Στο τραπέζι του διαλόγου με την ελληνική κυβέρνηση φαίνεται ότι θα καθίσει και πάλι η διοίκηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ώστε να βρεθεί μια λύση που να ικανοποιεί και τις δύο πλευρές με σκοπό την επαναλειτουργία των ναυπηγείων.
Ύστερα από ένα διάστημα αρκετών μηνών όπου δεν υπήρχε καμία πρόοδος γύρω από το θέμα, χθες οι υπουργοί Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης και Εθνικής Άμυνας, Πάνος Παναγιωτόπουλος συναντήθηκαν με τον ιδιοκτήτη των ναυπηγείων Ισκαντάρ Σάφα.
Οι δύο πλευρές έδειξαν να επιθυμούν, σύμφωνα με τη Ναυτεμπορική, να λυθούν τα προβλήματα και να επαναλειτουργήσουν τα ναυπηγεία.
Για το σκοπό αυτό συμφωνήθηκε οι λεπτομέρειες να συζητηθούν από τα νομικά επιτελεία των δύο πλευρών που θα συγκροτηθούν, ενώ στόχος είναι να έχουν καταλήξει σε συγκεκριμένα συμπεράσματα μέχρι το τέλος του Μαρτίου.
Ωστόσο σε περίπτωση που επιτευχθεί τελικά συμφωνία για τα υποβρύχια η κυβέρνηση θα πρέπει να φέρει τροποποιητικές διατάξεις του νόμου του 2010, με τον οποίο κυρώθηκαν οι συμβάσεις.
Γεγονός που θα φέρει και πάλι στην επιφάνεια τα τρωτά του σημεία, πάνω στα οποία πάτησε η πλευρά Σάφα και κρατά τα ναυπηγεία κλειστά σήμερα.
Πρόθεση της ελληνικής κυβέρνησης είναι σε πρώτη φάση να καταβληθεί ένα ποσό που δεν θα ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ ώστε να επαναλειτουργήσουν τα ΕΝΑΕ να καταβληθούν κάποια από τα δεδουλευμένα στους εργαζόμενους και τουλάχιστον να αρχίσουν οι εργασίες συντήρησης των τριών σχεδόν ολοκληρωμένων υποβρυχίων Type 214 και του υποβρυχίου «Ωκεανός» S118 που επίσης βρίσκεται στις εγκαταστάσεις των ΕΝΑΕ.
Σημειώνεται όμως ότι η πλευρά των ναυπηγείων, σύμφωνα με τις πληροφορίες της εφημερίδας, έχει ζητήσει ένα ποσό περίπου 300 εκατ. ευρώ για να επαναλειτουργήσει τα ναυπηγεία.
Παράλληλα, η ελληνική κυβέρνηση στις προτάσεις της τονίζει ότι πρέπει να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις μεταξύ ελληνικής κυβέρνησης και ιδιοκτησίας των ΕΝΑΕ για όλο το φάσμα των ζητημάτων που εκκρεμούν. Τέλος, στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας η ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ, σύμφωνα με τις ελληνικές θέσεις θα πρέπει τουλάχιστον να «παγώσει» τη διαδικασία της διαιτησίας που έχει προωθήσει στο διεθνές διαιτητικό δικαστήριο, κατά της χώρας μας.
Από την πλευρά της διοίκησης των ναυπηγείων το βασικότερο ζήτημα που τίθεται, εκτός από τις καθυστερήσεις που είχαν γίνει στις πληρωμές με βάση τις συμβάσεις για τα υποβρύχια, οι οποίες κυρώθηκαν με νόμο στη Βουλή, είναι και η απαγόρευση από την Ε.Ε. να κατασκευάζει εμπορικά πλοία ή πολεμικά πλοία τρίτων χωρών. Ειδικά για τη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων για τρίτες χώρες η πλευρά των ναυπηγείων υποστηρίζει ότι δεν γνώριζε για τη συγκεκριμένη απαγόρευση.
Σημειώνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση καταβάλλει τους τελευταίους μήνες προσπάθειες να πείσει τις Βρυξέλλες, να προχωρήσουν σε διαφορετική ανάγνωση της στρατιωτικής απόφασης του 2010, και να επιτρέψουν τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
Ακόμα ένα ακανθώδες ζήτημα που έχει θέσει η πλευρά Σάφα είναι η προσφυγή στην ελληνική Δικαιοσύνη του ΟΣΕ που διεκδικεί αποζημιώσεις, άνω των 200 εκατ. ευρώ, από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Η προσφυγή αφορά τις συμβάσεις που είχαν υπογραφεί το Δεκέμβριο του 1997 ανάμεσα στις δύο πλευρές και αφορούσαν στην κατασκευή τροχαίου υλικού από τα Ναυπηγεία για λογαριασμό του ΟΣΕ.