Ένα ευέλικτο, αποτελεσματικό και οικονομικό σύστημα δημόσιας μεταφοράς σχεδίασε το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το οποίο, όπως ισχυρίζονται, μπορεί να προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες μετακίνησης σε κατοίκους επαρχιακών και αραιοκατοικημένων περιοχών, με το χαμηλότερο δυνατό κόστος και τη μικρότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Η μελέτη, που ολοκληρώθηκε το Δεκέμβριο του 2010, αφορά την επαρχία Λαγκαδά της Θεσσαλονίκης, ωστόσο, μπορεί να εφαρμοστεί και σε κάθε άλλη περιοχή της ελληνικής επαρχίας.
Μεταξύ άλλων, προβλέπει τη χρήση μικρών λεωφορείων (mini bus) ή άλλων οχημάτων (π.χ. ταξί), τα οποία θα μεταφέρουν επιβάτες, με βάση τη λογική της μεταφοράς πόρτα-πόρτα, κατόπιν τηλεφωνικής παραγγελίας. Η μεταφορά μπορεί, επίσης, να γίνεται με αφετηρία έναν σταθμό μετεπιβίβασης ή στάσεις λεωφορείων προς οποιονδήποτε προορισμό εντός της επαρχίας.
Το σύστημα υποστηρίζεται από τηλεφωνικό κέντρο, όπου θα συγκεντρώνονται τα αιτήματα μετακίνησης των δημοτών (με τηλεφωνική κλήση ή SMS), από την προηγούμενη μέρα, θα ομαδοποιούνται με τον καλύτερο τρόπο, και θα καταστρώνονται τα δρομολόγια σε ομάδες μετακινούμενων, με συμβατό χρόνο και προορισμό. Επίσης, θα υπάρχει η δυνατότητα απευθείας συνεννόησης του ενδιαφερόμενους με τον οδηγό, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις εγκύων, ηλικιωμένων, ατόμων με ειδικές ανάγκες κ.ά.
Το αποτέλεσμα θα είναι ένα σημαντικά μειωμένο κόστος μετακίνησης, καθώς το μεταφορικό μέσο δεν θα εκτελεί άσκοπες προκαθορισμένες διαδρομές, μειωμένο κυκλοφοριακό φόρτο, λιγότεροι ρύποι και ΙΧ, καθώς και προβλήματα πάρκινγκ. Για τον επιβάτη θα μειωθεί ο χρόνος αναμονής και θα παρέχεται αμεσότερη και οικονομικότερη μετακίνηση. Την υποδομή του συστήματος θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν, επίσης, σχολεία για τις μετακινήσεις μαθητών, εταιρίες και εργοστάσια για τις μετακινήσεις εργαζομένων και άλλοι φορείς.
Προκειμένου το σύστημα να είναι οικονομικά βιώσιμο, η επιβάρυνση του επιβάτη ανά δρομολόγιο θα ανέρχεται στα τρία ευρώ, χωρίς στο ποσό αυτό να υπολογιστεί η κρατική χρηματοδότηση, που θα μείωνε σημαντικά το κόμιστρο.
Τη μελέτη του ΑΠΘ εξετάζει ήδη το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ), ενώ οι τοπικές αρχές του Λαγκαδά έδειξαν ενδιαφέρον για την εφαρμογή της.