Ο Arkadi Zaides, Λευκορώσος που σε ηλικία έντεκα χρονών μετανάστευσε στο Ισραήλ, ενώ αργότερα εγκαταστάθηκε και δημιουργεί καλλιτεχνικά στη Γαλλία, από μικρός ευαισθητοποιήθηκε πάνω σε θέματα μετακίνησης και μετανάστευσης πληθυσμών.

Γράφει η Χαρά Κιούση

Το έργο του με κοινωνική  και πολιτική ευαισθησία, είναι ένα οδοιπορικό, ένα πέρασμα από την ταραγμένη Παλαιστίνη, τους πρόσφυγες και  μετανάστες που επιχειρούν  να βρουν καταφύγιο στην Ε.Ε.

Το TALOS μια παράσταση σε μορφή διάλεξης υπό την σκέπη του χορού -χωρίς βέβαια να είναι χορός- «είναι μια ωδή στην ασφάλεια του ανθρώπου».

Ο χορογράφος, αν και καλλιτεχνικά η παραγωγή σχεδόν μπλοκάρει την κίνηση, της προσδίδει κίνηση μηχανική. Ο Zaides με πρωτογενή έρευνα στα μηνύματα πληροφοριών και επιτόπια δουλειά στα σύνορα, εξηγεί και φωτίζει το πως σχεδιάζεται  από τους πολιτικούς η φύλαξη των συνόρων. Και ενώ η Ευρώπη αγωνιά για την ασφάλειά της, από καιρό ο μυθολογικός μας γίγαντας Τάλως, το πρώτο ρομπότ στην ιστορία του κόσμου, γίνεται μοντέλο της τεχνολογικής ανάπτυξης.

Ο ανθρωπόμορφος φύλακας της Κρήτης με το χάλκινο σώμα και μια φλέβα όλη κι’ όλη, όπου έτρεχε λιωμένο μέταλλο, κατατρόπωνε τους εισβολείς του νησιού.

Ταυτόχρονα βέβαια ο πανίσχυρος φρουρός του Μίνωα ήταν  και λειτουργός δικαιοσύνης. Κάτι που φαίνεται σε μας σαν ειρωνεία, κομπασμός και  σαρκασμός που την δεδομένη ώρα γινόμαστε γκρίζες ζώνες, όπου στοιβάζονται οι ανεπιθύμητοι για την Ε.Ε συνάνθρωποί μας. Το πρόγραμμα ασφαλείας TALOS οργανώθηκε από την Ε.Ε με στόχο την προστασία και παρακολούθηση των Ευρωπαϊκών συνόρων  την περίοδο 2008 – 2013 και βασίζεται στην ρομποτική.

Ένας νέος σχετικά τεχνολογικός κλάδος που αναπτύσσεται χάρις στην ύπαρξη των ηλεκτρονικών υπολογιστών και της υψηλής τεχνολογίας και δημιουργεί Robot και  αυτοματοποιημένες μηχανές που ακούραστα εποπτεύουν και επιτηρούν τα σύνορα.

Στην παράσταση που εξετάζει τα όρια της χορογραφίας, video προβολές με σχεδιαγράμματα και αεροφωτογραφίες περιοχών, αποκαλύπτουν την κίνηση στα σύνορα και την θαλάσσια μετακίνηση ή διακίνηση ανθρώπων.

Μπλε, μαύρες και κόκκινες κουκκίδες είναι τα ανθρώπινα σώματα των παράνομων  εισβολέων, που παρακολουθούνται από τον πανόπτη οφθαλμό Robot. Που ενώ προστατεύουν τους σεναριοφύλακες και τις περιπολίες τους καταστέλλοντας κάθε διαμαρτυρία, εμπλοκή και συμπλοκή, «κλειδώνει» πάνω σε κουκκίδες – σώματα.

Ασκώντας έλεγχο και απαγόρευση εισόδου στους εντοπισμένους ανθρώπους που επιθυμούν να μεταβούν στον προνομιούχο Ευρωπαϊκό Βορά. Έτσι κλείνοντας η Ευρώπη τα σύνορά της, το πρόβλημα της εγκατάστασης αυτών των ανθρώπινων κυμάτων γίνεται θέμα του Νότου και ιδιαίτερα δικό μας.

Κάτι που όλοι το βιώνουμε δυστυχώς και ήταν ένα από τα ερωτήματα που τέθηκαν στην εποικοδομητική συζήτηση, που ακολούθησε  την επίκαιρη και ενδιαφέρουσα παράσταση. Από την οποία απουσιάζει το ανθρώπινο σώμα και πρόσωπο. Οι μετανάστες και πρόσφυγες γκετοποιημένοι χάνονται, είναι κουκκίδες που μετακινούνται στην οθόνη, στερούμενοι φωνή, κάθε μορφή έκφρασης και συναισθήματος.

Στην ουσία είναι εκτοπισμένοι από κάθε υψηλή ανθρώπινη έννοια και αξία. Εντοπισμένο και κυκλωμένοι όμως σε διαβαθμισμένες περιοχές, από την αλάνθαστη δορυφορική camera των Μεγάλων Δυνάμεων, που κυβερνούν την μοίρα του Πλανήτη.

Συντελεστές:

Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Arkadi Zaides
Σε συνεργασία με τους: Claire Buisson, Nienke Scholts, Jonas Rutgeers, Youness Anzane, Effi & Amir (Effi Weiss & Amir Borenstein), Gabriel Braga, Culture Crew, Amit Epstein, Dyane Neiman, Thalie Lurault, Etienne Exbrayat, Simge Gücük
Διεθνής διανομή: Key Performance – Julia Asperska & Koen Vanhove

Συμπαραγωγή: Les Subsistances, Lyon (Γαλλία), CDC Toulouse (Γαλλία), NEXT Festival, LilleKortrijk-Tournai (Βέλγιο- Γαλλία), La Maison de la Danse, Lyon (Γαλλία), CCNN – Centre Chorégraphique National de Nantes (Γαλλία), TanzQuartier Wien, Vienne(Αυστρία), Wiesbaden Biennale, Wiesbaden (Γερμανία), Teaterhu set Avant Garden, Trondheim (Νορβηγία), K3 – Zentrum für Choreographie | Tanzplan Hamburg που εντάσσεται στο στο πλαίσιο του project Together Apart, με τη χρηματοδότηση του  Γερμανικού Ομοσπονδιακού Ιδρύματος Πολιτισμού (Γερμανία)

Residency: O Espaço do Tempo, Montemor-o-Novo (Πορτογαλία),  STUK, Leuven(Βέλγιο), Kunstenfestiva ldesarts (Βέλγιο), Dialoghi Residencies for Performing Arts in Villa Manin/CSS Udine (Ιταλία), Tanz im August/HAU Hebbel am Ufer (Γερμανία)

Με τη συμμετοχή του DICRéAM. Με την υποστήριξη του Transfabrik Fund – the Franco-German Fund for performing arts,Institut des Croisements

Ο Arkadi Zaides υποστηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Επικοινωνίας της Γαλλίας – Ωβέρνη-Ρον-Αλπ