Όσοι καταδικάζονται για φορολογικά αδικήματα από τα ποινικά δικαστήρια και τους επιβάλλονται εξαγοράσιμες ποινές έως 5 χρόνια θα είναι, πλέον, υποχρεωμένοι να πληρώνουν, καθώς οι επιβαλλόμενες ποινές -που γίνονται αυστηρότερες- δεν θα έχουν ανασταλτικό χαρακτήρα άρα θα οδηγούνται στη φυλακή.
Τη ρύθμιση αυτή επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών, όπως δηλώνει ο αρμόδιος υφυπουργός Γιώργος Μαυραγάνης, σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης ώστε να καταπολεμηθεί το τέρας της φοροδιαφυγής.
Σε συνέντευξή του στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», ο Γιώργος Μαυραγάνης δηλώνει ότι με άλλη ρύθμιση που προωθείται δεν θα παύει η ποινική εξέλιξη μιας φορολογικής υπόθεσης ακόμη κι αν ο φοροπαραβάτης συμβιβάζεται με την Εφορία και καταβάλλει τις οφειλές του. Για τα ληξιπρόθεσμα χρέη ξεκαθαρίζει ότι δεν πρόκειται να αλλάξει ο νόμος που εφαρμόζεται σήμερα, αλλά θα υπάρξουν αλλαγές στα κριτήρια για όσους επιθυμούν να υπαχθούν στη ρύθμιση για την καταβολή σε δόσεις των οφειλών τους.
Στον τομέα σας μετά το «μικρό» φορολογικό ετοιμάζεστε για το «μεγάλο», που θα αφορά από τη φοροδιαφυγή μέχρι τα ακίνητα… Τι θα προβλέπει ο νέος ενοποιημένος φόρος στα ακίνητα; Θα περιλαμβάνει επιπλέον οικόπεδα εκτός σχεδίου ή ακόμη και αγροτεμάχια;
Επιγραμματικά, θα έλεγα ότι αλλάζουμε τη φιλοσοφία του συστήματος φορολόγησης σε δύο άξονες: απλοποίηση των διατάξεων και στοχευμένες δράσεις για την εξάλειψη της φοροδιαφυγής. Να σημειώσω εδώ ότι οι όποιες αλλαγές αφορούν τις φορολογικές δηλώσεις από το 2014 και μετά. Για να μπορεί ο Ελληνας πολίτης να γνωρίζει εκ των προτέρων τι θα ισχύει για τα εισοδήματά του και να μη βρίσκεται προ εκπλήξεων, όπως έχει γίνει πολλές φορές μέχρι σήμερα. Σκέψεις υπάρχουν, μελέτες γίνονται, προτάσεις εξετάζονται.
Στην κατεύθυνση αυτή της απλοποίησης του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος συγκροτείται επιτροπή υπό την προεδρία μου, η οποία θα αναλάβει το έργο αυτό με διαβούλευση με τους παραγωγικούς φορείς και με την τεχνική βοήθεια των εμπειρογνωμόνων της Task Force και του ΔΝΤ. Οσον αφορά στο νέο ενιαίο φόρο ακινήτων, συζητήθηκε εκτενώς στο πλαίσιο της επιτροπής διαβούλευσης με τα κόμματα που στηρίζουν την κυβέρνηση και υπάρχουν διάφορα σενάρια προς επιλογή του βέλτιστου με γνώμονα τη θέσπιση ενός δικαίου, λειτουργικού φόρου.
Παρά τις εξαγγελίες για απλοποίηση του φορολογικού νομοσχεδίου, αν και είδαμε να καταργείται ο ΚΒΣ, δεν υπήρξε καμία απλοποίηση στο σύστημα φορολόγησης. Τα «παραθυράκια» παραμένουν.
Με την αντικατάσταση του ΚΒΣ από τον ΚΦΑΣ έγινε ένα αποφασιστικό βήμα απλοποίησης με κατάργηση πολλών διατάξεων τυπολατρικού χαρακτήρα και θεσμών που είχαν προκαλέσει προβλήματα, όπως αυτό της απόρριψης των βιβλίων. Το επόμενο βήμα είναι να συσταθεί μια επιτροπή, πράγμα που θα γίνει άμεσα, ώστε να μελετηθεί μέχρι το καλοκαίρι η μετάβαση από το 2014 σε ένα σύστημα τήρησης λογιστικών βιβλίων με βάση τη βέλτιστη διεθνή πρακτική.
Πρόκειται να επανέλθει με διαφορετικό τρόπο ο φόρος υπεραξίας στις μετοχές;
Η θεσμοθέτηση του φόρου από τον Ιούλιο του 2013 έγινε για να αντιμετωπιστούν πρακτικές δυσκολίες αλλά και για να δοθεί χρόνος, ώστε να δούμε το ζήτημα αυτό σε συνδυασμό με τη συζήτηση που διεξάγεται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης για τη φορολογία των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών.
Μπορεί, επιτέλους, να δούμε φοροφυγάδες στη φυλακή;
Οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται. Αυτό δεν είναι πολιτική απόφαση, κοινή λογική είναι. Φτάνει όμως αυτό; Οχι βέβαια. Δεν φτάνει να δούμε, όπως λέτε, φοροφυγάδες στη φυλακή. Πρέπει το κράτος να εισπράξει και αυτά που χρωστούν για τα οποία μπήκαν στη φυλακή. Οι διαδικασίες παραμένουν ακόμα στην πλειοψηφία τους χρονοβόρες, γραφειοκρατικές και παράλογες. Εδώ έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε. Και χρειάζεται μεγάλη προσοχή και υπευθυνότητα.
Διότι από τη μια πλευρά πρέπει να αποδοθεί δικαιοσύνη με τρόπο αποτελεσματικό, γρήγορο και χρήσιμο για την πολιτεία και το κοινωνικό σύνολο.
Από την άλλη, οφείλουμε να σεβαστούμε τα δικαιώματα των πολιτών και όχι να επιδοθούμε σε κυνήγι μαγισσών.
Οι αλλαγές, βέβαια, δεν περιορίζονται μόνο σε πρακτικά αλλά και σε θεσμικά ζητήματα. Εξετάζουμε την αυστηροποίηση του ποινικού πλαισίου για αδικήματα φοροδιαφυγής, όπως για παράδειγμα τη μη αναστολή ποινών αλλά και τη μη παύση της ποινικής διαδικασίας μετά το συμβιβασμό με τις φορολογικές αρχές για περιπτώσεις μεγάλης έκτασης και συστηματικής φοροδιαφυγής.
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ξεπέρασαν, πλέον, τα πενήντα δισ. και ο αριθμός τους είναι αυξανόμενος μήνα με το μήνα…Τα εκατομμύρια των οφειλετών είναι όλοι τους πένητες και δεν πληρώνουν ή αναμένουν ακόμη μια ρύθμιση; Τι σκοπεύετε να κάνετε για τους έχοντες αλλά μη πληρώνοντες;
Κατ’ αρχάς, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχει πλαίσιο για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Ειδικές ρυθμίσεις πέρα από αυτό το πλαίσιο δεν μπορούν να υπάρξουν. Τεχνικές βελτιώσεις ορισμένων θεμάτων όπως η αντικειμενικοποίηση των κριτηρίων είναι θέματα που τα εξετάζουμε.
Εκτός της φορολογίας δυσβάσταχτα είναι τα βάρη ενός νοικοκυριού από τη μείωση μισθών αλλά και τις υψηλές τιμές αγαθών και υπηρεσιών… Ο ΦΠΑ υπάρχει σκέψη να μειωθεί σε κάποια αγαθά και υπηρεσίες; Ή να υπάρξει ένας κοινός σε όλα τα παρεχόμενα είδη και υπηρεσίες;
Κατ’ αρχάς, η φορολογική επιβάρυνση μπορεί και πρέπει να μειωθεί όταν ξεπεράσουμε τις δυσκολίες και επιτύχουμε διαρκή δημοσιονομική σταθερότητα. Η μείωση του ΦΠΑ εστίασης είναι από τις προτεραιότητες της κυβέρνησης, μόλις, επαναλαμβάνω, εξασφαλιστούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις.