνται πλέον να αποκτήσουν ειδική άδεια και να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπό τους στην Ελλάδα. Σε ό,τι αφορά τη φοροδιαφυγή που έχει καταγγελθεί επανειλημμένα από τους εκπροσώπους των ιδιοκτητών ταξί, τα έσοδα των εταιρειών διαμεσολάβησης προβλέπεται να φορολογούνται με βάση την κείμενη νομοθεσία και να εκδίδονται διαφορετικά φορολογικά στοιχεία προς τους συνεργαζόμενους οδηγούς και διαφορετικά για τον επιβάτη.
Για την αδειοδότησή τους, οι εταιρείες διαμεσολάβησης θα καλούνται να υποβάλλουν μία σειρά από δικαιολογητικά, όπως είναι η σύμβαση ορισμένου χρόνου με τουλάχιστον τρεις οδηγούς ταξί, (διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών και όχι τριών ετών όπως είχε κυκλοφορήσει αρχικά) επικυρωμένες άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων με τα οποία συνεργάζονται, στοιχεία για τις σχέσεις εργασίας με τους οδηγούς κ.α.
Για χορήγηση άδειας απαιτούνται, σχετική αίτηση, παράβολο 1.000 ευρώ, υπεύθυνη δήλωση ότι δεν γίνεται έλεγχος από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ή ενημέρωση για το λόγο που γίνεται έλεγχος. Η αρμόδια υπηρεσίας οφείλει εντός 30 ημερών να εκδώσει την άδεια. Σε περίπτωση χρήσης οχήματος για το οποίο δεν έχει καταρτιστεί σύμβαση, προβλέπεται η αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δύο έτη, ενώ στο ίδιο διάστημα θα απαγορεύεται στους παραβάτες να ιδρύσουν άλλο φορέα διαμεσολάβησης.
Σε περίπτωση που διαπιστωθεί πως λειτουργούν χωρίς άδεια, θα διακόπτεται η πρόσβαση στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα, επίσης για δύο χρόνια. Επιπλέον οι φορείς διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου, των οχημάτων και των οδηγών θα καταγραφούν σε ειδικό μητρώο. Επίσης, με το εν λόγω νομοσχέδιο θεσπίζεται κώδικας συμπεριφοράς οδηγών και πελατών ταξί, ενώ προβλέπεται και ο καθορισμός θέσεων στάθμευσης (πιάτσες ταξί) μέσα σε δύο χρόνια.