Οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα σταματούν τις θαλάσσιες μεταφορές, αυξάνοντας τους κινδύνους για τη ναυσιπλοϊα, ενώ παράλληλα επηρεάζεται και το κόστος μεταφοράς παγκοσμίως. Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και επίτιμος διδάκτορας του ΠΑ.ΠΕΙ., Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, μίλησε στο Newsbeast, για τις επιπτώσεις στην οικονομία από τις πυραυλικές επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης.
«Η επέκταση της κρίσης στη Μέση Ανατολή διαταράσσει την ομαλότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας και μας φέρνει αντιμέτωπους με νέους κινδύνους τόσο για περαιτέρω αυξήσεις των τιμών στα εισαγόμενα προϊόντα και τις πρώτες ύλες όσο και για ελλείψεις προϊόντων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Η ταχεία κλιμάκωση των επιθέσεων σε πλοία, που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, ανοίγει ένα νέο μέτωπο στη Μέση Ανατολή, το οποίο επηρεάζει τις θαλάσσιες μεταφορές, με υλικοτεχνικές επιπλοκές και επιπτώσεις στο κόστος, κάτι το οποίο θα έχει παγκόσμιο αντίκτυπο. Η πιο προφανής, άμεση συνέπεια της κλιμάκωσης είναι η αύξηση του ασφαλιστικού κόστους.
«Εξαιτίας των επιθέσεων των Χούθι σε εμπορικά πλοία, οι ναυτιλιακές εταιρίες δε ρισκάρουν τα πλοία τους να περνούν από τα στενά του Σουέζ και επιλέγουν ως ασφαλέστερη οδό τον περίπλου της Αφρικής. Αυτό σημαίνει αφενός καθυστέρηση στη μεταφορά των προϊόντων και αφετέρου αυξημένο μεταφορικό κόστος, αλλά και υψηλότερα ασφάλιστρα», επισήμανε ο Πρόεδρος του ΕΕΑ.
Κίνδυνος για ελλείψεις αγαθών
«Ήδη εκατοντάδες χιλιάδες κοντέινερ έχουν καθυστερήσει να φτάσουν στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόκειται για προϊόντα, που δεν κατευθύνονται μόνο στην ελληνική αγορά, αλλά και στην ευρωπαϊκή. Η καθυστέρηση αυτή, που εκτιμάται ότι μπορεί να είναι της τάξης των 15 έως 20 ημερών, δεν αποκλείεται να οδηγήσει το επόμενο διάστημα, αν η κρίση δεν τερματιστεί και τα αποθέματα εξαντληθούν, σε ελλείψεις αγαθών» εκτίμησε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Όπως διευκρίνισε ο επίτιμος διδάκτορας του ΠΑ.ΠΕΙ., ενώ το κόστος των ναύλων για ένα κοντέινερ με προορισμό τον Πειραιά μέσω της Αφρικής ανερχόταν περίπου στα 2.000 ευρώ, με τα νέα δεδομένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, η μεταφορά του ίδιου κοντέινερ φτάνει να κοστίζει έως και 6.000 ευρώ».
Στα βόρεια της Ερυθράς Θάλασσας, όπου βρίσκεται η Διώρυγα του Σουέζ, η θαλάσσια διαδρομή είναι πολυσύχναστη. Τα πλοία διέρχονται από τη Διώρυγα, για να μεταφέρουν εμπορεύματα μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Περίπου το 10% του παγκόσμιου εμπορίου ρέει μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Ο κίνδυνος για ανατιμήσεις είναι ορατός, εάν οι ναυτιλιακές αναγκαστούν να χρησιμοποιούν αποκλειστικά την εναλλακτική, πολύ πιο μακρινή από την Ασία προς την Ευρώπη, διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη Νότιο Αφρική.
«Μία πολύ σημαντική παράμετρος είναι και η μεταφορά πετρελαίου μέσω Σουέζ, που ενέχει επίσης τον κίνδυνο μελλοντικής αύξησης των τιμών των καυσίμων, άρα και του κόστους μεταφοράς» είπε ο Πρόεδρος του ΕΕΑ και πρόσθεσε: «Μόνη λύση, για να μην επαληθευθούν οι σοβαροί φόβοι όλων, είναι να κοπάσει σύντομα η ένταση στην περιοχή και να επιστρέψει η κανονική «ρότα» των πλοίων, πριν οι ανατιμήσεις “πνίξουν” καταναλωτές και επιχειρήσεις».