Τις επιπτώσεις που εκτιμούν ότι θα υπάρξουν στην τουριστική αγορά από τις επικείμενες φορολογικές επιβαρύνσεις που σχεδιάζει η κυβέρνηση, με αύξηση του ΦΠΑ στις τουριστικές υπηρεσίες από το 6,5% που είναι σήμερα στο 15% με πιστωτική κάρτα ή με 18% με μετρητά, περιέγραψαν με δηλώσεις τους στελέχη του τουρισμού, με αφορμή τη συνέντευξη που δόθηκε σήμερα, στο κρουαζιερόπλοιο Celestyal Odyssey, από τους διοργανωτές του 3ου Posidonia Sea Tourism Forum, το οποίο θα φιλοξενηθεί στο Μέγαρο Μουσικής, στις 26-27 Μαΐου.
«Είναι σαφές ότι είναι μία αρνητικότατη εξέλιξη που θα πλήξει κυρίως μικρότερους και μεσαίους ξενοδόχους που έχουν δάνεια και δεν έχουν ιδιαίτερη υψηλή ρευστότητα» τόνισε ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) ο Αλέξανδρος Λαμνίδης.
Αναφερόμενος σε συμβόλαια που έχει κλειστεί από ξενοδοχεία με μεγάλα τουριστικά πρακτορεία του εξωτερικού, είπε ότι αυτό είναι θέμα διαπραγμάτευσης και προφανώς είναι δύσκολο γιατί από κάποιο σημείο και πέρα γίνεσαι μη ανταγωνιστικός σε σχέση με άλλους προορισμούς.
Πρόσθεσε, επίσης, ότι σε πολλές περιπτώσεις θα είναι αναγκασμένοι πολλοί ξενοδόχοι να αποδεχθούν και να απορροφήσουν όλο αυτό το κόστος της επικείμενης αύξησης του ΦΠΑ στις τουριστικές υπηρεσίες κάτι που δεν θα είναι καθόλου εύκολο.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερoπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρος Κόντες, αναφερόμενος στο ίδιο θέμα, είπε ότι μία αύξηση του ΦΠΑ στις τουριστικές υπηρεσίες θα λειτουργήσει αρνητικά, όχι μόνο για τα πακέτα εκδρομών που έχουν ήδη πουληθεί από τις εταιρείες κρουαζιέρας, αλλά και για τους τουρίστες επιβάτες που αποβιβάζονται σε ελληνικούς προορισμούς από κρουαζιερόπλοια που πραγματοποιούν κυκλικές κρουαζιέρες στη χώρα μας με αφετηρία ελληνικά λιμάνια (home porting).
Πρόσθεσε ότι πολλοί επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, φοβούμενοι ότι θα ξοδέψουνε παραπάνω χρήματα από την επίσκεψή τους σε κάποιο νησί, θα προτιμήσουν να φάνε και να πιούνε το ποτό τους στο κρουαζιερόπλοιο.
Αναφερόμενος στις κρατήσεις στον κλάδο της κρουαζιέρας, είπε ότι το 2014 έκλεισε σε μικρότερα επίπεδα λιγότερο από το 2013 και ότι το 2015, ίσως να είναι στα ίδια επίπεδα ή και λίγο λιγότερο τώρα με το νέο ΦΠΑ.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΚΦΝ, το 2014 διακινήθηκαν με κρουαζιερόπλοια στον ελλαδικό χώρο 4.932.000 επιβάτες, ενώ αφίχθησαν σε ελληνικά λιμάνια 3.828.000 επιβάτες. Αντίστοιχα, το 2013 διακινήθηκαν 5.662.000 επιβάτες και αφίχθησαν σε ελληνικά λιμάνια 4.288.000. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΕΚΦΝ οι κρατήσεις το 2015 αναμένεται να σημειώσουν πτώση κατά 5%, καθώς πολλά κρουαζιερόπλοια έβγαλαν από τους προορισμούς τους την Ελλάδα και μπήκαν στην ασιατική αγορά.
O πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού Ανδρέας Στελλάτος είπε, από την πλευρά του, ότι στο ξεκίνημα της τουριστικής περιόδου δεν θα ήταν σωστό να μπει ένα διαφορετικό νούμερο ΦΠΑ.
«Ας συζητήσει η κυβέρνηση με τους αρμόδιους φορείς από το Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο ξανά το ποσοστό του ΦΠΑ για να βοηθηθεί η χώρα. Αλλά όχι από τώρα, εν μέσω τουριστικής περιόδου, που θα είναι ένας ανασταλτικός παράγοντας» ανέφερε και εκτίμησε ότι ο τουρισμός θα κινηθεί σε καλά επίπεδα και φέτος.
Ο κ. Στελλάτος ανέφερε ότι ήδη ο τουρισμός αρχίζει να κινείται και μια αύξηση του ΦΠΑ στις τουριστικές υπηρεσίες δεν αιφνιδιάζει μόνο τους τουρίστες, αλλά και τις επιχειρήσεις, καθώς ήδη έχουν υπογραφεί συμβόλαια με διαφορετικό ΦΠΑ, όπως τα ναυλοσύμφωνα στα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη, αναρωτώμενος ποιος θα επωμιστεί τη διαφορά και το κόστος του παλαιού ΦΠΑ με το καινούργιο.