Υπομονή μέχρι τον Απρίλιο θα πρέπει να κάνουν οι φορολογούμενοι που έχουν αρρύθμιστες οφειλές προς την Εφορία εάν θέλουν να ενταχθούν στη νέα πάγια ρύθμιση των 24-48 δόσεων.
Ενώ οι νέες νομοθετικές διατάξεις ορίζουν ότι η ρύθμιση ισχύει από τις αρχές του 2020, στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων δεν είναι ακόμη έτοιμοι για να την ενεργοποιήσουν. Και αυτό γιατί:
- Πρώτον έχει καθυστερήσει η έκδοση της υπουργικής απόφασης με την οποία θα δίνονται οι απαραίτητες οδηγίες και θα καθορίζονται οι λεπτομέρειες του νέου συστήματος και
- Δεύτερον διαπιστώθηκε ότι η υφιστάμενη ηλεκτρονική πλατφόρμα της πάγιας ρύθμισης είναι αδύνατον να κουμπώσει στους όρους και τις προϋποθέσεις της νέας ρύθμισης. Για το λόγο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ αρχίζουν τώρα να δημιουργούν από μηδενική βάση μια νέα ηλεκτρονική εφαρμογή η οποία σε επόμενο στάδιο θα αποτελέσει την κοινή πλατφόρμα για όλες τις ρυθμίσεις των οφειλών νοικοκυριών, επιχειρήσεων και επαγγελματιών (οφειλές προς Εφορία, Ασφαλιστικά Ταμεία, Τράπεζες).
Έτσι μέχρι τα τέλη Μαρτίου θεωρείται πρακτικά αδύνατο οι οφειλέτες να κάνουν χρήση των παραμέτρων της νέας ρύθμισης, η οποία δίνει τη δυνατότητα εξόφλησης των χρεών σε διπλάσιο αριθμό δόσεων.
Μέχρι τότε οι φορολογούμενοι είναι αναγκασμένοι είτε να περιμένουν το πράσινο φως από την ΑΑΔΕ για τη λειτουργία της ρισκάροντας με την επιβολή δεσμεύσεων και κατασχέσεων τραπεζικών λογαριασμών και άλλων περιουσιακών στοιχείων ή να ενταχθούν στην ισχύουσα ρύθμιση των 12 δόσεων και εν συνεχεία να μεταπηδήσουν στην καινούργια.
Να σημειωθεί ότι η νέα πάγια ρύθμιση κρύβει αρκετές μικρές και μεγάλες παγίδες για τους οφειλέτες της Εφορίας.
Μπορεί να προβλέπει περισσότερες μηνιαίες δόσεις για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων χρεών, σε 24 δόσεις ή σε 48 για έκτακτες οφειλές, πλην όμως έχει πολύ ακριβότερο επιτόκιο 6,5% και δεν ξεμπλοκάρει δεσμευμένους τραπεζικούς λογαριασμούς.
Οι οφειλέτες του Δημοσίου θα εξακολουθούν και μετά την υπαγωγή τους στη ρύθμιση αυτή να είναι εκτεθειμένοι σε κατασχέσεις καταθέσεων, εισοδημάτων και περιουσιακών στοιχείων, ακόμη δε και σε δεσμεύσεις χρηματικών ποσών που προέρχονται από πωλήσεις ακινήτων τους.
Επίσης, προκειμένου να καθοριστούν ο αριθμός και τα ποσά των μηνιαίων δόσεων που δικαιούται κάθε οφειλέτης-φυσικό πρόσωπο για να ρυθμίσει κάποιο έκτακτο χρέος του (π.χ. οφειλή από φόρο κληρονομιάς ή από πρόστιμο φορολογικού ελέγχου ή από πρόστιμο για αυθαίρετη δόμηση ή για παράβαση του ΚΟΚ κ.λπ.) θα λαμβάνεται υπόψη το συνολικό πραγματικό δηλωθέν εισόδημά του. Ενδεχομένως σε αυτή την περίπτωση ο οφειλέτης να μη φτάνει τον μέγιστο αριθμό των μηνιαίων δόσεων που θα ήθελε για δική του διευκόλυνση.
Ο μέγιστος αριθμός των δόσεων προσδιορίζεται με εισοδηματικά κριτήρια και με την προέλευση της οφειλής:
- Οι τακτικές οφειλές μπορούν να ρυθμιστούν έως και σε 24 δόσεις, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια.
- Οι έκτακτες οφειλές μπορούν να ρυθμιστούν έως και σε 48 δόσεις ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος. Συγκεκριμένα θα λαμβάνεται υπόψη:
– Ο μέσος όρος του συνολικού εισοδήματος του οφειλέτη (ατομικό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό) κατά τα τελευταία τρία φορολογικά έτη πριν από την αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση.
– Το συνολικό εισόδημα (ατομικό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό) του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους από την ημερομηνία αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση εφόσον αυτό είναι μεγαλύτερο.
Στη νέα ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν όλες οι αρρύθμιστες οφειλές ακόμα και αν αφορούν προηγούμενα οικονομικά έτη ακόμα και ο φόρος εισοδήματος και ο ΕΝΦΙΑ του 2019 που έμειναν απλήρωτοι.