Ένα «μίνι fast track» για τη μεταποίηση και τα τεχνικά επαγγέλματα δημιουργείται με τις ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου για την «Απλοποίηση της αδειοδότησης τεχνικών επαγγελματικών και μεταποιητικών δραστηριοτήτων και επιχειρηματικών πάρκων και άλλες διατάξεις» που θα συζητηθεί σήμερα στη αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Όπως σημειώνεται από το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας με τις νέες ρυθμίσεις ανταποκρίνεται η πολιτεία στην ανάγκη για σύντομες διαδικασίες αδειοδότησης, με διαφάνεια και σεβασμό στο περιβάλλον.

Εισάγεται ένα μίνι – fast track για τη μεταποίηση και τα τεχνικά επαγγέλματα, που αποτελεί πάγιο αίτημα της επιχειρηματικής κοινότητας και αναγκαίο μέτρο για την ελάφρυνση της γραφειοκρατίας και με το νέο πλαίσιο αντιμετωπίζονται τα προβλήματα των αδειοδοτήσεων επαγγελματικών και μεταποιητικών δραστηριοτήτων, καθώς μειώνεται δραστικά η γραφειοκρατία, αυξάνεται ο ουσιαστικός έλεγχος και εξασφαλίζεται η διαφάνεια σε όλη τη διαδικασία.

Παράλληλα, εισάγεται ένα σύγχρονο μοντέλο για την αδειοδότηση, διοίκηση και λειτουργία των επιχειρηματικών πάρκων.

Στόχος είναι τόσο η περιβαλλοντική προστασία όσο και η εύρυθμη λειτουργία των επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες σε αυτά, διασφαλίζοντας ένα υγιές και ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Όπως σημειώνουν στελέχη του υπουργείου, με την εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων και με δεδομένη τη λειτουργία της “Υπηρεσίας Μιας Στάσης” και του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.), η Ελλάδα αναμένεται να αναβαθμίσει τη διεθνή ανταγωνιστικότητά της. Η βελτίωση των συνθηκών επιχειρηματικότητας αποτελεί προϋπόθεση, ώστε η χώρα μας να προσελκύσει εγχώριους και ξένους επενδυτές.

Συγκεκριμένα, με τις νέες ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου επιδιώκεται μεταξύ άλλων:

– Ο περιορισμός του αριθμού των αδειών που χορηγούνται για την άσκηση επαγγέλματος, ώστε να ανταποκρίνονται σε πραγματικές ανάγκες της οικονομίας. Έτσι, οι νέες άδειες που θα χορηγούνται πλέον υπολογίζονται σε 48 συνολικά, ενώ με τον ισχύοντα νόμο είναι 214.

– Η καθιέρωση σύγχρονων προϋποθέσεων, όσον αφορά τα απαιτούμενα επαγγελματικά προσόντα και τον τρόπο πιστοποίησής τους. – Η δυνατότητα δημιουργίας εξειδικευμένων φορέων επαγγελματικής κατάρτισης, η οποία σήμερα δεν υπάρχει.

– Η απλοποίηση και διαφάνεια των διαδικασιών αδειοδότησης, με α) καθιέρωση χρονικών προσδιορισμών για την έκδοση των αδειών από 1 έως 2 μήνες, ανάλογα με την ανάγκη ή μη υποβολής του ενδιαφερόμενου σε εξετάσεις, β) δυνατότητα διενέργειας των εξετάσεων είτε από τις αρμόδιες αρχές της έδρας της Περιφέρειας, είτε από φορείς του Ιδιωτικού ή Δημοσίου Τομέα, γ) καθορισμό συγκεκριμένης εξεταστέας ύλης και πρακτικής εξέτασης από αντιπροσωπευτικές εξεταστικές επιτροπές.

– Καθιέρωση ρυθμίσεων για την προστασία του καταναλωτή με ελέγχους ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρουν οι επαγγελματίες, και η επιβολή ανάλογων κυρώσεων.

Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο παρέχει ένα πλαίσιο αρχών, με βάση τις οποίες θα ρυθμιστούν, με την έκδοση ενός ΠΔ για κάθε επάγγελμα, τα θέματα της αδειοδότησης του καθενός από αυτά.

Αδειοδότηση των μεταποιητικών δραστηριοτήτων

Με το νέο σχέδιο νόμου, η φιλοσοφία της διαδικασίας αδειοδότησης γίνεται πιο φιλική προς τον επαγγελματία. Η λογική του «πρώτα ελέγχω» και «μετά αδειοδοτώ» μετατρέπεται σε «πρώτα αδειοδοτώ» (αφού έχω θέσει τις απαιτήσεις μου) και «μετά ελέγχω», για τις δραστηριότητες χαμηλής όχλησης, οι οποίες αποτελούν και το 75 – 80% περίπου των αδειοδοτήσεων στη χώρα. Για τις δραστηριότητες μέσης όχλησης είναι δυνατή η εφαρμογή του μοντέλου αυτού με αυξημένη, ωστόσο, ευθύνη του αδειοδοτούμενου (μέσω υποβολής εγγυητικών επιστολών), ενώ για τις δραστηριότητες υψηλής όχλησης παραμένει η υφιστάμενη διαδικασία λόγω του μεγέθους του κινδύνου που ενέχουν. Ακόμη, μειώνονται δραστικά και προσδιορίζονται συγκεκριμένες χρονικές προθεσμίες εντός των οποίων η διοίκηση θα οφείλει να απαντήσει προς τους επιχειρηματίες που κάνουν αίτηση για να τους χορηγηθεί άδεια. Προβλέπονται αυστηρές συνέπειες σε περίπτωση μη τήρησης των προθεσμιών.

Ακόμη: – Δίνεται η δυνατότητα στα Επιμελητήρια και στο Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος, να λειτουργήσουν ως αρχές αδειοδότησης και προβλέπεται η σύσταση Μητρώου Πιστοποιημένων Επιθεωρητών για την διενέργεια περιοδικών επιθεωρήσεων, για λογαριασμό της Διοίκησης, αλλά και επιθεωρήσεων κατόπιν καταγγελιών, καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής της επιχείρησης. Με τον τρόπο αυτό, υπάρχει συνεχής έλεγχος της τήρησης των προδιαγραφών λειτουργίας των επιχειρήσεων από πιστοποιημένους φορείς.

– Απλοποιείται και επιταχύνεται η διαδικασία περιβαλλοντικών εγκρίσεων. Μέχρι σήμερα, ο συνολικός μέσος χρόνος που απαιτείται από την υποβολή του φακέλου μέχρι και την έγκριση περιβαλλοντικών όρων μπορεί να φτάσει από τους 8 μήνες μέχρι και τους 36 μήνες, δηλαδή 3 ολόκληρα χρόνια, ειδικότερα για τις μεγάλες και σημαντικές για τη χώρα μας επενδύσεις. Για το λόγο αυτό προωθείται η τυποποίηση των περιβαλλοντικών όρων και η ενσωμάτωση τους στην Άδεια Εγκατάστασης. Επιπρόσθετα, προβλέπεται στο νόμο ρητά ότι εφόσον παρέλθει άπρακτη η προθεσμία των 60 ημερών εντός των οποίων οφείλει η Διοίκηση να αποφανθεί επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, τεκμαίρεται ως εκδοθείσα η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων σύμφωνα με τη σχετική αίτηση. Αντίστοιχη πρόβλεψη υπάρχει στο Fast Track.

– Εξασφαλίζεται η διαφάνεια, με τη δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο όλων των πράξεων που αφορούν κάθε αδειοδότηση («Διαύγεια»).

– Ενισχύεται η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, με την ηλεκτρονική υποβολή και επεξεργασία κάθε φακέλου, καθώς και την πρόβλεψη δημιουργίας διαδικτυακού τόπου από τους επιχειρηματίες. Ανάπτυξη των Επιχειρηματικών Πάρκων Τίθεται ως βασική προτεραιότητα η ανάπτυξη νέων οργανωμένων επιχειρηματικών περιοχών και η διατήρηση των βιώσιμων επιχειρήσεων, μέσω της οργάνωσής τους σε Επιχειρηματικά Πάρκα, ενώ για πρώτη φορά αντιμετωπίζονται με ουσιαστικό τρόπο τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί εξαιτίας των άτυπων συγκεντρώσεων βιομηχανιών στο περιβάλλον και στις τοπικές κοινωνίες.

Ακόμη, δίνεται έμφαση – εκτός της ανάπτυξης των επιχειρηματικών πάρκων – και στη λειτουργία τους, εξασφαλίζοντας το διοικητικό σχήμα που θα είναι υπεύθυνο για την ομαλή λειτουργία τους. Συγκεκριμένα: – Εξασφαλίζεται η τήρηση ενός βασικού πυρήνα μεταποιητικής δραστηριότητας, και παράλληλα διευρύνεται το φάσμα των κατηγοριών των επιχειρήσεων που επιτρέπεται να εγκατασταθούν στα επιχειρηματικά πάρκα, αφού παρέχεται η δυνατότητα επέκτασης της επιχειρηματικής δράσης σε νέους και δυναμικά αναπτυσσόμενους τομείς όπως είναι τα logistics, τα ερευνητικά κέντρα και εργαστήρια που σχετίζονται µε εφαρμοσμένη βιομηχανική και ενεργειακή έρευνα, παραρτήματα πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και κέντρα τεχνολογικής υποστήριξης των επιχειρηματιών και των επιχειρήσεων, το εμπόριο εξαιρουμένων των εμπορικών κέντρων, καθώς επίσης και δραστηριότητες παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ή και φυσικό αέριο.

– Δίνεται η δυνατότητα πρόβλεψης και ειδικότερων μορφών Επιχειρηματικών πάρκων.

– Εισάγονται και αποσαφηνίζονται, οι όροι ανάπτυξη, διοίκηση και διαχείριση Επιχειρηματικών Πάρκων, ενώ προσδιορίζονται ευκρινώς τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις όλων των εμπλεκομένων φορέων.

– Εξασφαλίζεται η ταχεία αξιολόγηση ώριμων σχεδίων που έχουν υποβληθεί από αξιόπιστους και φερέγγυους φορείς. – Απλοποιείται η διαδικασία αδειοδότησης επιχειρήσεων εντός επιχειρηματικών Πάρκων και θεσμοθετούνται μια σειρά από οικονομικά, πολεοδομικά και διοικητικά κίνητρα για την εγκατάσταση επιχειρήσεων σε αυτά. – Παρέχεται η δυνατότητα για αυτοδιαχείριση του Πάρκου από τους ιδιοκτήτες/επιχειρηματίες μέσα σε συγκεκριμένα όμως πλαίσια, ώστε η απαλλαγή από άδειες και εγκρίσεις να συμβαδίσει με πιο αποτελεσματική προστασία του περιβάλλοντος.

– Συμπεριλαμβάνεται στη μελέτη βιωσιμότητας του Επιχειρηματικού Πάρκου το κόστος των έργων εξωτερικής υποδομής, τα οποία προσδιορίζονται κατά την έγκριση αυτού και προβλέπεται ο τρόπος υλοποίησής τους από τους αρμόδιους φορείς.

– Προβλέπεται ειδική διαδικασία εξυγίανσης για περιοχές όπου υπάρχουν άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις, με δίκαιο επιμερισμό του κόστους και να τηρείται η γενική αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».

– Στο νέο επενδυτικό νόμο, εντάσσονται επενδύσεις που υλοποιούνται εντός Επιχειρηματικό Πάρκο και λαμβάνουν επιπλέον στο ποσοστό του ισχύοντος Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων 5 μονάδες (άρθρο 5§12 Ν.3908/2011).