Δυο νέα ψηφιακά όπλα επιστρατεύει στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής η ΑΑΔΕ σφίγγοντας ακόμη περισσότερο τον ελεγκτικό κλοιό γύρω από τους ελεύθερους επαγγελματίες και θέτοντας υπό στενή παρακολούθηση την διακίνηση των αγαθών στην αγορά. Πρόκειται για το ψηφιακό πελατολόγιο και το ψηφιακό δελτίο αποστολής.
Μετά τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS θα ενεργοποιηθεί πιλοτικά σε πρώτη φάση το ψηφιακό δελτίο αποστολής με στόχο την παρακολούθηση της διακίνησης αγαθών σε πραγματικό χρόνο. Με το νέο σύστημα, όταν διακινείται ένα αγαθό θα πρέπει να συνοδεύεται από το ψηφιακό δελτίο αποστολής ώστε να μπορεί η φορολογική διοίκηση να παρακολουθεί τι κινείται στη χώρα και αυτό να μη μπορεί να σκιστεί στη συνέχεια καθώς θα συνδέεται με το τιμολόγιο.
Σε πρώτη φάση οι επιχειρήσεις θα μπορούν να διαβάζουν ηλεκτρονικά στη φορολογική διοίκηση το δελτίο αποστολής με όλα τα δεδομένα που περιλαμβάνονται και στο χειρόγραφο δελτίο. Μελλοντικά όμως η εφαρμογή θα επεκταθεί ώστε η εφορία να γνωρίζει πότε θα φύγει ένα φορτίο, τα στοιχεία του οδηγού, το ωφέλιμο φορτίο και που βρίσκεται ανά πάσα στιγμή το φορτηγό.
Ψηφιακό πελατολόγιο
Το ψηφιακό βιβλίο θα κάνει πρεμιέρα εντός του έτους αρχής γενομένης από τις εταιρείες Catering και τις επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων για να εφαρμοστεί στη συνέχεια για χιλιάδες επαγγελματίες. Αν και ακόμα δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, στη λίστα είναι πιθανόν να ενταχθούν επαγγελματίες οι οποίοι στο παρελθόν τηρούσαν πρόσθετα βιβλία τα οποία καταργήθηκαν το 2013 όπως γιατροί, φυσικοθεραπευτές – αισθητικοί, γυμναστήρια, οίκοι ευγηρίας, πάρκινγκ , συνεργεία και επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, φροντιστήρια.
Μέσω του ψηφιακού πελατολογίου οι ελεγκτικές αρχές θα έχουν τη δυνατότητα να «ανιχνεύουν» τις εισπράξεις και να τις τεστάρουν με τις φορολογικές δηλώσεις για να εντοπίζουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής. Οι επαγγελματίες θα είναι υποχρεωμένοι να τηρούν το ψηφιακό πελατολόγιο ώστε να είναι διαθέσιμο στον έλεγχο και να συγκρίνεται με τα δηλωθέντα εισοδήματα. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα λογιστικό πρόγραμμα που θα είναι ανοικτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεμένο με το Τaxis προκειμένου να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα. Με αυτόν τον τρόπο θα καταχωρείται ο αριθμός των πελατών κάθε επαγγελματία και θα συγκρίνεται με τον αριθμό των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών που θα εκδίδεται και θα περνάει στην πλατφόρμα του MyData. Εφόσον διαπιστώνεται ότι σε μια επαγγελματική εγκατάσταση δηλώνεται περιορισμένος αριθμός πελατών, τότε αυτό θα αποτελεί κριτήριο για την πραγματοποίηση επιτόπιου ελέγχου.