Πτωτικές τάσεις εμφανίζει η αγορά των παγωτών και αναμένεται να παρουσιάσει περαιτέρω απώλειες, το προσεχές διάστημα, ενώ ο έντονος ανταγωνισμός στον κλάδο οδηγεί τους κορυφαίους «παίκτες» σε εξαγορές και στρατηγικές συνεργασίες. Τα παραπάνω επισημαίνονται στην κλαδική μελέτη, που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Icap Group.

Πτώση της τάξεως του 5,7% εμφάνισε η συνολική εγχώρια αγορά παγωτού το 2009, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το 2010 παρουσίασε περαιτέρω υποχώρηση της τάξεως του 4%, όπως προκύπτει από τη μελέτη. Τα τυποποιημένα παγωτά (ατομικά και οικογενειακά) κάλυψαν το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής κατανάλωσης, το 2010, με ποσοστό της τάξεως του 77%. Τα ατομικά παγωτά απέσπασαν μερίδιο συμμετοχής 51%, τα οικογενειακά απέσπασαν μερίδιο της τάξης του 26%, ενώ το μη τυποποιημένο (χύμα παγωτό) κάλυψε το 23% του συνόλου.

Η εισαγωγική διείσδυση στην αγορά παγωτού τη διετία (2009-2010) κυμάνθηκε μεταξύ 31%-34% και η αντίστοιχη εξαγωγική δραστηριότητα κυμάνθηκε μεταξύ 18%-20%, τα τελευταία έτη.

Σχετικά με την εξέλιξη του κλάδου, αναμένεται ότι το συνολικό μέγεθος της αγοράς παγωτού θα εμφανίσει ελαφρώς πτωτική τάση, τη διετία 2011-2012. Καθοριστικός παράγοντας για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου είναι η αλλαγή της αντίληψης, που έχουν οι καταναλωτές για το παγωτό και την κατανάλωσή του εκτός θερινής περιόδου.

Στον κλάδο του παγωτού, εκτός από τις μεγάλου μεγέθους παραγωγικές μονάδες, δραστηριοποιούνται και πολλές μεσαίου και μικρού μεγέθους επιχειρήσεις. Το πρόβλημα, το οποίο αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις αυτές, εστιάζεται στην έλλειψη κεφαλαίων για την πραγματοποίηση επενδύσεων. Κυρίως, όμως, αντιμετωπίζουν δυσχέρειες στην ανάπτυξη ενός εκτεταμένου δικτύου διανομής, με αποτέλεσμα να διοχετεύουν τα προϊόντα τους κυρίως ή αποκλειστικά σε τοπικές αγορές.

Πέραν από την ανάλυση της αγοράς, στη συγκεκριμένη μελέτη πραγματοποιείται και χρηματοοικονομική ανάλυση επιχειρήσεων παραγωγής παγωτού, με τη χρήση αριθμοδεικτών. Από τον ομαδοποιημένο ισολογισμό, που παρουσιάστηκε, βάσει δείγματος 13 αντιπροσωπευτικών παραγωγικών επιχειρήσεων παγωτού, προκύπτει ότι οι πωλήσεις των παραγωγικών επιχειρήσεων παγωτού, για το 2009, μειώθηκαν κατά 8,8%, σε σχέση με το 2008, ενώ το μικτό κέρδος μειώθηκε κατά 9,97%.