Οι θεσμοί βγάζουν «κόκκινη κάρτα» στην απόφαση της κυβέρνησης για κλιμακωτό ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση, λέγοντας πως η σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία δεν προβλέπει μειωμένους συντελεστές στην ιδιωτική εκπαίδευση -οπότε, συνάγεται, είτε θα πρέπει να εξαιρεθεί εξ ολοκλήρου το πεδίο είτε θα πρέπει να επιβληθεί ο συντελεστής του 23%.
Οι θεσμοί διατύπωσαν τις ενστάσεις τους στο κυβερνητικό σχέδιο, επικαλούμενοι την Ευρωπαϊκή Οδηγία.
Ουσιαστικά, αναφέρουν, η οδηγία δεν αφήνει άλλο περιθώριο στις κυβερνήσεις παρά είτε να μην επιβάλουν καθόλου ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση είτε να εφαρμόσουν τον κατά περίπτωση κανονικό συντελεστή (εν προκειμένω, 23%) εάν οι υπηρεσίες υπαχθούν σε καθεστώς ΦΠΑ.
Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί νέο πονοκέφαλο στο οικονομικό επιτελείο, καθώς είτε θα πρέπει να επιλεχθεί το 23% είτε να αναζητηθούν, από την αρχή, ισοδύναμα ύψους πλέον των 300 εκατ. ευρώ.
Οι γονείς που επιλέγουν ιδιωτικά σχολεία για τα παιδιά τους όμως αδυνατούν να πληρώσουν τον ΦΠΑ μπορούν πάντα να στείλουν το παιδί τους σε δημόσιο σχολείο και να πιέσουν το κράτος να το βελτιώσει, δηλώνει ο Νίκος Φίλης.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Καθημερινή της Κυριακής», ο υπουργός Παιδείας απορρίπτει κάθετα τις κατηγορίες της αντιπολίτευσης για «ταξικό φθόνο», κάνοντας λόγο για επιθέσεις που «δεν αντέχουν σε διάλογο». Ταυτόχρονα όμως, τονίζει ότι η απόφαση μιας οικογένειας να στείλει το παιδί της σε ιδιωτικό σχολείο «προϋποθέτει ότι είναι εύπορη», και συνεπώς «αναλαμβάνει την ευθύνη» της επιλογής της.
«Συνεπώς, δεν πρόκειται για υπερφορολόγηση των λαϊκών τάξεων ούτε των μικρομεσαίων», σημειώνει ο κ. Φίλης, προσθέτοντας ότι «όποιος δεν μπορεί να πληρώσει ΦΠΑ, περί τα 700 ευρώ τον χρόνο, να στείλει το παιδί του στο δημόσιο σχολείο και να πιέσει την πολιτεία να το βελτιώσει».
Πάντως, ο υπουργός φαίνεται να μην αποκλείει και το ενδεχόμενο απόσυρσης του φόρου στο μέλλον, σχολιάζοντας πως «κανένας φόρος δεν είναι μόνιμος».
Ο υπουργός καλεί τους πολίτες να εμπιστευτούν τη δημόσια εκπαίδευση και στο πλαίσιο αυτό προαναγγέλλει σειρά φιλόδοξων παρεμβάσεων για τη μείωση της σχολικής ύλης, τη βελτίωση των βιβλίων και την αναβάθμιση της διδασκαλίας ξένων γλωσσών, με τη δημιουργία ενός δομημένου συστήματος που θα καταλήγει σε ένα «κρατικό Lower» για την πιστοποίηση γλωσσομάθειας.
Υπάρχει μια «νεοφιλελεύθερη ρητορική» που απαξιώνει κάθε τι δημόσιο και δίνει υπέρμετρη αξία σε κάθε τη ιδιωτικό, συνεχίζει ο κ. Φίλης, κα επισημαίνει ότι τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια λειτουργούν επίσης ως «μηχανισμοί ιδιαίτερης κοινωνικής ανόδου και απόκτησης γνωριμιών», αλλά και ως μια βολική λύση για εργαζόμενους γονείς που δεν μπορούν να αφιερώσουν πολύ χρόνο στα παιδιά τους.