Η φράση «Cash is king» είναι γνωστή. Περιγράφει την πεποίθηση ότι τα μετρητά είναι το πιο πολύτιμο asset από οποιαδήποτε άλλη μορφή επενδυτικού εργαλείου, όπως μετοχές ή ομόλογα, ειδικά σε περιόδους κρίσεων. Τι γίνεται, όμως, όσον αφορά τη χρήση των μετρητών στις καθημερινές συναλλαγές; Πόσο διαδεδομένη παραμένει η χρήση τους;
Σε αυτές τις ερωτήσεις, οι οποίες έχουν αξία και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, επιχειρεί να απαντήσει έρευνα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της οποίας τα μετρητά παραμένουν το πιο συχνά χρησιμοποιούμενο μέσο πληρωμής, καθώς περισσότερες από τις μισές καθημερινές συναλλαγές σε καταστήματα, εστιατόρια κλπ στην περιοχή της Ευρωζώνης, γίνονται με νομίσματα και χαρτονομίσματα.
Τα μετρητά, οι κάρτες και τα apps
Η μελέτη υπό τον τίτλο (SPACE) για τη στάση των καταναλωτών στις πληρωμές στη ζώνη του ευρώ διεξάγεται σε τακτική βάση και ρίχνει φως στις τάσεις πληρωμών. Όπως, λοιπόν, αποκαλύπτει, τα μετρητά εξακολουθούν να είναι το πιο συχνά χρησιμοποιούμενο μέσο πληρωμής στα σημεία πώλησης, αν και η χρήση τους στη ζώνη του ευρώ έχει μειωθεί.
Συγκεκριμένα, το 2016 και το 2019, το 79% και το 72%, αντίστοιχα, του αριθμού των συναλλαγών σε σημεία πώλησης, όπως εστιατόρια καταστήματα και εστιατόρια, έγιναν σε μετρητά. Το 2022, το ποσοστό αυτό είχε υποχωρήσει στο 59%. Σύμφωνα με τον Ulrich Bindseil και την Doris Schneeberger, στελέχη της ΕΚΤ, αν και ο λόγος αυτής της αλλαγής δεν μπορεί να προσδιοριστεί κατηγορηματικά, φαίνεται ότι οι συμπεριφορές κατανάλωσης και πληρωμής που γνωρίσαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ξεπέρασαν τον χρόνο των περιορισμών που τις προκάλεσαν.
Ενδιαφέρον εύρημα είναι, επίσης, ότι το 6% των συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησε ότι πληρώνει μέσω mobile εφαρμογών ή άλλου τρόπου.
Πάντως αν και οι περισσότερες πληρωμές εξακολουθούσαν να γίνονται σε μετρητά, το 55% των καταναλωτών της ζώνης του ευρώ προτιμούν να πληρώνουν με κάρτα ή άλλα μέσα πληρωμής χωρίς μετρητά. Αυτό, σύμφωνα με την ΕΚΤ, οφείλεται κυρίως στην ευκολία των εν λόγω πληρωμών. Ωστόσο παρά την προτίμηση για πληρωμές χωρίς μετρητά, το 60% των καταναλωτών της ζώνης του ευρώ δηλώνει ότι εκτιμά τη δυνατότητα πληρωμής σε μετρητά ως πολύ ή σχετικά σημαντική. Το αντίστοιχο ποσοστό για την Ελλάδα ανέρχεται στο 69%.
Η εικόνα για την Ελλάδα
Όπως προκύπτει από την έρευνα της ΕΚΤ υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των χωρών στις συνήθειες πληρωμής των καταναλωτών για την αγορά αγαθών ή υπηρεσιών. Σε πολλές χώρες σαφώς οι περισσότερες πληρωμές στα σημεία πώλησης το 2022 έγιναν σε μετρητά. Τα υψηλότερα ποσοστά σε όρους αριθμού πληρωμών παρατηρήθηκαν στη Μάλτα (77%), τη Σλοβενία (73%), την Αυστρία (70%) και Ιταλία (69%). Το αντίστοιχο ποσοστό για την Ελλάδα ανήλθε 62%.
Ενημερωθείτε καθημερινά για όλα όσα απασχολούν την καθημερινότητα της μικρομεσαίας επιχείρησης στο SMEs Daily. Κάντε click ΕΔΩ για να εγγραφείτε.