Τα ονόματά τους ηχούν εξωτικά, Ζονγκ Ζονγκ και Χούα Χούα. Πρόκειται για δύο θηλυκές μαϊμούδες του γένους μακάκου. Αν και φαίνεται ότι έχουν την ίδια ηλικία, δεν ισχύει. Η μία είναι οκτώ και η άλλη έξι εβδομάδων. Το ξεχωριστό στην περίπτωσή τους προκάλεσε κύματα αντιδράσεων σε ολόκληρο τον κόσμο. Δημιουργήθηκαν από κινέζους επιστήμονες με τον ίδιο τρόπο που «δημιουργήθηκε» πριν από δύο δεκαετίες η πασίγνωστη προβατίνα Ντόλυ. Με άλλα λόγια είναι κλώνοι που προέκυψαν από μια επαναστατική μέθοδο που θεωρητικά στην μετεξέλιξή της θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμη και στην κλωνοποίηση του άνθρωπου. Οδηγούμαστε λοιπόν προς τα εκεί; Προβληματισμός για τα πειράματα στην Κίνα «Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια τομή, έστω και συμβολική», υποστηρίζει μιλώντας στο Γερμανικό Ραδιόφωνο Deutschlandfunk ο Πέτερ Ντάμπροκ, πρόεδρος του Γερμανικού Συμβουλίου Βιοηθικής. Ο ίδιος πάντως εκφράζει ενδοιασμούς για το μέχρι πού μπορεί να φτάσει η επιστημονική έρευνα. «Υπάρχουν απλά ορισμένα έρματα ηθικής τάξεως, τα οποία εμείς ως κοινωνία εδώ στην Ευρώπη θα πρέπει να κατακτήσουμε» υποστηρίζει. «Για παράδειγμα, θέματα που έχουν να κάνουν με το καλό των ζώων. Είναι κάτι το οποίο με προβληματίζει για τα πειράματα που γίνονται στην Κίνα με τόσο γενετικά εξελιγμένα ζώα, που δεν είναι και τόσο αποτελεσματικά. Δεν ξέρουμε πως θα μετεξελιχθεί το κλωνοποιημένο ζώο. Όπως γνωρίζουμε, η κατάσταση υγείας της Ντόλυ δεν ήταν και τόσο σταθερή». Ο καθηγητής Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο Φρίντριχ Αλεξάντερ στο Ερλάνγκεν-Νυρεμβέργη θεωρεί την κατάσταση στην Κίνα πολύ προβληματική. «Η Κίνα εξελίσσεται στον τομέα των επιστημών που έχουν να κάνουν με τη ζωή με δραματικά γρήγορο ρυθμό, και εμείς δεν θα πρέπει να είμαστε μόνο θεατές σε αυτά τα πειράματα, αλλά να παρακολουθούμε τι ακριβώς κάνουν στον τομέα αντιγραφής του DNA», επισημαίνει, σύμφωνα με δημοσίευμα της deutche welle. «Κόπια του εαυτού τους» Κατά τον Πέτερ Ντάμπροκ, η επαναστατική εξέλιξη που επέτυχαν οι Κινέζοι δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να επιτρέπεται στην παγκόσμια έρευνα το επόμενο βήμα, η κλωνοποίηση του ανθρώπου. «Θα πρέπει ωστόσο να παραδεχθώ, δεδομένου ότι έχουμε εδώ ένα ερώτημα που απασχολεί την παγκόσμια κοινότητα, ότι δεν το βλέπουν όλοι έτσι. Η επιθυμία να απαγορευτεί η αναπαραγωγική κλωνοποίηση με ψήφισμα του ΟΗΕ απέτυχε παταγωδώς. Δηλαδή αυτό στο οποίο πιθανότατα εμείς εδώ στη Γερμανία εντελώς διαισθητικά θα συμφωνούσαμε, σε παγκόσμιο επίπεδο παραμένει αμφιλεγόμενο». Τα επιχειρήματα της άλλης πλευράς που υποστηρίζει την αναπαραγωγική ελευθερία ανάγονται πιθανότατα στο ανθρώπινο δικαίωμα να μπορεί κάποιος να αποκτά κλώνους ανεξαρτήτως μεθόδου ή στην κοινωνική επιθυμία να αποκτήσει μια κόπια του εαυτού του, επισημαίνει ο γερμανός καθηγητής. «Εγώ πάντως όλα αυτά τα βλέπω προσωπικά με πολύ επικριτικό μάτι».