Τη σύσταση στο υπουργείο Οικονομικών Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, της οποίας θα προΐσταται ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων και στην οποία θα υπάγονται όλες οι υπηρεσίες που υπάγονταν ως τώρα στη Γενική Γραμματεία Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων προβλέπει το νομοσχέδιο «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016-Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016» που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή.
Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο στον νέο Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδωνθα μεταβιβασθούν σταδιακά αρμοδιότητες του υπουργού Οικονομικών, ή του καθ΄ύλην αρμόδιου υφυπουργού Οικονομικών, που συνδέονται με την άσκηση της φορολογικής διοίκησης.
Στις αρμοδιότητες του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων θα συγκαταλέγονται η εισήγηση στον υπουργό Οικονομικών του στρατηγικού σχεδιασμού της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, όπως επίσης ποιοτικών και ποσοτικών στόχων και κριτηρίων αξιολόγησης των οργανικών μονάδων του υπουργείου Οικονομικών που υπάγονται στην αρμοδιότητά του και του προσωπικού τους, η επιλογή των προϊσταμένων των οργανικών μονάδων και υπηρεσιών που υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, ο έλεγχος και η εποπτεία των εργασιών της Γενικής Γραμματείας, η υποβολή προτάσεων νομοθετικών ρυθμίσεων ή εισηγήσεων μεταβολών στην οργάνωση και τη διάρθρωση των οργανικών μονάδων και υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας, καθώς και στην κατανομή του ανθρώπινου δυναμικού, η μεταφορά διαθέσιμων πόρων μεταξύ των οργανικών μονάδων της Γενικής Γραμματείας, η λήψη μέτρων για τη διασφάλιση της διαφάνειας και την καταπολέμηση της διαφθοράς στις υπηρεσίες που υπάγονται στις αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας, συμπεριλαμβανομένης και της κίνησης της διαδικασίας πειθαρχικής δίωξης, όπου και όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία, καθώς και η οργάνωση προγραμμάτων μετεκπαίδευσης και εξειδίκευσης του προσωπικού που υπάγεται στις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας.
Προβλέπεται επίσης ως εγγύηση λογοδοσίας και διαφάνειας η υποχρέωση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων να υποβάλλει στον υπουργό Οικονομικών σε ετήσια βάση αναλυτική έκθεση απολογισμού και προγραμματισμού των δραστηριοτήτων του που συζητείται στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών.
Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων θα επιλέγεται και θα διορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο, μετά από εισήγηση του υπουργού Οικονομικών, και έχει πενταετή θητεία.
Η θητεία του Γενικού Γραμματέα αποσυνδέεται με τον τρόπο αυτό από τη θητεία του Υπουργού Οικονομικών, καθώς και της νομοθετικής περιόδου, προκειμένου να διασφαλισθεί η συνέχεια της δημόσιας διοίκησης στον κρίσιμο αυτό τομέα ανεξάρτητα από τις πολιτικές μεταβολές. Προβλέπεται επίσης η υπογραφή συμβολαίου αποδοτικότητας μεταξύ του Υπουργού Οικονομικών και του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, όπου περιλαμβάνονται οι υποχρεώσεις του και καθορίζονται οι ποιοτικοί και ποσοτικοί στόχοι, οι οποίοι θα πρέπει να επιτευχθούν από τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κατά τη διάρκεια της θητείας του, όπως επίσης σε ετήσια βάση. Ως επιπρόσθετη διασφάλιση της απεξάρτησης του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων από πολιτικές επιρροές προβλέπεται ότι η θητεία του μπορεί να ανανεώνεται για μία μόνο φορά με την ίδια διαδικασία.
Περιοριστικά προβλέπονται οι προϋποθέσεις πρόωρης λήξης της θητείας του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, πριν δηλαδή από την παρέλευση της προβλεπόμενης πενταετούς θητείας του.
Ως εγγύηση διαφάνειας προβλέπεται, επίσης, ότι ο επιλεγείς σε θέση Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων οφείλει, πριν από την ανάληψη των καθηκόντων του, να παύσει κάθε έννομη σχέση με εταιρία, από την οποία μπορεί να προκληθεί σύγκρουση συμφερόντων.
Τέλος παρέχεται η δυνατότητα πρόβλεψης με κοινή απόφαση του υπουργού Οικονομικών και του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ετήσιας ειδικής ανταμοιβής (bonus) του Γενικού Γραμματέα ως ποσοστό επί των εισπράξεων της Γενικής Γραμματείας που υπερβαίνουν τον ετήσιο στόχο.
Η διάταξη αυτή παρέχει κίνητρα για την επίτευξη των στόχων της Γενικής Γραμματείας και λαμβάνει υπόψη την ανάγκη προσέλκυσης στη θέση αυτή των καταλληλότερων προσώπων που διαθέτουν ιδιαίτερα προσόντα και σημαντική επαγγελματική εμπειρία στον ιδιωτικό τομέα.
Τα προσόντα
Για τους υποψηφίου για τη θέσου του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων απαιτείται ειδικότερα αφενός μεν πτυχίο ΑΕΙ και κατά προτίμηση, μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών από όπου προκύπτει ιδιαίτερη ειδίκευση στη φορολογική διοίκηση ή και το φορολογικό σύστημα, αφετέρου δε σημαντική επαγγελματική εμπειρία, κατά προτίμηση στον ιδιωτικό τομέα, σε φορολογικά θέματα, καθώς και σημαντική διοικητική εμπειρία, σε θέσεις ευθύνης, σε διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, κατάρτιση στρατηγικών σχεδίων, διαχείριση έργων και δραστηριοτήτων, στοχοθεσία, συντονισμό ομάδων και παρακολούθηση επίτευξης στόχων.
Προβλέπεται επίσης ως υποχρεωτικό προσόν για την επιλογή σε θέση Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ισχυρό ιστορικό φορολογικής συμμόρφωσης, καθώς και η γνώση ξένων γλωσσών, ιδίως δε της Αγγλικής, που αποδεικνύεται από σπουδές, δημοσιεύσεις και άλλα πρόσφορα μέσα, έτσι ώστε να καθίσταται δυνατή η άμεση πρόσβαση και αξιοποίηση καλών πρακτικών φορολογικής διοίκησης ξένων κρατών.