«Όταν πάμε να κάνουμε μία μεγάλη επένδυση, που θέλουμε να μας φέρει κέρδος, να μην εγκλωβιζόμαστε στα μικρά», τονίζει ο Μάνος Κρανίδης, πολιτικός μηχανικός, Γραμματέας Ενημέρωσης της ΠΟΜΙΔΑ, μιλώντας στο podcast του Newsbeast για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.

Με τον όρο καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος αναφερόμαστε σε όλες οι επιχειρήσεις που έχουν να κάνουν με την ευρύτερη έννοια της λέξης υγεία (ιατρεία, φαρμακεία), οτιδήποτε αφορά σε τρόφιμα και ποτά, δηλαδή εστιατόρια, μπαρ, φούρνοι, ζαχαροπλαστεία, και φυσικά αυτές που παρέχουν υπηρεσίες υγειονομικού ενδιαφέροντος μέσω των οποίων μπορούν να επηρεάσουν τη δημόσια υγεία, όπως κομμωτήρια, γυμναστήρια, tatoo, περιποίηση νυχιών και πολλά άλλα, όπως εξηγεί ο κύριος Κρανίδης.

Όσο για τα δικαιολογητικά, αυτά διαφέρουν ανάλογα με την περίπτωση της κάθε επιχείρησης, αλλά βασικό και κοινό στοιχείο που πρέπει να έχουν όλες οι επιχειρήσεις είναι το εξής:

  • Το οίκημα στο οποίο γίνεται η δραστηριότητα πρέπει να είναι πολεοδομικά νόμιμο, να έχει την κατάλληλη χρήση.
  • Απαιτείται παράλληλα ο έλεγχος από πολιτικό μηχανικό και για θέματα πυρασφάλειας και σωστών εγκαταστάσεων.
  • Ακολουθεί ο υγειονομικός έλεγχος, καθώς όλα τα μαγαζιά χρειάζονται ένα διάγραμμα ροής, από αρμόδιο υγιεινολόγο και την αντίστοιχη έκθεση που φυσικά πρέπει να τηρείται.

«Η διαδικασία όλων των απαιτούμενων ελέγχων για την άδεια λειτουργίας μπορεί να διαρκέσει 3 μήνες και το κόστος ποικίλει ανάλογα με την περίπτωση της επιχείρησης», λέει ο κ. Κρανίδης. Ωστόσο, όπως σημειώνει, «οι άδειες λειτουργίας είναι περιουσιακό στοιχείο, μεταβιβάζονται, για αυτό είναι σημαντικό να γίνονται όλα από την αρχή σωστά».

Τι καταστήματα ανοίγουν τώρα στην Ελλάδα;

«Πάντα ο βασιλιάς της εστίασης είναι το ψητοπωλείο, το σουβλάκι. Και αποδείχθηκαν και πολύ ανθεκτικά και στην κρίση», σημειώνει ο κ. Κρανίδης ενώ υπάρχει μεγάλη ζήτηση και στο λιανικό εμπόριο. «Ανοίγουν πολλά οπωροπωλεία, μίνι μάρκετ αλλά και ψαροπωλεία, μια νέα τάση που πλέον τα ιχθυοπωλεία έχουν μεικτή χρήση, καθώς αναλαμβάνουν και την παρασκευή.

Οι πιο εντυπωσιακές περιπτώσεις βέβαια, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι αυτές των κομμωτηρίων – κουρείων, όπως και των καταστημάτων περιποίησης νυχιών.

Σε ερώτηση σχετικά με το πόσο δύσκολο είναι να βρεθεί ένα ακίνητο που θα αξιοποιηθεί για επαγγελματική χρήση, ο κ. Κρανίδης ξεκαθαρίζει ότι το πρόβλημα της προσφοράς ακινήτων είναι πολύ μεγαλύτερο στη στέγαση και την αναζήτηση κατοικίας από ό,τι στα επαγγελματικά, ωστόσο και εκεί υπάρχει δυσκολία αν ψάχνει κανείς για κτίριο προβολής, όπου και τα ενοίκια είναι σαφώς μεγαλύτερα.

Μυστικά και συμβουλές

Το πρώτο μυστικό για τις επιχειρήσεις και τα ακίνητα είναι η καλή θέση. «Το location είναι το πιο βασικό», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Κρανίδης και προσθέτει ότι «πρέπει να επενδύσουμε σε έναν σωστό φάκελο με τις κατάλληλες προδιαγραφές».

Και συμβουλεύει:

  • Μην επιλέξετε ένα μικρότερο μαγαζί για χαμηλότερο ενοίκιο. Δώστε βαρύτητα στον χώρο του παρασκευαστηρίου, την καρδιά ενός μαγαζιού. Όπως εξηγεί, «υπάρχει μία τάση να μεγαλώνουν την αίθουσα πελατών και να μικραίνουν το παρασκευαστήριο. Όταν όμως γεμίσει η αίθουσα, δεν θα μπορεί να βγει η δουλειά».
  • Να αφήνετε ένα κεφάλαιο κίνησης στην αρχή και φυσικά να απαιτείτε ένα καλό marketing.
  • Να τηρείτε πάντα τους υγειονομικούς κανόνες.
  • Δώστε προσοχή και στις λεπτομέρειες. «Όταν πάμε να κάνουμε μία μεγάλη επένδυση, να μην εγκλωβιζόμαστε στα μικρά», αναφέρει χαρακτηριστικά.
  • Προσοχή στα ενοίκια. Ο γενικός κανόνας είναι απλός, όπως εξηγεί ο κ. Κρανίδης. «Όταν κλείνεις το ενοίκιο για ένα κατάστημα, πρέπει να υπολογίζεις ότι χρειάζεται να εμφανίζεις τζίρο 8 με 10 φορές μεγαλύτερο του ενοικίου, για να είσαι κερδοφόρος».

«Υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός και χρειάζονται καλά μαγαζιά με διαφοροποίηση», καταλήγει ο κ. Κρανίδης.