Το νέο Τεχνικό Εκπαιδευτικό Κέντρο του διαχειριστή εθνικού συστήματος φυσικού αερίου στη Νέα Μεσήμβρια Θεσσαλονίκης που πρόκειται για το πρώτο αυτού του είδους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, επισκέφθηκε νωρίτερα το μεσημέρι, σήμερα ο Γερμανός Αντικαγκελάριος, Ρόμπερτ Χάμπεκ.

Ο αντικαγκελάριος της Γερμανίας γύρισε τον διακόπτη στις εγκαταστάσεις στον σταθμό συμπίεσης φυσικού αερίου στην Νέα Μεσήμβρια. Αυτό επιτρέπει να εκχυθεί υδρογόνο στο δίκτυο φυσικού αερίου. Έτσι γίνεται ένα από τα πρώτα βήματα προς την ενεργειακή μετάβαση καθώς το υδρογόνο είναι μία από τις καθαρότερες μορφές ενεργείας που βρίσκεται σε αφθονία στην φύση.

Η έγχυση υδρογόνου μπορεί να είναι μια αποδοτική από πλευράς κόστους λύση ιδιαίτερα για τις περιοχές της Ευρώπης χωρίς να χρειαστούν παράλληλα δίκτυα φυσικού αερίου.

Μαζί με τον αντικαγκελάριο της Γερμανίας στον σταθμό συμπίεσης βρέθηκε και η υφυπουργός ενέργειας και Περιβάλλοντος Αλεξάνδρα Σδούκου.

«Είδαμε ένα πείραμα σχετικά με το πώς τα δίκτυα φυσικού αερίου μπορούν σιγά σιγά να εμπλουτιστούν με νέες τεχνολογίες, όπως είναι το πράσινο υδρογόνο (…) Σήμερα, ευρισκόμενοι στον ΔΕΣΦΑ, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τον κ. Χάμπεκ νέες ευκαιρίες συνεργασίας στα ζητήματα του υδρογόνου. Η Ελλάδα μπορεί να καταστεί χώρα- παραγωγός υδρογόνου και να έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει υδρογόνο από άλλες χώρες -από τη Μέση Ανατολή, από τη Βόρεια Αφρική- σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, όπως είναι η Γερμανία, όπου, όπως συζητήσαμε με τον κ. Χάμπεκ, υπάρχει πολύ μεγάλη ανάγκη για χρήση υδρογόνου στη βιομηχανία και σε άλλες δραστηριότητες», επισήμανε η κα Σδούκου, ενώ σε ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ, σχετικά με το πόσο γρήγορα η Ελλάδα θα μπορούσε να εξελιχθεί σε εξαγωγέα πράσινου υδρογόνου, με βάση τη σημερινή πρόοδο των υποδομών, απάντησε: «Αυτές οι τεχνολογίες (υδρογόνου) χρειάζονται χρόνια για να ωριμάσουν κι από τις συζητήσεις που έχουμε κάνει μέχρι τώρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θα έλεγα ότι όλα αυτά θα τα δούμε να ωριμάζουν και πλέον να τεστάρονται μετά το 2030, βαδίζοντας προς το 2040».

Αισιόδοξος για την πορεία της Ελλάδας στην πράσινη μετάβαση ο Ρόμπερτ Χάμπεκ

Αισιόδοξος για την πορεία της Ελλάδας και στην πράσινη μετάβαση εμφανίστηκε ο κ. Χάμπεκ, που έχει και την ιδιότητα του υπουργού Οικονομικών Υποθέσεων και Κλιματικής Προστασίας της Γερμανίας. «Νομίζω πως η Ελλάδα έχει κάνει τεράστια πρόοδο. Βλέπω τα νούμερα και συνομιλώ με την Αλεξάνδρα (Σδούκου) και τον πρωθυπουργό και αντιλαμβάνομαι πως οικονομικά είσαστε σε εντελώς διαφορετικό δρόμο και αυτό ισχύει και για τα θέματα της ενέργειας. Έχετε κάνει πλήρη στροφή» σημείωσε και πρόσθεσε πως πιστεύει ακράδαντα ότι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αποτελούν το μέλλον. «Όσες χώρες περιμένουν επί μακρόν (για να αναπτύξουν την πράσινη ενέργεια) χάνουν. Χάνουν τον δρόμο και την ταχύτητα. Το αντίθετο είναι πλεονέκτημα. Και το πλεονέκτημα σημαίνει φυσικά ότι χρειάζεται να αλλάξουμε πολλά πράγματα. Η ελληνική προσέγγιση στο θέμα είναι πολύ παρόμοια με τη γερμανική, θα έλεγα ταυτόσημη» σημείωσε ο κ. Χάμπεκ που προέρχεται από το Κόμμα των Πρασίνων και συμπλήρωσε πως ο όγκος της παραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αυξάνεται με απίστευτη ταχύτητα παγκοσμίως, έστω και αν βρισκόμαστε περίπου 15 χρόνια μετά τη στιγμή, που προέκυψε η ανάγκη για την ταχεία ανάπτυξή τους.

   Τα επιμέρους στοιχεία του σημερινού πειράματος παρουσίασε η CEO του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, επισημαίνοντας πως έγινε έγχυση υδρογόνου στις εγκαταστάσεις δοκιμών που τώρα μεταφέρουν φυσικό αέριο. «Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα, με τους αισθητήρες που έχουμε στις εγκαταστάσεις δοκιμών, να δούμε πώς θα αλλάξει η συγκέντρωση του υδρογόνου με την πάροδο του χρόνου (…) και πώς αυτό θα επηρεάσει την ποιότητα αυτού του μείγματος, αλλά και τα υλικά της εγκατάστασης δοκιμών» σημείωσε, επισημαίνοντας ότι τέτοια πειράματα επιτρέπουν να επιβεβαιωθούν στην πράξη τα θεωρητικά μοντέλα, «διότι προτού φτιάξουμε πραγματικά αυτού του είδους την τεχνολογία σε επιχειρησιακό επίπεδο, πρέπει να βεβαιωθούμε ότι είναι ασφαλής και ελεγχόμενη». Σε ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ σχετικά με το αν είναι εύκολο να βρεθεί πράσινο υδρογόνο στην Ελλάδα, η κα Γκάλι απάντησε πως υπάρχει παραγωγή από τη Linde κι έτσι είναι δυνατή η αγορά του εν λόγω καυσίμου, έστω και σε περιορισμένες ποσότητες.