Με στόχο τη μεγαλύτερη χρήση των εναλλακτικών μέσων μεταφοράς, που περιορίζουν τη χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου, άρχισαν χθες και ολοκληρώνονται στις 22 Σεπτεμβρίου δεκάδες εκδηλώσεις και δραστηριότητες σε χώρες της ΕΕ.
Οι δραστηριότητες αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο της 11ης Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας 2012, όπου φέτος στο επίκεντρο βρίσκεται η δράση «Πορεία προς τη σωστή κατεύθυνση», η οποία έχει ως στόχο να βελτιώσει την ενημέρωση του κοινού όσον αφορά τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας και να ενθαρρύνει τη συμμετοχή των πολιτών και των τοπικών παραγόντων στη διαδικασία σχεδιασμού.
Όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι συνέπειες από την κυκλοφορία των μηχανοκίνητων οχημάτων γίνονται όλο και περισσότερο αισθητές στις αστικές περιοχές, πολλές πόλεις συνειδητοποιούν ότι χρειάζονται φιλόδοξες στρατηγικές για να αντιμετωπίσουν την αυξανόμενη συμφόρηση, τις υψηλότερες εκπομπές καυσαερίων και τα οδικά ατυχήματα. Η διαθεσιμότητα δημοσίων συγκοινωνιών έχει, επίσης, κοινωνικές επιπτώσεις, καθώς, για παράδειγμα, τα άτομα που ζουν σε περιοχές με χαμηλά ενοίκια, μπορεί να χρειάζονται περισσότερο χρόνο για μεταβούν στην εργασία τους.
Η κατάστρωση σχεδίων βιώσιμης κινητικότητας σε στενή συνεργασία με τις επιχειρήσεις και την κοινωνία των πολιτών, μπορεί να δώσει ώθηση στην οικονομία των πόλεων και να βελτιώσει την ποιότητα ζωής σε τοπικό επίπεδο.
Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας προσφέρει την ευκαιρία κατάστρωσης και βελτίωσης των εν λόγω σχεδίων, μέσω συσκέψεων και συζητήσεων και με την επίδειξη και δοκιμή νέων λύσεων. Δίνει επίσης την ευκαιρία σε τοπικές Αρχές να καθιερώσουν και να εφαρμόσουν μέτρα που ενθαρρύνουν τη χρήση του ποδηλάτου, την πεζοπορία καθώς και την των μαζικών μέσων μεταφοράς.
Σύμφωνα με τον επίτροπο για θέματα Περιβάλλοντος Γιάνες Ποτότσνικ, ο σχεδιασμός της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, αποτελεί ένα μέσον για την επίτευξη ισορροπίας μεταξύ της ανάπτυξης των μεταφορών, της βελτίωσης της ποιότητας του περιβάλλοντος και της ικανοποίησης του αισθήματος περί κοινωνικής δικαιοσύνης.
«Ο καλύτερος σχεδιασμός μπορεί να συμβάλει στο να βελτιωθεί η κινητικότητα στις πόλεις και η ποιότητα του αέρα, στον περιορισμό των εκπομπών καυσαερίων, στη μείωση του θορύβου και στο να γίνει πιο υγιεινό το αστικό περιβάλλον», προσθέτοντας ότι η μετάβαση σε ένα βιώσιμο και αποτελεσματικό σύστημα μεταφορών θα βοηθήσει στη βελτίωση της κινητικότητας, μειώνοντας παράλληλα τη ρύπανση και βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής των πολιτών.
Ο κ. Ποτότσνικ θα εγκαινιάσει επίσημα την έναρξη της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας στις 18 Σεπτεμβρίου 2012, στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Βιώσιμα δίτροχα», που οργανώνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η επιτροπή μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα οργανώσει συζήτηση, στην οποία οι αρμόδιοι φορείς των πόλεων και το κοινό θα κληθούν να εκφράσουν τις απόψεις τους για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα.
Οι πόλεις που συμμετέχουν στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας ενθαρρύνονται να θέσουν υποψηφιότητα για το Βραβείο Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας 2012. Το βραβείο απονέμεται σε πόλεις που κρίνεται ότι έχουν οργανώσει τις πλέον καινοτόμες εκστρατείες, όσον αφορά την ποιότητα των δραστηριοτήτων που συνδέονται με το ετήσιο θέμα και το φάσμα των εφαρμοσθέντων μέτρων.
Νικήτρια του βραβείου της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας 2011 αναδείχθηκε η πόλη της Μπολόνια της Ιταλίας.
Η κριτική επιτροπή απένειμε το βραβείο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας στην Μπολόνια λόγω του ότι είχε ένα ολόκληρο Σαββατοκύριακο χωρίς αυτοκίνητα αντί για μία μόνο ημέρα.
Τα μόνιμα μέτρα που τέθηκαν σε εφαρμογή περιλάμβαναν την κατασκευή σταθμών φόρτισης συσσωρευτών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ένα σχέδιο επέκτασης του δικτύου ποδηλατολωρίδων της πόλης σε μήκος 130 χιλιομέτρων.
Οι δύο επιλαχούσες πόλεις για το βραβείο ήταν πέρσι η Λάρνακα και το Ζάγκρεμπ (Κροατία). Η Λάρνακα ενέταξε ευρύ φάσμα εταίρων στη διοργάνωση εκδηλώσεων στη διάρκεια της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας 2011. Το περιεκτικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων προώθησης περιλάμβανε ημέρα δωρεάν χρήσης λεωφορείων, έκθεση υβριδικών αυτοκινήτων, «Περιβαλλοντικό Κυλικείο» και διαλέξεις με αντικείμενο τη βιώσιμη κινητικότητα. Η πόλη επέδειξε τη μακροχρόνια δέσμευσή της στην αναδιάταξη του οδικού χώρου με τη μετατροπή σε πεζόδρομο ενός από τους δρόμους στην κεντρική επιχειρηματική συνοικία. Η πόλη δημιούργησε επίσης πλήθος χώρων στάθμευσης ποδηλάτων και συγκρότησε «τράπεζα ποδηλάτων» για να διευκολύνει τις εργασίες συντήρησης και την επαναχρησιμοποίηση των ποδηλάτων.