Παρά τις υψηλές τιμές στα είδη σούπερ μάρκετ, οι πωλήσεις σε όγκο διατηρούνται σε αυξημένα επίπεδα το 2024, γεγονός που προκαλεί έκπληξη. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει η εκτίμηση ότι η δαπάνη αυτή είναι ανελαστική, καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν να αγοράζουν βασικά αγαθά παρά τις αυξανόμενες τιμές. Αυτή η εκτίμηση επιβεβαιώνεται από στοιχεία που δείχνουν ότι η αγορά των σούπερ μάρκετ εμφανίζει σαφή σημάδια ανθεκτικότητας και συνεχίζει να αναπτύσσεται, παρά τις προκλήσεις που προέρχονται από την οικονομική κρίση.
Η αύξηση των πωλήσεων παραμένει σταθερή, ακόμα και με τις επιπτώσεις της ακρίβειας και τη μείωση των διαθέσιμων εισοδημάτων των νοικοκυριών. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Circana, ενός αξιόπιστου οργανισμού έρευνας αγοράς, η αγορά των γρήγορα κινούμενων καταναλωτικών αγαθών (FMCG) για την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024 σημείωσε αύξηση 2,8% σε αξία.
Η αύξηση αυτή είναι εντυπωσιακή, φτάνοντας το 2,9% για τα τυποποιημένα προϊόντα (fixed barcodes) και το 3% σε όγκο πωλήσεων. Αντίθετα, παρατηρείται μια ελαφρά πτώση της τιμής ανά μονάδα, η οποία μειώθηκε κατά 0,1%. Ο συνολικός τζίρος της αγοράς για το επτάμηνο ανήλθε σε 6,83 δισ. ευρώ, έναντι 6,64 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, με τα τρόφιμα να συνεισφέρουν 5,59 δισ. ευρώ σε αυτό το ποσό.
Αυξημένη ζήτηση για τρόφιμα
Το πιο αξιοσημείωτο είναι ότι η κατηγορία των τροφίμων παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων, με ρυθμό 3,4%. Σημαντική άνοδος καταγράφηκε και στην κατηγορία Οικιακής Φροντίδας (Household) με αύξηση 0,3%, ενώ η κατηγορία Υγείας και Ομορφιάς παρουσίασε μικρή μείωση κατά 0,3%. Τα τρόφιμα συνέβαλαν κατά 81,8% στον συνολικό τζίρο, με τα τυποποιημένα τρόφιμα να αποτελούν το 59,7% και τα χύμα προϊόντα το 22,1%.
Στην κατηγορία των τυποποιημένων προϊόντων, η αξία πωλήσεων στα τρόφιμα αυξήθηκε κατά 3,7%, με τον όγκο πωλήσεων να σημειώνει αύξηση 2,9%. Η Οικιακή Φροντίδα, που κατέχει το 7,7% του συνολικού τζίρου, παρουσίασε αύξηση 0,2% σε αξία και 1,1% σε όγκο. Αντίθετα, η κατηγορία Προσωπικής Φροντίδας και Υγιεινής (HBA), η οποία συνεισφέρει το 8,6% των εσόδων, σημείωσε πτώση 0,3% σε αξία, αν και ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 1,9%.
Οι τιμές ανά μονάδα στα τρόφιμα αυξήθηκαν κατά 0,8%, ενώ παρατηρήθηκαν μειώσεις 3,3% στα προϊόντα Υγείας και Ομορφιάς και 1,9% στα προϊόντα Οικιακής Φροντίδας. Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφηκαν στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (-6,2%), στα γαλακτοκομικά (-3,4%) και στα καθαριστικά (-2,2%).
Ενίσχυση για αλκοολούχα και ιδιωτική ετικέτα
Σε επίπεδο αξίας πωλήσεων, όλες οι κατηγορίες τροφίμων κατέγραψαν αύξηση, με τα αλκοολούχα ποτά και τα μη αλκοολούχα ποτά να σημειώνουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις, 6,9% και 7,5% αντίστοιχα. Εντυπωσιακή είναι και η ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, που κερδίζουν έδαφος στην αγορά, με μερίδιο 26,8% το επτάμηνο του 2024. Αντίθετα, τα επώνυμα προϊόντα αυξήθηκαν κατά 2,1%, υποδηλώνοντας ότι η ιδιωτική ετικέτα αναπτύσσεται με ταχύτερο ρυθμό.
Ανάπτυξη ανά τύπο καταστήματος
Αναλυτικά, η ανάπτυξη των καταστημάτων διαφέρει ανάλογα με το μέγεθός τους. Τα μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.) παρουσίασαν τη μεγαλύτερη άνοδο πωλήσεων με 5,9%, ακολουθούμενα από τα hypermarkets (πάνω από 2.500 τ.μ.) με ανάπτυξη 3,9%. Σημαντική αύξηση καταγράφηκε και στα καταστήματα 1.000-2.500 τ.μ. (+2,7%) και στα καταστήματα 400-1.000 τ.μ. (+1,8%).
Άνοδος στα χύμα προϊόντα
Τέλος, η κατηγορία των χύμα προϊόντων παρουσίασε σημαντική αύξηση στην αξία πωλήσεων, με τα λαχανικά να αυξάνονται κατά 5,4%, το κρέας κατά 8,4% και το κοτόπουλο κατά 7,9%. Ωστόσο, τα αλλαντικά παρουσίασαν πτώση κατά 9,3%. Συνολικά, η αγορά των χύμα προϊόντων στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 2,5% το επτάμηνο του 2024, υποδεικνύοντας την αναζωογόνηση της ζήτησης για φρέσκα προϊόντα.