Το Real Estate είναι από τους κλάδους της οικονομίας που δείχνει μια κινητικότητα σε σχέση με άλλους τομείς. Αυτό οφείλεται εν πολλοίς στους ξένους επενδυτές, οι οποίοι αγοράζουν από οικόπεδα μέχρι ολόκληρα ακίνητα και ξενοδοχειακά συγκροτήματα.
Πολλά έχουν γραφτεί για το πού και πόσο επενδύουν αυτοί οι άνθρωποι ή τα funds. Λίγα, όμως, έχουν ειπωθεί ως προς τον χαρακτήρα τους και το πόσο ανοιχτοχέρηδες ή όχι είναι. Το news.gr ζήτησε την άποψη επί του θέματος, του προέδρου των μεσιτών Αθήνας-Αττικής, Λευτέρη Ποταμιάνου.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε, οι πιο «τσιγκούνηδες» είναι οι Κινέζοι, σε βαθμό που ξεπερνούν και τους περίφημους για την οικονομική τους διαχείριση… Ισραηλίτες.
«Ο χαρακτήρας του ξένου επενδυτή έχει διπλή μορφή. Από τη μία έχουμε τους μεγάλους ξένους επενδυτές, που θέλουν να επενδύσουν σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες και εκτάσεις προς ανάπτυξη και γενικώς σε ακίνητα που θα αποδώσουν πολύ ή θα πάρουν μεγάλες υπεραξίες στο άμεσο μέλλον και από την άλλη έχουμε τον ξένο επενδυτή που απευθύνεται σε αστικό ακίνητο κυρίως το οποίο είτε το θέλει για κατοικία ή για επένδυση με βραχυχρόνιες μισθώσεις (πχ Airbnb).
Αυτές οι δύο μορφές επενδυτών υπάρχουν. Κοινός τόπος και των δύο μορφών είναι η τουριστική κυρίως αξιοποίηση. Όχι η επαγγελματικού χαρακτήρα. Δηλαδή, δεν υπάρχουν οι τόσοι πολλοί επενδυτές που έρχονται, είτε μεγάλοι είτε μικροί, να επενδύσουν σε ακίνητο στην Ελλάδα με επαγγελματικές προοπτικές. Αυτό ίσως το δούμε αργότερα. Στην παρούσα φάση ο χαρακτήρας τους έχει να κάνει με το τουριστικό θέμα.
Οι Κινέζοι όσον αφορά τους μικρούς επενδυτές αν και υπάρχουν και κάποια κινέζικα funds κρατούν τα ηνία. Από τη δεύτερη μορφή. Από την πρώτη μορφή υπάρχουν μεγάλες εταιρείες που είναι αμερικανικών συμφερόντων, ισραηλινών, ρωσικών, γερμανικών συμφερόντων. Υπάρχουν από διάφορες χώρες, τα funds αυτά ούτως ή άλλως είναι πολυεθνικά.
Όσων αφορά τους μικρούς επενδυτές αυτοί είναι Κινέζοι κυρίως στην πρώτη γραμμή. Μετά είναι οι Ρώσοι και μετά οι Ισραηλινοί κλπ.
Ως προς τον χαρακτήρα τους. Οι Κινέζοι είναι άνθρωποι που αγοράζουν αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα, αλλά είναι πολύ ιδιαίτεροι όταν πάνε να αγοράσουν. Θέλουν να ξέρουν και την παραμικρή λεπτομέρεια. Εκτός από αυτό είναι “σφιχτοί”. Δεν είναι ανοιχτοχέρηδες. Δεν είναι πελάτες που ακούν, θέλουν να κάνουν το δικό τους. Δεν εμπιστεύονται εύκολα. Σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να είναι και πιο “σφιχτοί” και από τους Ισραηλίτες.
Οι Ισραηλίτες είναι “σφιχτοί” στις αγορές τους και για αυτό έχει βγει και το όνομα. Οι Ρώσοι είναι άλλου είδους επενδυτές. Τους αρέσει η προβολή. Είναι πιο ανοιχτοί στα χρήματα. Μια μέση κατάσταση είναι οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι, όπως παραδείγματος χάριν οι Ιταλοί. Καλοί είναι και οι Αμερικανοί».